Research in Education: reflections on the conditions for continued training in stricto-sensu
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v3.14123Keywords:
estudiante/investigador, formación, postgrado en stricto sensuAbstract
This essay proposes to discuss the issues that permeate the academic trajectory of stricto sensu postgraduate students, the training of new researchers, the research elaboration process, epistemological paradigms, theoretical choices, research methods and techniques, for the preparation of master's dissertations and doctoral theses, in the light of Mazzotti-Alves (2012), Nobrega-Thérrien (2004, 2021) and Severino (2012). We concluded that the trajectory of the student/researcher depends not only on personal choices, but also on the objective and subjective conditions present and/or absent in Academy.
Downloads
References
CASTRO, Cláudia Moura. Memórias de um orientador de tese: um autor relê sua obra depois de um quarto de século. In: BIACHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto (organizadores). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. São Paulo: Cortez, 2012.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis educativa. Organização e notas Ana Maria Araújo Freire. – 2. Ed. rev. - São Paulo: Editora UNESP, 2003.
LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes; LAFFIN, Marcos. Itinerários do projeto da pesquisa e seus componentes epistemológicos. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 2, p. 469-491, abr./jun. 2020. Disponível em? https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12344/8955. Acesso em: 09 mai.2023
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2018.
MAZZOTTI-ALVEZ, Alda Judith. A “Revisão da bibliografia” em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis – o retorno. In: BIACHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto (organizadores). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. São Paulo: Cortez, 2012.
NÓBREGA-THERRIEN, Silva Maria; THERRIEN, Jacques. Trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 15, n. 30, p. 05-16, dez. 2004. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-68312004000100001&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 21 abr. 2023.
NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; THERRIEN, Jacques. O estado da questão: uma abordagem metodológica de produção de trabalhos científicos. In:NUNES, João Batista Carvalho; FARIAS, Isabel Maria Sabino de; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria (Org). Pesquisa Cientifica para iniciantes: retomando o debate. EdUECE, Fortaleza-CE, 2021.p. 25-47.
SÁNCHEZ GAMBOA, Silvio. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. Chapecó: Argos, 2012.
SAVIANI, Dermeval. A pós-graduação em educação no Brasil: pensando o problema da orientação. In: BIACHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto (organizadores). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. São Paulo: Cortez, 2012.
SEVERINO, Antônio Joaquim. A pesquisa na pós-graduação em educação. Revista Eletrônica de Educação, v. 1, n. 1, set. 2007. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4/4. Acesso em: 27 mar.2023
SEVERINO, Antônio Joaquim PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA: o processo de produção e de sistematização do conhecimento. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 9, n. 26, p. 13-27, jan./abr. 2009. Disponível em: http://www2.pucpr.br/reol/index.php/dialogo?dd99=pdf&dd1=2580. Acesso em: 27 mar.2023
SEVERINO, Antônio Joaquim. Pós-graduação e pesquisa: o processo de produção e de sistematização do conhecimento no campo educacional. In: BIACHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto (organizadores). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. São Paulo: Cortez, 2012.
WILSON, Shawn. Research Is Ceremony: Indigenous Research Methods. Black Point, Nova Scotia: Fernwood Publishing, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação em Páginas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.