Virtual learning environment as an emerging technology in the teaching and learning process in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.14264

Keywords:

virtual environment, teaching, learning, digital technologies

Abstract

This research aims to analyze the functionalities and potential of a virtual learning context. Therefore, a qualitative study was chosen. The technique used to collect data was the structured interview where we used six teachers from the city of Lichinga, Niassa Province in Mozambique. Studies have shown that learning inspection environments constitute important tools in the new dynamics of technology-based teaching in the learning process. Data showed that virtual teaching contexts enable students to learn independently, where they have the right to personal time management, learning planning and resources. However, taking advantage of all the enormous advantages of the VLE is a challenge for students in the Mozambican context, in addition to the scarce resources necessary for acquisition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Bela Carlos Ribeiro Jona, Universidade Rovuma, Niassa - Moçambique

Mestranda em Avaliação Educacional na Universidade Rovuma-Instituto Superior de Desenvolvimento Rural e Biociências. Licenciada em Ensino de Português pela Universidade Pedagógica Delegação de Niassa.

Contribuição de Autoria: escrita.

Gabriel Arlindo Mário Cuelia, Universidade Rovuma, Niassa - Moçambique

Mestrando em Avaliação Educacional na Universidade Rovuma - Instituto Superior de Desenvolvimento Rural e Biociências. Licenciado em de Inglês pela Universdidade Pedagógica de Nampula.

Contribuição de Autoria: escrita

Momade Suquia, Universidade Rovuma, Niassa - Moçambique

Mestre em Avaliação Educacional pela Universidade Rovuma-Instituto Superior de Desenvolvimento Rural e Biociências. Licenciado em PAGE pela Universidade Pedagógica Delegação do Niassa. Membro Núcleo de Pesquisa em Educação e Contextualização no Ensino no Instituto Superior de Desenvolvimento Rural e Biociências.

Contribuição de Autoria: escrita

Calisto Adelino Silvestre, Universidade de Rovuma, Niassa - Moçambique

Doutor em Inovação e Educação na Universidade Católica de Moçambique; Membro do Núcleo de Pesquisa em Educação e Contextualização no Ensino da Universidade Rovuma - Instituto Superior de Desenvolvimento Rural e Biociências.

Contribuição de Autoria: escrita.

References

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: uma Introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

CRUZ, D, M; MORAES, M. Tecnologias de Comunicação e Informação para o Ensino a Distância na Integração Universidade /Empresa. Florianópolis, 1999

FLICK, U. Introdução à Metodologia de Pesquisa – Um guia para Iniciantes – Tradução Magda Lopes. Porto Alegre, Penso, 2013

LAZILHA, F. R. Ambiente de Aprendizagem em EAD. Maringá: Cesumar, 2011. p. 14.

MAIA, C; GRACIA, J. ABC da EAD: a educação a distância hoje. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

MOORE, M.; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2007.

MUNHOZ, A. S. O estudo em ambiente virtual de aprendizagem: um guia prático. Curitiba, Ibpex, 2011.

PELLANDA, N. M. C.; PELLANDA, E. C. Ciberespaço: um Hipertexto com Pierre Lévy. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2000.

QUIVY, R.; CAMPENHOUDT, L. V. Manual de Investigação em Ciências Sociais. Lisboa: gradiva, 1995.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2024-01-16

How to Cite

JONA, A. B. C. R.; CUELIA, G. A. M.; SUQUIA, M.; SILVESTRE, C. A. Virtual learning environment as an emerging technology in the teaching and learning process in Mozambique. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e14264, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.14264. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/14264. Acesso em: 21 dec. 2024.