Virtual learning environment as an emerging technology in the teaching and learning process in Mozambique
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v3.14264Keywords:
virtual environment, teaching, learning, digital technologiesAbstract
This research aims to analyze the functionalities and potential of a virtual learning context. Therefore, a qualitative study was chosen. The technique used to collect data was the structured interview where we used six teachers from the city of Lichinga, Niassa Province in Mozambique. Studies have shown that learning inspection environments constitute important tools in the new dynamics of technology-based teaching in the learning process. Data showed that virtual teaching contexts enable students to learn independently, where they have the right to personal time management, learning planning and resources. However, taking advantage of all the enormous advantages of the VLE is a challenge for students in the Mozambican context, in addition to the scarce resources necessary for acquisition.
Downloads
References
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: uma Introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
CRUZ, D, M; MORAES, M. Tecnologias de Comunicação e Informação para o Ensino a Distância na Integração Universidade /Empresa. Florianópolis, 1999
FLICK, U. Introdução à Metodologia de Pesquisa – Um guia para Iniciantes – Tradução Magda Lopes. Porto Alegre, Penso, 2013
LAZILHA, F. R. Ambiente de Aprendizagem em EAD. Maringá: Cesumar, 2011. p. 14.
MAIA, C; GRACIA, J. ABC da EAD: a educação a distância hoje. São Paulo: Prentice Hall, 2000.
MOORE, M.; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2007.
MUNHOZ, A. S. O estudo em ambiente virtual de aprendizagem: um guia prático. Curitiba, Ibpex, 2011.
PELLANDA, N. M. C.; PELLANDA, E. C. Ciberespaço: um Hipertexto com Pierre Lévy. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2000.
QUIVY, R.; CAMPENHOUDT, L. V. Manual de Investigação em Ciências Sociais. Lisboa: gradiva, 1995.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação em Páginas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.