Analysis of the evolution of the education system in Mozambique: reforms, characteristics, constraints and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.14265

Keywords:

colonialism, education, basic school, National Education System

Abstract

This article discusses, in general terms, the evolution of the Mozambican educational system, a phenomenon that occurred before and shortly after national independence. A process that opposed colonial dependence and school elitism, causes of the country's underdevelopment and educational practices for Mozambicans. The evolution of the educational system in Mozambique can be explained, both before the colonial occupation and in terms of the conquest of independence, due to the new economic, cultural, political, social, national and international demands of each period. For an inclusive, patriotic and quality education, education in Mozambique seeks to respond to the greatest challenge, that of education for all. The evolution of the educational system in Mozambique can be divided into three distinct periods: The period before Portuguese colonialism, considered a period of traditional education, the Colonial Period (1845-1974) which comprises colonial education and the transitional government, finally the Post - Period Independence (1975 to the present day), which highlights before and after the introduction of the National Education System.

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Author Biographies

Domingos Árabe, Universidade Rovuma, Niassa - Moçambique

Mestrando do Curso em Avaliação Educacional na Universidade Rovuma-Extensão de Niassa. Licenciado em ensino de Filosofia pela Universidade Pedagógica-Maputo.

Contribuição de autor: escrita do artigo.

Francisco Uame, Universidade de Rovuma, Niassa - Moçambique

Mestre do Curso de Avaliação Educacional, na Universidade Rovuma, Extensão de Niassa. Licenciado em Ensino Básico pela Universidade Pedagógica de Maputo.

Contribuição de autor: escrita do artigo.

Agostinho Rosário Teimoso, Universidade Rovuma, Niassa - Moçambique

Mestre em Avaliação Educacional, Universidade Rovuma – Extensão de Niassa. Licenciado em Ensino de Química pela Universidade Pedagógica, Delegação de Niassa. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa de Educação e Contextualização no Ensino (NUPECE).

Contribuição de autor: análise e escrita do artigo.

António dos Santos João, Universidade de Rovuma, Niassa - Moçambique

Doutor em Psicologia, na Especialidade de Psicologia Educacional pela Universidade Pedagógica, em parceria com a Universidade de Lisboa – Portugal. Docente dos cursos de graduação e pós-graduação da Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Rovuma. Pesquisador do Grupo de Estudos em Desenvolvimento, Aprendizagem e Cognição (GEDAC). Membro da Associação para o Desenvolvimento da Investigação em Psicologia Escolar e Educacional (ADIPSIEDUC).

Contribuição de autor: análise e escrita do artigo.

Almeida Meque Gomundanhe, Universidade de Rovuma, Niassa - Moçambique

Doutor em Inovação Educativa pela Universidade Católica de Moçambique-Faculdade de Educação e Comunicação. Docente dos cursos de graduação e pós-graduação na Universidade Rovuma-Extensão de Niassa, Departamento de Educação e Psicologia. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Educação e Contextualização no Ensino (NUPECE) e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Popular e Cotidiano Escolar (GEPECE).

Contribuição de autor: pesquisa de campo, análise dos resultados e escrita do artigo.

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Published

2024-01-15

How to Cite

ÁRABE, D.; UAME, F.; TEIMOSO, A. R.; JOÃO, A. dos S.; GOMUNDANHE, A. M. . Analysis of the evolution of the education system in Mozambique: reforms, characteristics, constraints and challenges. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e14265, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.14265. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/14265. Acesso em: 22 jul. 2024.