Ideological clashes around student: literacy in Brazil based on the teachings of Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.14304

Keywords:

literacy, Paulo Freire, ideologies, critical pedagogy, social justice

Abstract

This academic study offers an analysis of literacy in Brazil, examining it through the theoretical and pedagogical lens of Paulo Freire, one of the most influential educators of the 20th century. The research is dedicated to exploring the resonance and impact of Freirean theories in the field of literacy, highlighting how his innovative and transformative methodologies have reconfigured the Brazilian educational landscape. The article outlines the historical and socio-cultural context that precipitated the emergence of Freirean literacy methods, placing special emphasis on the centrality of awareness and critical pedagogy in the educational process. Furthermore, the work highlights Freire's significant contributions to the promotion of social justice and equity through the educational prism.

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Author Biography

Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos Santos, Universidade Federal de São Paulo - Brasil

Doutorando em Educação e Saúde na Infância e Adolescência pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Membro da Cátedra Otavio Frias Filho de Estudos em Comunicação, Democracia e Diversidade USP/IEA. Sócio(a) da SBPC Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência. Membro da Rede Nacional da Ciência para a Educação- CPe.

Contribuição para a autoria: escrita do texto.

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Published

2024-12-01

How to Cite

SANTOS, D. M. A. de A. P. dos . Ideological clashes around student: literacy in Brazil based on the teachings of Paulo Freire . Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e14304, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.14304. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/14304. Acesso em: 23 jan. 2025.