Importance of the local curriculum in the teaching-learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.14651

Keywords:

local curriculum, local knowledge, teaching and learning process

Abstract

The present study deals with the importance of the Local Curriculum in the Teaching and Learning Process, where it is intended to understand the importance of the Local Curriculum in the Teaching and Learning Process of the local curriculum. And in a specific way it aims to describe the importance of the local curriculum; identify the input of the members of the board of choice in the design of the local curriculum, and; identify strategies to improve the school-community relationship. In order to achieve these objectives, qualitative and bibliographic research was chosen. The data collection process was carried out using semi-structured interview techniques and document analysis. The interview was conducted with six subjects, namely a director; a deputy director; two teachers and two parents from one of the primary schools located in the city of Lichinga, in Niassa Province, Mozambique. The present study deals with the importance of the Local Curriculum in the Teaching and Learning Process, where it is intended to understand the importance of the Local Curriculum in the Teaching and Learning Process of the local curriculum. And in a specific way it aims to describe the importance of the local curriculum; identify the input of the members of the board of choice in the design of the local curriculum, and; identify strategies to improve the school-community relationship. In order to achieve these objectives, qualitative and bibliographic research was chosen. The data collection process was carried out using semi-structured interview techniques and document analysis. The interview was conducted with six subjects, namely a director; a deputy director; two teachers and two parents from one of the primary schools located in the city of Lichinga, in Niassa Province, Mozambique. From the results obtained, it is concluded that the local curriculum is important in valuing the local culture and in the development of the student's meaningful learning. And for there to be a harmonious relationship between school and community, it is essential that school management is participatory and transparent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manuel Gaspar dos Santos, Estabelecimento Penitenciário Provincial de Niassa - Moçambique

Doutorando em Inovação Educativa, na Universidade Católica de Moçambique, Faculdade de Educação e Comunicação – Nampula. Mestrado em Administração Pública pela Universidade Joaquim Chissano. Licenciado em Ensino de História pela Universidade Pedagógica, Delegação de Quelimane. Director do Estabelecimento Penitenciário Provincial de Niassa – Lichinga.

References

AMADO, João (coord.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação, 3 ed. . Coimbra: Impressa Universitária, 2017.

BASÍLIO, Guilherme. Os saberes locais e o novo currículo do ensino básico. São Paulo, 2006.

CASTIANO, José. P. Os saberes locais na academia - condições e possibilidades da sua legitimação. Maputo, Moçambique: Universidade Pedagógica/Centro de estudos Moçambicanos e Etnociência, 2013.

CASTIANO, José. P.; NGOENHA, SEVERINO Elias; BERTHOUD, Gérald. A longa marcha duma educação para todos em Moçambique. Maputo, Moçambique: Imprensa Universitária, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª edição: São Paulo: Editora Terra e Paz, 1994.

GOMUNDANHE, Almeida Meque; ANGST, Felipe André. Análise da implementação do currículo local numa das escolas primárias completas de Lichinga: um estudo de caso. In Revista Científica Suwelani, v. 3, n.2 , 2020.

GUERRA, Isabel Carvalho. Pesquisa Qualitativa e Análise de Conteúdo: sentidos e formas de uso. Lisboa: Princípia, 2006.

MATE, Fáusia Arlindo. A participação da comunidade na elaboração do currículo local. Maputo: UCM, 2013.

MOÇAMBIQUE. Programas do Ensino Básico - Língua Portuguesa, Matemática e Física 1ª e 2ª Classes. Maputo: INDE/MINEDH, 2015.

MOÇAMBIQUE. Programas do Ensino Primário, 3º ciclo (6ª e 7ª classes). Maputo, Moçambique: INDE/MINEDH, 2015.

MOÇAMBIQUE. Plano Curricular do Ensino Básico: Objectivos, Política e estrutura, Planos de estudo e Estratégias de Implementação. Maputo: INDE, 2003.

MOÇAMBIQUE. Decreto Ministerial no 46/2008. Regulamento Geral do Ensino Básico. Maputo: Ministerio de Educação e Cultura, 2008.

ROLDÃO, Maria Do Céu. Gestão do currículo e avaliação de competências. As questões dos professores. Lisboa, Portugal: Presença, 2003.

RIBEIRO, Antônio Carrilho. Desenvolvimento Curricular. Lisboa: Texto editora, 1993.

PACHECO, José Augusto. Componentes do processo do desenvolvimento do currículo. Porto: Porto Editora, 1996.

Published

2024-08-12

How to Cite

SANTOS, M. G. dos. Importance of the local curriculum in the teaching-learning process. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e14651, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.14651. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/14651. Acesso em: 21 dec. 2024.