Use of information and communication technologies (ICTs) as a teaching in Biology teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.15093

Keywords:

use of ICTs, teaching biology, teaching and learning process

Abstract

The objective of this work was to analyse the use of Information and Communication Technologies as a teaching resource to improve the quality of the teaching and learning process in Biology teaching. The work is descriptive-quantitative in nature. To achieve the objective outlined above, 5 Biology teachers were questioned and 82 students were interviewed. Given the results obtained in the questionnaires and the interview, it was found that the use of ICTs as teaching resources in the school in studies faces major obstacles for teachers, as well as students. Even facing great difficulties, teachers and students recognize the importance of ICTs in PEA. ICTs integrated into education are an instrument that contributes to interaction and mediation in support of Natural Sciences classes, becoming a necessary resource for educational practice, as it illustrates and contributes to the presentation of content. But for this to happen, its use must be planned and adapted to the reality and profile of students and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Balduíno Milton Mastade Aleixo, Universidade Rovuma – Moçambique

Pesquisador, Mestre em Educação/Ensino de Biologia/Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED), Universidade Federal de Sergipe – Brasil, membro do Grupo de Estudos e Pesquisas TECLA UFS/CNPq.

Belito Bento Manuel, Universidade Rovuma – Moçambique

Pesquisador, Mestre em Processamento Alimentar/Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED), Universidade Federal de Sergipe – Brasil.

Abú Juma Muinde, Universidade Rovuma – Moçambique

Pesquisador / Ensino de Biologia/ Licenciado em Ensino de Biologia pela Universidade Rovuma (UniRovuma), campus de Niassa-Moçambique.

References

Araújo, T. S. (2022). Tecnologias em sala de aula: o uso do aplicativo nearpod em tablets escolares como recurso pedagógico no ensino de ciências campina.

Corrêa, A. L. (2018). As tic no ensino de ciências: análise dos TCC produzidos pela licenciatura em ciências biológicas da UESC.

Dias, E. K. da S. (2023). O uso de aplicativos como recurso didático no ensino de ciências e biologia: uma análise em eventos científicos.

Fogaça, O. T. (2016). A utilização das tecnologias digitais no espaço escolar : perspectivas e desafios para o ensino a utilização das tecnologias digitais no espaço escolar : perspectivas e desafios para o ensino.

Jéssica, A. N. (2016). A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de ciências e biologia. 355–380.

Kayser, E. E. (2020). Aprendizagem com o uso da tecnologia no ensino da biologia. Ic.

Kumbhar, N. N. (2013). Uso de tics no ensino de biologia: um olhar docente.

Marcia, A., & Pereira, P. (2014). A contribuição do uso da tecnologia no ensino de ciências para alunos do sétimo ano da rede estadual do município de ibaiti.

Nhantumbo, F. A. (2022). Análise do Uso de Tecnologias Digitais como Recursos Pedagógicos no Contexto de Emergência: Caso da Faculdade de Educação da Universidade Eduardo Mondlane.

Paulo, J., & Santos, D. O. S. (2019). Ensino de ciências e biologia: uma revisão bibliográfica sobre o uso de jogos didácticos.

Piancastelli, A. D. (2020). Portfólio de sequências didáticas utilizando as tecnologias digitais.

Silva, J. C. (2022). Estratégias pedagógicas e recursos didáticos na disciplina de biologia , no ensino médio : uma revisão bibliográfica . disciplina de biologia , no ensino médio : uma revisão.

Silva, P. M. (2021). O uso de tecnologias no ensino de biologia.

Souza, T. F. D. (2023). Potencialidades de quatro plataformas digitais como ferramentas de ensino e aprendizagem.

Published

2024-07-22

How to Cite

ALEIXO, B. M. M.; MANUEL, B. B.; MUINDE, A. J. Use of information and communication technologies (ICTs) as a teaching in Biology teaching. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e15093, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.15093. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/15093. Acesso em: 27 jul. 2024.