Technologies and teaching and learning: reality in Marajá do Sena – MA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.15559

Keywords:

learning, teaching-learning, resources, technology

Abstract

This is a qualitative study on the use of technology in teaching and learning in a basic education school in the municipality of Marajá do Sena, Maranhão. It aims to analyze how technology is being used in everyday school life and its implications for student learning. The methodological approach was based on theories by Kenski (2007), Freire (1995) and Moran (2000), which provided the necessary foundation for learning about the use of technology in teaching. The field research took the form of observation and interviews. It emerged that teachers use technology in teaching and that learning is facilitated by these resources. The conclusion is that there is a need for digital inclusion programs and continuing training to improve teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jackeline de Freitas Nunes, Universidade Federal do Maranhão - Brasil

Doutora em educação escolar pela UNESP. Mestre em Educação pela UFMA. Membra do grupo de pesquisa comunicação científica do departamento de Biblioteconomia da UFMA. Professora do Programa de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR).

Contribuição de autoria: Autor.

Ingrid Sousa Carneiro, Universidade Federal do Maranhão - Brasil

Graduada em Letras – Português/Inglês e suas respectivas literaturas pela Faculdade Waldir Filho. Graduanda do curso de Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão no Programa de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR). 

Contribuição de autoria: coautor.

Ricardo de Carvalho Bezerra, Universidade Federal do Maranhão - Brasil

Graduando do curso de Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão no Programa de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR).

Contribuição de autoria: coautor.

References

BENTO, Luciana; BELCHIOR, Gerlaine. Mídia e Educação: o uso das tecnologias em sala de aula. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, Cajazeiras, v.1, edição especial, p.334-343, set./dez. 2016.

BIANCHETTI, Roberto Gerardo. Educação de qualidade: um dos dilemas fundamentais para a definição das políticas educativas. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 233-258, jul. 2008.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar: Pesquisa revela dados sobre tecnologias na educação. Brasília, DF: Inep, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/pesquisa-revela-dados-sobre-tecnologias-nas-escolas. Acesso em: 09 jun. 2024.

BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista. Aplicativos de interação em sala de aula: análise de três possibilidades pedagógicas com recursos digitais. Revista Cocar, [S. l.], v. 14, n. 30, 2020. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3313. Acesso em: 22 jun. 2024.

FREIRE, Paulo. Educação na Cidade. São Paulo: Editora Vozes, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 66. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 2. ed. São Paulo: Papirus, 2007.

LIMA, Marilia Freires de; ARAÚJO, Jefferson Flora Santos de. A utilização das tecnologias de informação e comunicação como recurso didático-pedagógico no processo de ensino e aprendizagem. Revista Educação Pública. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/23/a-utilizacao-das-tecnologias-de-informacao-e-comunicacao-como-recurso-didatico-pedagogico-no-processo-de-ensino-aprendizagem. Acesso em: 20 jun. 2024.

MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10. ed. São Paulo: Papirus, 2000.

NUNES, Jackeline de Freitas; DIAS, Ilzeni Silva. As tecnologias da informação no currículo do Ensino Médio: análise a partir das Diretrizes Curriculares Nacionais. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 12, n. 1, p.204-226, 29 jan. 2019. Disponível em: https://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/10753. Acesso em: 15 ago. 2024.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 32. ed. São Paulo: Autores Associados, 1999.

SILVEIRA, Laelson Santos da; SANTOS, Raul Teruel dos. Formação de professores e o uso das tecnologias digitais na sala de aula. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 13, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785. Acesso em: 15 ago. 2024.

Published

2024-11-26

How to Cite

NUNES, J. de F.; CARNEIRO, I. S.; BEZERRA, R. de C. Technologies and teaching and learning: reality in Marajá do Sena – MA. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e15559, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.15559. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/15559. Acesso em: 21 dec. 2024.