Corporate philanthropy in brazilian education: the mask of beneficence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.15560

Keywords:

capital crisis, education, corporate philanthropy

Abstract

This study is the fruit of research, the result of which has become a dissertation. The aim is to present a critique of corporate educational philanthropy as a mechanism for training and social co-optation. The methodology is bibliographical and documental. As a result, it is possible to see that corporate charity has a veiled need to sell a humanized image to society, spreading the idea that companies do not aim exclusively to accumulate capital, but that they develop actions that serve society as a whole, especially those on the margins. On the other hand, bourgeois society does not seek to abolish class society. What it does seek to do is consolidate new forms of oppression and, as a result, new forms of struggle against those that already exist.

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Author Biographies

Stephanie Barros Araújo, Secretaria de Educação, Fortaleza - Brasil

Doutora e Mestre em Educação (PPGE/UECE). Licenciada em Pedagogia. Professora da Educação Básica no Município de Fortaleza (SME/Fortaleza). Pesquisadora dos Grupos: Educação e Luta de Classes (UECE) e Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar e Trabalho (UECE).

Contribuição de autoria: autor.

Caio César da Silva Araújo, Universidade Federal do Ceará - Brasil

Mestrando em Educação (PPGE/UFC). Especialista em Educação Física Escolar (UNINTER). Licenciado em Educação Física (UECE). Membro dos Grupos: Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar (GEPEFE/UECE) e Linguagens e Educação em Rede (LER/UFC).

Contribuição de autoria: Análise Documental.

Maria das Graças Barros, Universidade de Fortaleza - Brasil

Mestranda em Saúde Coletiva (PPGSC/UNIFOR). Especialista em Psicopedagogia (UVA). Professora da Educação Básica no Município de Fortaleza (SME/Fortaleza).

Contribuição de autoria: Análise Documental.

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Published

2024-11-23

How to Cite

ARAÚJO, S. B.; ARAÚJO, C. C. da S.; BARROS, M. das G. Corporate philanthropy in brazilian education: the mask of beneficence. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e15560, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.15560. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/15560. Acesso em: 26 dec. 2024.