Studies on teaching work within the scope of Difort/CNPq
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v3.15626Keywords:
teaching work, work, research in educationAbstract
This study aims to present an analysis of the productions carried out by members of the Research Group on Teaching, Training and Work (Difort/CNPq), specifically focusing on the productions published in scientific journals that focus on the work of education professionals. To achieve the proposed objective, we conducted a bibliographical research, following four procedures: a) survey of the names of all members of the DIFORT research group, their titles and their dates of inclusion in the group; b) consultation of the Lattes Curriculum of each researcher in the DIFORT group, to identify complete articles published in journals within a time frame from 2014 to 2024, which address the theme of the work of education professionals; c) classification of the productions into five thematic axes; and d) presentation of the content of the articles around the work of teachers. After carrying out the search, 23 articles were identified, which are presented in five thematic axes, grouped as follows: teaching work, teaching working conditions, precariousness of teaching work, valorization of teaching work and health and quality of teaching life.
Downloads
References
AZEVEDO, Zildete Soares Aranha; TEIXEIRA, Eliara Cristina Nogueira da Silva; FAGUNDES, Heldina Pereira Pinto; CARDOSO, Berta Leni Costa. Valorização dos profissionais do magistério de acordo com o novo Fundeb e com a Lei do Piso Salarial Profissional Nacional (PSPN). Contribuciones a las Ciencias Sociales, v. 16, n. 6, p. 4171–4185, 2023. DOI: 10.55905/revconv.16n.6-070
BARROS, Claudia Cristiane Andrade; SOUZA, Adriana da Silva; DUTRA, Franciny D’Esquivel; GUSMÃO, Risia Silva Chaves; CARDOSO, Berta Leni Costa. Precarização do Trabalho Docente: reflexões em tempos de pandemia e pós pandemia. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1–23, 2021. https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4975
BRITO, Regivane dos Santos; PRADO, Jany Rodrigues; NUNES, Claudio Pinto. As condições de trabalho docente e o pós-estado de bem-estar social. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 10, n. 23, p. 165–174, 2017. DOI: 10.20952/revtee.v10i23.6676
CARDOSO JÚNIOR, Welton; CARDOSO, Berta Leni Costa; SANTOS, Alcir Rocha dos; NUNES, Claudio Pinto. Jornadas de trabalho, estilo de vida e desempenho docente no ensino jurídico atual. Acta Scientiarum. Education, v. 40, n. 3, p. e40411, 15 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i3.40411
CARDOSO, Berta Leni Costa; NUNES, Claudio Pinto; CARDOSO JUNIOR, Welton. Qualidade de vida do docente da pós-graduação no contexto da pandemia. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 38, p. 249–260, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7685634
CARDOSO, Berta Leni Costa; RIBEIRO, Vanilda Batista. Valorização Docente e os Impactos na Saúde em Tempos de Pandemia. Paradigma, Maracay, v. 45, n. 1, p. e2024023, 2024. DOI: 10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2024.e2024023.id1313
CARDOSO, Jafé da Silva; NUNES, Claudio Pinto; MOURA, Juliana Silva. Adoecimento docente: uma breve análise da saúde de professores do município de Medeiros Neto – Bahia. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 20, n. 57, p. 125–140, 2019. DOI: 10.12957/teias.2019.39552
CASTRO NETA, Abília Ana de; CARDOSO, Berta Leni Costa; NUNES, Claudio Pinto. Desenvolvimento profissional e precarização do trabalho docente: perspectivas e (des)continuidades. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 3, p. 2067–2082, 2021. DOI: 10.21723/riaee.v16i3.14842
CASTRO NETA, Abília Ana de; CARDOSO, Berta Leni Costa; NUNES, Claudio Pinto. Adoecimento docente: um produto do capitalismo. Revista Linguagens, Educação e Sociedade. Teresina, v. 25, n. 46, 2020. DOI: https://doi.org/10.26694/les.v0i46.11083
CASTRO NETA, Abília Ana de; MOURA, Juliana da Silva; CARDOSO, Berta Leni Costa; NUNES, Claudio Pinto. Contextos da precarização docente na educação brasileira. Revista Exitus, Santarém, v. 10, n. 1, p. e020037, 2020. DOI: 10.24065/2237-9460.2020v10n0ID1261
MOURA, Juliana da Silva; NUNES, Claudio Pinto; FERREIRA, Lucia Gracia. Transtornos mentais e comportamentais em professores: influências na carreira profissional docente. Boletim de Conjuntura, Boa Vista, v. 13, n. 39, p. 19–42, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7687079
MOURA, Juliana da Silva; RIBEIRO, Júlia Cecília de Oliveira Alves; CASTRO NETA, Abília Ana de; NUNES, Claudio Pinto. A precarização do trabalho docente e o adoecimento mental no contexto neoliberal. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 19, n. 40, p. 01–17, 2019. DOI: 10.31496/rpd.v19i40.1242
NUNES, Claudio Pinto; OLIVEIRA, Dalila Andrade. Trabalho, carreira, desenvolvimento docente e mudança na prática educativa. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 1, jan-mar, 2017 • https://doi.org/10.1590/S1517-9702201604145487
NUNES, Claudio Pinto; RAIC, Daniele Farias Freire; SOUZA, Ester Maria De Figueiredo. A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 14, n. 33, p. e16047, 2021. DOI: 10.20952/revtee.v14i33.16047.
NUNES, Claudio Pinto; SILVA, Daniela Oliveira Vidal da. Trabalho docente em tempos de covid – 19 no território de identidade do sudoeste baiano. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 8, n. 63, 2021. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4481
REIS, Nadson Santana; CASTRO, Pedro Alves; CARDOSO, Berta Leni Costa; NUNES, Claudio Pinto. A produção de conhecimento sobre trabalho docente no Brasil: uma revisão da literatura especializada no assunto. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, Salvador, v. 9, n. 2, 2020. DOI: 10.9771/re.v9i2.33242
SENA, Patrícia Sinara Gomes Santos; NUNES, Claudio Pinto. Condições de trabalho: sentidos de ser professor do ensino médio. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1–27, 2021. https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4999
SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; BRITO, Vera Lucia Fernandes de; NUNES, Claudio Pinto. Condições de trabalho e saúde de docentes municipais no sudoeste da Bahia. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e12222, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.12222
SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; NUNES, Claudio Pinto. Plano de carreira enquanto estratégia de resistência para a valorização docente no território de identidade do sudoeste baiano. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 12, n. 3, p. p.93–113, 30 Set 2019 https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/12403
SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; NUNES, Claudio Pinto. Políticas públicas como instrumento de valorização docente no Brasil. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp2, p. 1131–1156, 2021. DOI: 10.21723/riaee.v16iesp2.14575.
TEIXEIRA, Eliara Cristina Nogueira da Silva; NUNES, Claudio Pinto. A valorização docente e a lei do piso salarial: Um estado da arte. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, n. 42, p. 437–452, 2018. https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/1886
TEIXEIRA, Eliara Cristina Nogueira da Silva; NUNES, Claudio Pinto. Os sentidos atribuídos ao Piso Salarial Nacional como política pública de valorização docente. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 12, n. 29, p. 195–212, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/10688
TEIXEIRA, Eliara Cristina Nogueira da Silva; NUNES, Claudio Pinto. O piso salarial como insumo da valorização docente nos governos de FHC e Lula: da política de fundos à Lei do Piso. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 12, n. 23, p. 251-270, 2016. https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/914
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação em Páginas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.