Studies on teaching work within the scope of Difort/CNPq

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.15626

Keywords:

teaching work, work, research in education

Abstract

This study aims to present an analysis of the productions carried out by members of the Research Group on Teaching, Training and Work (Difort/CNPq), specifically focusing on the productions published in scientific journals that focus on the work of education professionals. To achieve the proposed objective, we conducted a bibliographical research, following four procedures: a) survey of the names of all members of the DIFORT research group, their titles and their dates of inclusion in the group; b) consultation of the Lattes Curriculum of each researcher in the DIFORT group, to identify complete articles published in journals within a time frame from 2014 to 2024, which address the theme of the work of education professionals; c) classification of the productions into five thematic axes; and d) presentation of the content of the articles around the work of teachers. After carrying out the search, 23 articles were identified, which are presented in five thematic axes, grouped as follows: teaching work, teaching working conditions, precariousness of teaching work, valorization of teaching work and health and quality of teaching life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jenifer Maria Bomfim Nascimento, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Graduanda em Geografia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Bolsista de Iniciação Científica pelo CNPq.

Contribuição de autoria: Coleta dos dados, análise dos dados, sistematização da pesquisa, escrita do artigo

Claudio Pinto Nunes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor Titular Pleno da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Líder do Grupo de Pesquisa Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq -Nível 1D.

Contribuição de autoria: Análise dos dados, sistematização da pesquisa, escrita do artigo

Daniela Oliveira Vidal da Silva, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Vice Líder do Grupo de Pesquisa Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq). Pesquisadora vinculada ao Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (GEPEP/CNPq). Professora efetiva da rede municipal de ensino de Vitória da Conquista, Bahia. Contribuição de autoria: Análise dos dados, sistematização da pesquisa, escrita do artigo

References

AZEVEDO, Zildete Soares Aranha; TEIXEIRA, Eliara Cristina Nogueira da Silva; FAGUNDES, Heldina Pereira Pinto; CARDOSO, Berta Leni Costa. Valorização dos profissionais do magistério de acordo com o novo Fundeb e com a Lei do Piso Salarial Profissional Nacional (PSPN). Contribuciones a las Ciencias Sociales, v. 16, n. 6, p. 4171–4185, 2023. DOI: 10.55905/revconv.16n.6-070

BARROS, Claudia Cristiane Andrade; SOUZA, Adriana da Silva; DUTRA, Franciny D’Esquivel; GUSMÃO, Risia Silva Chaves; CARDOSO, Berta Leni Costa. Precarização do Trabalho Docente: reflexões em tempos de pandemia e pós pandemia. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1–23, 2021. https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4975

BRITO, Regivane dos Santos; PRADO, Jany Rodrigues; NUNES, Claudio Pinto. As condições de trabalho docente e o pós-estado de bem-estar social. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 10, n. 23, p. 165–174, 2017. DOI: 10.20952/revtee.v10i23.6676

CARDOSO JÚNIOR, Welton; CARDOSO, Berta Leni Costa; SANTOS, Alcir Rocha dos; NUNES, Claudio Pinto. Jornadas de trabalho, estilo de vida e desempenho docente no ensino jurídico atual. Acta Scientiarum. Education, v. 40, n. 3, p. e40411, 15 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i3.40411

CARDOSO, Berta Leni Costa; NUNES, Claudio Pinto; CARDOSO JUNIOR, Welton. Qualidade de vida do docente da pós-graduação no contexto da pandemia. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 38, p. 249–260, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7685634

CARDOSO, Berta Leni Costa; RIBEIRO, Vanilda Batista. Valorização Docente e os Impactos na Saúde em Tempos de Pandemia. Paradigma, Maracay, v. 45, n. 1, p. e2024023, 2024. DOI: 10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2024.e2024023.id1313

CARDOSO, Jafé da Silva; NUNES, Claudio Pinto; MOURA, Juliana Silva. Adoecimento docente: uma breve análise da saúde de professores do município de Medeiros Neto – Bahia. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 20, n. 57, p. 125–140, 2019. DOI: 10.12957/teias.2019.39552

CASTRO NETA, Abília Ana de; CARDOSO, Berta Leni Costa; NUNES, Claudio Pinto. Desenvolvimento profissional e precarização do trabalho docente: perspectivas e (des)continuidades. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 3, p. 2067–2082, 2021. DOI: 10.21723/riaee.v16i3.14842

CASTRO NETA, Abília Ana de; CARDOSO, Berta Leni Costa; NUNES, Claudio Pinto. Adoecimento docente: um produto do capitalismo. Revista Linguagens, Educação e Sociedade. Teresina, v. 25, n. 46, 2020. DOI: https://doi.org/10.26694/les.v0i46.11083

CASTRO NETA, Abília Ana de; MOURA, Juliana da Silva; CARDOSO, Berta Leni Costa; NUNES, Claudio Pinto. Contextos da precarização docente na educação brasileira. Revista Exitus, Santarém, v. 10, n. 1, p. e020037, 2020. DOI: 10.24065/2237-9460.2020v10n0ID1261

MOURA, Juliana da Silva; NUNES, Claudio Pinto; FERREIRA, Lucia Gracia. Transtornos mentais e comportamentais em professores: influências na carreira profissional docente. Boletim de Conjuntura, Boa Vista, v. 13, n. 39, p. 19–42, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7687079

MOURA, Juliana da Silva; RIBEIRO, Júlia Cecília de Oliveira Alves; CASTRO NETA, Abília Ana de; NUNES, Claudio Pinto. A precarização do trabalho docente e o adoecimento mental no contexto neoliberal. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 19, n. 40, p. 01–17, 2019. DOI: 10.31496/rpd.v19i40.1242

NUNES, Claudio Pinto; OLIVEIRA, Dalila Andrade. Trabalho, carreira, desenvolvimento docente e mudança na prática educativa. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 1, jan-mar, 2017 • https://doi.org/10.1590/S1517-9702201604145487

NUNES, Claudio Pinto; RAIC, Daniele Farias Freire; SOUZA, Ester Maria De Figueiredo. A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 14, n. 33, p. e16047, 2021. DOI: 10.20952/revtee.v14i33.16047.

NUNES, Claudio Pinto; SILVA, Daniela Oliveira Vidal da. Trabalho docente em tempos de covid – 19 no território de identidade do sudoeste baiano. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 8, n. 63, 2021. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4481

REIS, Nadson Santana; CASTRO, Pedro Alves; CARDOSO, Berta Leni Costa; NUNES, Claudio Pinto. A produção de conhecimento sobre trabalho docente no Brasil: uma revisão da literatura especializada no assunto. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, Salvador, v. 9, n. 2, 2020. DOI: 10.9771/re.v9i2.33242

SENA, Patrícia Sinara Gomes Santos; NUNES, Claudio Pinto. Condições de trabalho: sentidos de ser professor do ensino médio. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1–27, 2021. https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4999

SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; BRITO, Vera Lucia Fernandes de; NUNES, Claudio Pinto. Condições de trabalho e saúde de docentes municipais no sudoeste da Bahia. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e12222, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.12222

SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; NUNES, Claudio Pinto. Plano de carreira enquanto estratégia de resistência para a valorização docente no território de identidade do sudoeste baiano. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 12, n. 3, p. p.93–113, 30 Set 2019 https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/12403

SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; NUNES, Claudio Pinto. Políticas públicas como instrumento de valorização docente no Brasil. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp2, p. 1131–1156, 2021. DOI: 10.21723/riaee.v16iesp2.14575.

TEIXEIRA, Eliara Cristina Nogueira da Silva; NUNES, Claudio Pinto. A valorização docente e a lei do piso salarial: Um estado da arte. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, n. 42, p. 437–452, 2018. https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/1886

TEIXEIRA, Eliara Cristina Nogueira da Silva; NUNES, Claudio Pinto. Os sentidos atribuídos ao Piso Salarial Nacional como política pública de valorização docente. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 12, n. 29, p. 195–212, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/10688

TEIXEIRA, Eliara Cristina Nogueira da Silva; NUNES, Claudio Pinto. O piso salarial como insumo da valorização docente nos governos de FHC e Lula: da política de fundos à Lei do Piso. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 12, n. 23, p. 251-270, 2016. https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/914

Published

2024-12-02

How to Cite

NASCIMENTO, J. M. B.; NUNES, C. P.; SILVA, D. O. V. da. Studies on teaching work within the scope of Difort/CNPq. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e15626, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.15626. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/15626. Acesso em: 23 jan. 2025.