Role of school in teaching political, ethical and aesthetic values to children in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.15638

Keywords:

early childhood education, ethical values, political values, aesthetic values

Abstract

This study analyzes the role played by early childhood education institutions in promoting political, ethical and aesthetic values, as recommended by the National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (Brazil, 2010), based on contributions from authors such as Savater (2012), Díez Navarro (2004), Pérez Esclarín (2001), among others. The article emphasizes the importance of a comprehensive education that transcends the simple transmission of technical-scientific knowledge, disseminating essential values for coexistence in society. The methodology adopted follows a qualitative approach through a survey of the state of knowledge, searching for theses and dissertations related to the topic produced in Brazil and available in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), referring to the period between 2018 and 2023. The analysis is carried out from the perspective of content analysis proposed by Bardin (2011), identifying and examining relevant research that highlights the need to integrate such values into the educational curriculum, aiming to stimulate the personal and social development of children from the first years of life. The results obtained reveal that there is still a long way to go regarding the teaching of values in early childhood education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Souza dos Santos, Pontifícia Universidade Católica ado Rio Grande do Sul - Brasil

Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Brasil. Graduada em Pedagogia e graduada em Letras - Português/Inglês, ambas pela Universidade do Oeste Paulista (Unoeste).

Contribuição de autoria: Coleta dos dados, análise dos dados, sistematização da pesquisa, escrita do artigo.

Andreia Mendes dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - Brasil

Doutora em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professora Adjunta da PUCRS, nos Programas de Pós Graduação em Educação (PPGEDU) e Sociologia e Ciências Políticas (PPGSCP). Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Infância(s) e Educação Infantil (Nepiei) e dos Grupos de Pesquisa "Questões Sociais na Escola" e "Psicologia e Educação". Coordenadora do Laboratório das Infâncias LabInf. Bolsista Produtividade CNPq.

Contribuição de autoria: Análise dos dados, sistematização da pesquisa, escrita do artigo.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2011.

BIZAMA, Érika Azevedo. A transição entre a educação infantil e o Ensino Fundamental: a experiência da Creche Oeste. 2020. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47131/tde-29032022-102331/pt-br.php. Acesso em: 2 maio 2024.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9.394/1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: 8 jun. 2024.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2010. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, MEC; SEB.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é base. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 8 jun. 2024.

BOFF, Leonardo. O cuidado necessário: na vida, na saúde, na educação, na ecologia, na ética e na espiritualidade. Petrópolis: Vozes, 2012.

COSTA, Ana Cláudia Gontijo; LIMA, I. M. S. O. Educação para valores com base na ética biofílica. Modus Faciendi, 2002. (Programa Cuidar, v. 1).

CREPALDI, Gilberto de Mello. Educação ambiental e valores na educação infantil: sentidos construídos a partir do trabalho pedagógico. 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/1ab6101b-7378-49d9-8eed-338930b1966e. Acesso em: 14 maio 2024.

DÍEZ NAVARRO, Maria Cristina. Afetos e emoções no dia-a-dia da Educação Infantil. Trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.

FARIA, Barbara de Almeida. A educação infantil como esfera da eticidade moderna: uma reconstrução. 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/216222. Acesso em: 13 maio 2024.

GRAIDY, César; KAERCHER, Gláucia Elisa. Educação infantil: pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001.

GRILLO, Maria Aparecida. Educação Infantil e a construção de valores morais: dialogando com gestores e docentes de uma pré-escola municipal. 2021. Disponível em: http://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/handle/jspui/1382. Acesso em: 16 maio 2024.

JUNQUEIRA, Geraldo de Almeida. Linguagens geradoras: seleção e articulação de conteúdos em educação infantil. São Paulo: Mediação, 2005.

LIMA, Filipe Souda de. A dignidade da pessoa humana e o dever de cuidar em Michel Foucault. 2023. Disponível em: http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1744. Acesso em: 5 maio 2024.

MONTE-SERRAT, Fernando. Emoção, afeto e amor. São Paulo: Academia de Inteligência, 2007.

MOROSINI, Maria Célia; NASCIMENTO, Leonardo Menezes do. Internacionalização da educação superior no Brasil: a produção recente em teses e dissertações. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/cJVdgG9n7W9wdcMtXvGrN7k/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 7 maio 2024.

MOROSINI, Maria Célia; KOHLS-SANTOS, Patrícia; BITTENCOURT, Zilda. Estado do Conhecimento: teoria e prática. Curitiba: CRV, 2021.

OLIVEIRA, Zilda de Mello; MELLO, Ana Maria; VITÓRIA, Tânia; FERREIRA, Maria Cristina Rodrigues. Creches: Crianças, Faz de Conta & Cia. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 1992.

OLIVEIRA, Cláudia Azevedo. Yoga na Educação Infantil: corporeidade e formação de valores na infância. 2022. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/aa3587ac-5f3f-43d8-8317-1f7fd6a55725. Acesso em: 15 maio 2024.

OPENAI. Gráfico de barras sobre a distribuição de estudos científicos por regiões do Brasil. Disponível em: https://sandbox:/mnt/data/distribuicao_estudos_cientificos_por_regioes_barras.png. Acesso em: 15 jul. 2024.

PLATAFORMA SUCUPIRA. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/. Acesso em: 11 abr. 2014.

PÉREZ ESCLARÍN, Atilano. Educar valores e o valor de educar – parábolas. São Paulo: Paulus, 2002.

ROCHA, Ana Silva Martins de Souza. Educação Infantil, cultura visual e subjetividade: desenhos animados na formação de valores multiculturais. 2021. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/2fe73a35-4475-475d-bc48-2e77bf3edfce. Acesso em: 15 maio 2024.

SANTOS, João Paulo. Literatura infantil como recurso para promoção de habilidades sociais na prática de professoras da educação infantil. 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/11273. Acesso em: 16 maio 2024.

SANTOS, M. S. dos. Educar crianças pequenas para valores: uma práxis impregnada de cuidado. Curitiba: Appris, 2021.

SAVATER, Fernando. O valor de educar. Rio de Janeiro: Planeta, 2012.

SILVA, Ana Carolina Gomes. O gesto profissional em creches: o visível e o invisível. 2023. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/b42e9cdf-def6-423f-abd3-1a045d3500ef. Acesso em: 2 maio 2024.

SILVA, Lilian da Costa Lima. Inserção na creche: direito de acolhimento e humanização das crianças. 2023. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/caf6a642-0b5b-430a-86c4-2d91f76c12c3. Acesso em: 3 maio 2024.

SOUSA, Rui. Regiões do Brasil. 2024. Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/brasil/regioes-brasileiras.htm. Acesso em: 1º jun. 2024.

SOUZA, Marcia Patrícia Ribeiro (org.). Ouvindo crianças na escola: abordagens qualitativas e desafios metodológicos para a psicologia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.

WARSCHAUER, Cecília. A roda e o registro: uma parceria entre professor, alunos e conhecimento. São Paulo: Paz e Terra, 1993.

ZANQUETTA, Gláucia Aparecida de Paula. Eu, a árvore: educação ambiental e valores para sociedades sustentáveis. 2020. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/91/91131/tde-19062020-120718/pt-br.php. Acesso em: 14 maio 2024.

Published

2024-12-19

How to Cite

SANTOS, M. S. dos; SANTOS, A. M. dos. Role of school in teaching political, ethical and aesthetic values to children in early childhood education. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e15638, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.15638. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/15638. Acesso em: 22 dec. 2024.