Playfulness in learning as perceived by teachers in the initial years of elementary education
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v3.15652Keywords:
ludicity, teaching, learning, elementary schoolAbstract
This study aims to understand the importance of play as a tool for the teaching/learning process in the early years of basic education. To this end, field research was conducted through interviews with teachers who teach in the early grades, as well as a survey of bibliographic sources, including articles, legislation and the document of the National Common Curricular Base (2017). Through the analysis of the teachers' conceptions about playfulness and its application, it was possible to verify that the excess of material and content as well as the disinterest and lack of participation of students pose challenges to applying playfulness in the classroom. The importance of playfulness as a tool that provides meaningful learning and integral development of students is highlighted.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em 24 fev 2024.
CHAVES, Delma Köhler; RIPA, Roselaine. O PAPEL DO EDUCADOR DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: DISCUTINDO A LUDICIDADE NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 3, n. 11, p. e3112287, 2022. DOI: 10.47820/recima21.v3i11.2287. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/2287. Acesso em: 24 abr. 2023.
FRANCO, J. F. A importância da ludicidade no processo ensino-aprendizagem da criança. Revista Eventos Pedagógicos, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 187–197, 2018. Disponível em: https://periodicos2.unemat.br/index.php/reps/article/view/10056. Acesso em: 24 abr. 2023.
HENDLER, Vanícia Behenck. O lúdico nas primeiras séries do ensino fundamental. Trabalho de Conclusão de Curso. Ufrgs.br, 2010. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/142848>. Acesso em: 15 nov.
IMACULADA, Maria; SOUSA, Simara. A ludicidade como estratégia de apoio na aprendizagem dos alunos nos anos iniciais do ensino fundamental. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 8, p. 325–336, 2020. Disponível em:
<https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3367>. Acesso em: 15 nov. 2022.
MACHADO, Thaysa Calandino Faria. A importância da ludicidade no processo de ensino-aprendizagem: a ruptura entre a passagem da educação infantil para o ensino fundamental. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
MATOS, Pâmella. Cristina. Santos de. O lúdico na alfabetização dos anos iniciais. Revista Caparaó, v. 4, n. 1, 2022. Disponível em: https://www.revistacaparao.org/caparao/article/view/72. Acesso em: 15 nov. 2022.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª edição. São Paulo: Hucitec Editora, 2014. p. 171-350. Disponível em:
<https://livrogratuitosja.com/wp-content/uploads/2022/04/O-DESAFIO-DO- CONHECIMENTO-ATUALIZADO.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2023.
MODESTO, Adélia Pereira dos Santos; SILVA, Kátia Gomes de Oliveira; FUKUI, Regina. Kikue Fukui. A Promoção da Ludicidade no Processo de Aprendizagem. Revista Psicologia & Saberes, [S. l.], v. 9, n. 14, p. 59–69, 2020. Disponível em: https://revistas.cesmac.edu.br/psicologia/article/view/1151. Acesso em: 24 abr. 2023.
MONTEIRO, Joyce; NOGUEIRA, Débora. Vigotski: a relação entre afetividade, desenvolvimento e aprendizagem e suas implicações na prática docente. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade. Bebedouro, 2 (1): p.59-72, 2015
MORAIS, Francisco de Assis Marinho; SILVA, Gessione Moraes da; BESERRA, Ivanilza de; CAVALCANTE, Maria da Paz. As práticas de ensino com ludicidade sob a ótica de professores dos anos iniciais do ensino fundamental. Anais VI SETEPE... Campina Grande: Realize Editora, 2016. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/26205>. Acesso em: 06/06/2023 19:16
MOREIRA, Aline Pereira da Silva. A concepção docente da ludicidade nos anos iniciais do ensino fundamental. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2018.
NASCIMENTO, Ramilis. Moreira.; ARÊAS NETO, Nilo. Terra.; SAINT’CLAIR, Emerson da Mata; CALOMENI, Mauricio Rocha. LÚDICO COMO FERRAMENTA PEDAGÓGICA NO PROCESSO ENSINO APRENDIZAGEM. Perspectivas online Ciências Biológicas e da Saúde, v. 2, n. 5, 24 jun. 2012. Disponível em https://www.perspectivasonline.com.br/biologicas_e_saude/article/view/225/131. Acesso em 23 nov 2024.
OLIVEIRA, Indira Caldas Cunha de; FRANCISCHINI, Rosângela. Direito de brincar: as (im)possibilidades no contexto de trabalho infantil produtivo. PsicoUSF, Itatiba , v. 14, n. 1, p. 59-70, abr. 2009. Disponível em:
<http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141382712009000100007&lng=pt&nrm=iso>. acesso em 24 abr. 2023.
PEREIRA, Maria Angela Camilo Marques; AMPARO, Deise Matos do; ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de. O brincar e suas relações com o desenvolvimento. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 24, n. 45, p. 15-24, abr./jun. 2006. Disponível em:
<http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/pa?dd1=437&dd99=view&dd98=pb>. Acesso em: 15 nov. 2023.
PINTO, Maria Do Socorro Duarte; RODRIGUES, Maria Ranilda Duarte; SÁ, Juliana Alves; ANCLETO, Verônica Gomes. O papel da escola e do professor na integração da ludicidade como forma de ensino-aprendizagem. Anais II CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2015. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/16492>. Acesso em: 05/06/2023 19:02
QUADROS, Bruna Eduarda Wessendorf; FERREIRA, Nathalya Martins; MACIEL , Maria Elganei. Ludicidade: uma ferramenta coadjuvante no processo de aprendizagem da criança dos anos iniciais do ensino fundamental. Faculdade Sant’Ana em Revista, [S. l.], v. 6, n. 2, p. p. 275 - 300, 2022. Disponível em: https://iessa.edu.br/revista/index.php/fsr/article/view/2305. Acesso em: 24 abr. 2023.
RIOS, Pedro Paulo Souza; SILVA, Thaynara Oliveira. O lúdico nas séries iniciais do ensino fundamental: a brincadeira deve continuar. Anais V CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/48156>. Acesso em: 05/06/2023 19:22
ROSTIROLA, Sandra Cristina Martini; SIPLE, Ivanete Zuchi ; HENNING, Elisa. Aspectos Lúdicos na Alfabetização Estatística: uma revisão sistemática de literatura. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 36, n. 72, p. 92–115, 2022. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/bolema/a/zbzLmPBnrX4Y3NghMcBz3fG/?lang=pt>. Acesso em: 15 nov. 2022.
SILVA, Dulciene Anjos de Andrade e . E. Educação e ludicidade: um diálogo com a Pedagogia Waldorf. Educar em Revista, n. 56, p. 101–113, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação em Páginas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.