The role of the school in the development of vocational identity of students: case of Muchenga Secondary General School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.15693

Keywords:

school, development, identity, vocation, student

Abstract

This research analyzes the role of the school in the development of students' vocational identity at Muchenga General Secondary School, addressing the need for support in the vocational development of adolescents and young people seeking self-affirmation. The study aims to identify concrete actions undertaken by the school to promote this identity, describe these actions, and suggest strategies to strengthen the students' vocational development process. This is a qualitative study with a bibliographic and documentary approach, involving interviews with 30 second-cycle students and 6 teachers, including members of the school administration. The results indicate that little has been done to develop young people’s vocational identity, potentially leading to disillusionment in career choices and low professional performance. Based on these findings, it is suggested that the school promote lectures, recreational activities, and theater, as well as partnerships with higher education institutions in Psychology and with the Ministry of Education to provide specialized vocational guidance professionals to support students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Carlos Alberto de Sa' e Bonnet, Universidade Rovuma – Mocambique

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), Brasil. Mestre em Gestão e Administração Educacional pela Universidade Católica de Moçambiqu (UCM). Professor da Universidade Rovuma (UniRovuma), Moçambique.  

Contribuição de autoria: Análise dos dados, sistematização da pesquisa, escrita do artigo.

Miguel Francisco Eduardo Muzawanga, Universidade Rovuma – Mocambique

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), Brasil. Mestre em Gestão e Administração Educacional pela Universidade Católica de Moçambiqu (UCM). Professor da Universidade Rovuma (UniRovuma), Moçambique.  

Contribuição de autoria: Análise dos dados, sistematização da pesquisa, escrita do artigo.

Almeida Meque Gomundanhe, Universidade Rovuma – Mocambique

Doutor em Inovação Educativa pela Universidade Católica de Moçambique-Faculdade de Educação e Comunicação. Docente dos cursos de graduação e pós-graduação na Universidade Rovuma-Extensão de Niassa, Departamento de Educação e Psicologia. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Educação e Contextualização no Ensino (NUPECE) e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Popular e Cotidiano Escolar (GEPECE). 

Contribuição de autoria: Análise dos dados, sistematização da pesquisa, escrita do artigo.

References

Carvalho, M. (2012). A construção da identidade vocacional dos professores no espaço escolar (Dissertação de Mestrado, supervisionada por Saide Carlos). Portugal.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6. ed.). São Paulo: Atlas.

Gottfredson, L. S. (2002). Circumscription and compromise: A developmental theory of occupational aspirations.

Hansen, J. C. (2001). The role of schools in vocational guidance.

Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (2007). Metodologia científica: técnicas e procedimentos de pesquisa (7. ed.). São Paulo: Atlas.

Lisboa, A. (1997). Transição adolescente e identidade ocupacional.

Matusse, J., & Júnior, P. (2018). Desafios da orientação vocacional em Moçambique: Um estudo da escola secundária de Muchenga.

Palma, A. R. dos S. (2008). A identidade vocacional na adolescência (Dissertação de Mestrado, supervisionada por Ana Carita).

Perske, R. (2007). Introdução à pesquisa bibliográfica. Citado por Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. Metodologia científica: técnicas e procedimentos de pesquisa (7. ed.). São Paulo: Atlas.

Savickas, M. V. (2005). Career construction theory and practice.

Super, D. E. (1990). A theory of vocational development.

Published

2024-12-19

How to Cite

BONNET, R. C. A. de S. e; MUZAWANGA, M. F. E.; GOMUNDANHE, A. M. The role of the school in the development of vocational identity of students: case of Muchenga Secondary General School. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e15693, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.15693. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/15693. Acesso em: 21 dec. 2024.