Between chants and backstrokes: responsible subversion in mathematics teaching through capoeira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.13477

Keywords:

capoeira, critical math education, decoloniality in teaching, ethomathematics, capoeira and mathematics

Abstract

This is a work which is developed when one questions about the place that Mathematics occupies in schools: as a precursor or combatant of racism. We reflect on the ethnomathematics’ proposal and the important space that capoeira can occupy in the opposite direction to what happens in the so-called traditional education, to reformulate Mathematics classes in the light of the theoretical frameworks, which encompass decoloniality, ethnomathematics and critical mathematics education. From the interviews and reflections on the insertion of capoeira in the classroom, we can create a decolonial school space that involves the students. We expect that this research will contribute to expanding the reflections of mathematics teachers on their own educational practice, in addition to instigating the debate of racial issues in the teaching curricula in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thais Guimarães de Oliveira, UFRJ

Mestre em Ensino de Matemática pela UFRJ. Professora de Matemática na Rede Municipal de Educação de Teresópolis. 

Rodrigo Fernandes Morais, UFRJ

Doutor em Ensino de Física pela UFRJ. Docente da Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro.

Antonio Carlos Fontes dos Santos, UFRJ

Doutor em Física pela PUC-RIO. Professor Titular do Instituto de Física da UFRJ Bolsista em Produtividade do CNPq, PQ1D.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.

BISHOP, A. Enculturacion Matemática – La Educación Matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona: Editora Paidós, 1999.

BONI, V.; QUARESMA, S. J. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, v. 2, n. 1, jan.-jul. 2005.

COSTA W. N.; SILVA V. L. Matemática mítico-religiosa-corporal do negro brasileiro. Scientific American Brasil, v. 15, p. 94-8, 2005.

D’AMBROSIO, U. Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the Learning of Mathematics, Montreal, v. 5, n. 1, p. 44-48, 1985.

D’AMBRÓSIO, B. S.; LOPES, C. E. Insubordinação Criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 51, p. 1-17, abr. 2015.

D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. São Paulo: Autêntica, 2016.

FERNANDES, F. S.; GIRALDO, V. Caravelas à vista: Giros decoloniais e caminhos de resistência na formação de professoras e professores que ensinam Matemática. Revista do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, v. 12, n. 30, 2019.

GERDES, P. Etnomatemática: Cultura, matemática, educação: colectânea de textos. Instituto Superior Pedagógico, 1991.

GIRALDO, V. Formação de professores de matemática: para uma abordagem problematizada. Ciência e Cultura, v. 70, n. 1, p. 37-42, 2018.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

MIRANDA, C. Currículos decoloniais e outras cartografias para a educação das relações étnico-raciais: desafios político-pedagógicos frente a Lei nº. 10.639/2003. Revista da ABPN, v. 5, n. 11, p. 100-118, jul.-out. 2013.

PAIS, A. Criticisms and contradictions of ethnomathematics. Educ. Stud. Math. v. 76, n. 2, p. 209-230, 2010.

ROSA, M.; OREY, D. C. Ethnomodelling: exploring glocalization in the contexts of local (emic) and global (etic) knowledges. Journal for Research in Mathematics Education, v. 6, n. 1, p. 196-218, 2016.

ROSA, M.; OREY, D. C.; Ethnomathematics and the responsible subversion of its pedagogical action: an investigation based on three anthropological approaches Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 100, n. 254, p. 191-209, jan./abr. 2019.

Published

2023-12-11

How to Cite

Oliveira, T. . G. de, Morais, R. F., & Santos, A. C. F. dos. (2023). Between chants and backstrokes: responsible subversion in mathematics teaching through capoeira. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-21. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.13477