THE ART OF KNOWING AND DOING IN THE INVENTION OF EVERYDAY LIFE FOR THE EMPOWERMENT OF A STUDENT WITH HIGH SKILLS/SUPERGUNDANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10186

Keywords:

(Auto)biographical narratives, (Auto) formacion, Specialized Educational Services, High Abilities/Giftedness, Empowerment

Abstract

This research aims to understand how the art of knowing and doing in the invention of everyday life contributes to the empowerment of a student with high abilities/giftedness (AH/S). It is a qualitative approach research. We used as an investigation method the (auto)biographical research through the narratives of a student with AH/S. The results indicate that the research subject appropriates, socializes, discusses, weaves and reflects the knowledge related to the contexts of (auto) formation, such as family (parents, sisters, cousins, grandparents); school (managers, pedagogical support, teachers, students); Regional Center for Special Education of Mossoró/RN - CREE-MOS (pedagogical team of special education, diversity and events); virtual (learned new and different knowledge); professional (in interaction with others and in different spaces); research (auto)biographical sessions with the researcher) and all this complex network of relationships that weave daily life and condition not only being a cognitive subject, but also a cultural, social and emotional subject that pulses, breathes, thinks and does. The narratives of the lived, experiences reveal their empowerment and provide reflections on how the inclusion of students with AH/S happens, based on a look at diversity, fundamental for the realization of democratic and emancipatory practices.

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Author Biographies

Rosa Maria da Costa Siqueira, Secretaria de Educação e da Cultura do Estado do Rio Grande do Norte (SEEC/RN)

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação (POSEDUC) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2018). Linha de Pesquisa Práticas Educativas, Cultura, Diversidade e Inclusão. Especialista em Atendimento Educacional Especializado pela Universidade Federal do Semi-Árido (2017). Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2017). Especializanda em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Venda Nova do Imigrante. Graduada em Pedagogia pela Universidade Cesumar (2021). Graduada em Serviço Social pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2010). Graduada em História pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (1992). Atualmente é professora do Governo do Estado do Rio Grande do Norte, alocada no Centro Regional de Educação Especial de Mossoró - CREE-MOS, no município de Mossoró-RN. 

Ana Lúcia Oliveira Aguiar, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Graduada e Licenciatura em História pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e Doutorado em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Pós-Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Tem Especialização em Inclusão pela Rede Municipal de Educação de Mossoró/RN. Atualmente é professora Adjunta IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).  É professora do Programa de Pós-Graduação, Mestrado em Educação, da UERN.

Stenio de Brito Fernandes, Secretaria de Estado da Educação e da Cultura do estado do Rio Grande do Norte– SEEC/RN

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (POSEDUC) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) (2018). Especialista em Mídia na Educação pelo Núcleo de Educação a Distância (NEAD/UERN) (2015). Especialista em História do Brasil República pela UERN (2005), possui graduação em Geografia pela UERN (1999). Atualmente é professor estatutário no município de Porto do Mangue/RN (2003). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Memória (Auto) Biográfica e Inclusão (GEPEMABI/UERN).

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Published

2022-06-30

How to Cite

Siqueira, R. M. . da C. ., Aguiar, A. L. O. ., & Fernandes, S. de B. . (2022). THE ART OF KNOWING AND DOING IN THE INVENTION OF EVERYDAY LIFE FOR THE EMPOWERMENT OF A STUDENT WITH HIGH SKILLS/SUPERGUNDANCE. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(8), 1-21. https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10186

Issue

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Artigos