CONTRIBUTIONS OF TEACHING CASES IN THE INVESTIGATION OF TEACHING LEARNING PROCESSES OF TUTORS OF THE PBL METHOD
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.10261Keywords:
Professional teaching learning. Teaching cases. Professional development. Problem Based Learning.Abstract
The article presents research results that analyzed the investigative potential of the construction of teaching cases to understand teaching learning processes of tutors who work in a university course located in the state of Bahia that adopts the Problem-Based Learning (PBL) method in your curriculum proposal. Indeed, we seek answers to the following question: what is the investigative potential of the construction of teaching cases in the understanding of teaching learning processes and professional development of a group of tutors who work in the PBL method? Mizukami's theoretical contributions (2004); Shulman (2014); Marcelo Garcia (2010) and Day (2012) supported the analysis of data collected through teaching cases in the years 2018 and 2019, and treated from assumptions of content analysis. Participants revealed that the opportunity to build teaching cases allowed them to reflect on usual teaching practices, in addition to analyzing the complexity of the contexts in which they are inserted. They also stated that the teaching cases favored reflection and distance from everyday events, seeking re-significations for their professional performance. The potential of teaching cases is pointed out as a promising device for investigating the professional development of teachers lacking initial training in the didactic-pedagogical field.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Edições 70, São Paulo, 1977.
BARROWS, H. S. Problem-based learning in Medicine and beyond: a brief overview. New Directions for Teaching and Learning, v. 1996, n. 68, p. 3–12, 1996.
BOROCHOVICIUS, E.; TORTELLA, J. C. B. Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 83, p. 263-294, abr./jun. 2014.
DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Portugal: Porto Editora, 2001.
DINIZ-PEREIRA, J. E. Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Revista Educação e Sociedade, Naviraí, v.01, n.01, p. 34-42, jan-jun. 2014.
FERRAZ, R. D.; FERREIRA, L. G.; NOVA, C. C. C. A docência universitária e suas interfaces didáticas: movimentos de aprendizagens. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 21, n. 68, p. 155-183, jan./mar. 2021.
FERREIRA, L. G. Memórias e a formação para a docência: trajetórias de escolarização de professores rurais iniciantes. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 1, 2020. p. 57-71.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Editora Cortez, 1997.
GARCIA, C. M. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. Sísifo – Revista das Ciências da Educação, n. 08, p. 7-22, jan./abr. 2009.
GARCIA, C. M. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 02, n. 03, p. 11-49, ago./dez. 2010.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. Vida de professores. Portugal, Porto Editora, 2000.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
LU, J.; BRIDGES, S.; HMELO-SILVER, C. E. Problem-Based Learning. In: SAWYER, R. K. (Ed.). . The Cambridge handbook of the Learning Sciences. Nova York: Cambridge University Press, 2014. p. 298–318.
LÜDKE, M; ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora EPU, 1986.
MIZUKAMI, M. G. Aprendizagem da docência: algumas contribuições teóricas de Lee Shulman. Revista Educação, v. 29, n. 2, p. 33-49, Santa Maria, 2004. Disponível em: http: www.ufsm.br/ce/revista. Acesso em: 10 jan. 2022.
MIZUKAMI, M. G. N et. al. Escola e aprendizagem da docência: processos de formação e investigação. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
MORALES, P.; LANDA, V. Aprendizaje Basado En Problemas. Theoria, v. 13, n. 1, p. 145–157, 2004. Disponível em: http://www.ubiobio.cl/theoria/v/v13/13.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.
MOREIRA, J. da S. Aprendizagem profissional da docência e base de conhecimento para o ensino de professores-tutores que atuam no método Problem-Based Learning (PBL). 2019. 276 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Feira de Santana – Feira de Santana, 2019.
MOREIRA, J. da S.; BARRETO DOS SANTOS, D. M.; OLIVEIRA DA SILVA, F. Aprendizagem experiencial da docência universitária: desenvolvimento profissional de professores tutores no método Problem-Based Learning. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 21, n. 68, 2021.
MOREIRA, J. da S.; MASCARENHAS, A. D. N. Sentidos atribuídos por professores-tutores aos seus (não)saberes didático-pedagógicos. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 10, n.19, jan./jun. 2021.
MOREIRA, J. da S.; RIBEIRO, M. L. Conhecimentos profissionais mobilizados por professores-engenheiros para gerir dilemas da prática pedagógica. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 124–141, 2017.
NONO, M. A. El caso de enseñanza em la formación del pedagogo. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria. v. 6, n. 2, 120-132, 2013.
NONO, M. A; MIZUKAMI, M. G. N. Casos de ensino e processos de aprendizagem profissional docente. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 83, n. 203/204/205, p. 72-84, jan./dez. 2002.
NONO, M. A; MIZUKAMI, M. G. N. Processos de formação de professoras iniciantes. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 87, n. 217, p. 382-400, set./dez. 2006.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v.47 n.166 p.1106-1133 out./dez. 2017.
NÓVOA, A. Os Professores e as Histórias de sua Vida. In: NÓVOA, António (Org) Vidas de Professores. Porto, Porto Editora, LDA. 1995.
RAMALHO, B. L.; NUÑEZ, I. B. Aprendizagem da docência, formação e desenvolvimento profissional: trilogia da profissionalização docente. In: RAMALHO, B. L; NUÑES, I. B. (Org.). Formação, representações e saberes docentes: elementos para se pensar a profissionalização dos professores. Campinas, SP: Mercado das Letras, Natal, UFRN, 2014.
RIBEIRO, M. L.; MOREIRA, J. da S. A busca da profissionalidade da docência no ensino superior. Revista Educação e Emancipação, p. 203–227, 2016.
SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
SHULMAN, L. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos CENPEC. São Paulo, vol. 4, n. 2, p.196-229, dez 2014.
SOLIGO, Rosaura; NOGUEIRA, Eliane Greice Davanço. A experiência de escrita como espaço tempo de formação. rosaurasoligositeoficial.files.wordpress.com. 2017/04. Disponível em: https://rosaurasoligositeoficial.files.wordpress.com/2017/04/rosaura-s-e-eliane-n-a-experic3aancia-de-escrita-como-espac3a7o-tempo-de-formac3a7c3a3o.pdf. Acesso em: 6 set. 2022.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. São Paulo: Vozes, 2014.
WOOD, D. F. ABC of learning and teaching in medicine: Problem based learning. BMJ, v. 326, p. 328–330, 2003.
ZABALZA, M. Diários de aula: contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Editora Portuguesa, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.