RESEARCH DEVELOPED IN A CHEMISTRY LICENSE COURSE: REFLECTIONS FOR THE TRAINING OF TEACHER-RESEARCHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10347

Keywords:

Completion of course work, Chemical Education, Mapping

Abstract

Research has great training potential, and it is with the preparation of the course conclusion work that many of the undergraduates have their first experience as a teacher-researcher. In this perspective, this work aims to identify the thematic lines of the Teaching of Chemistry and the specific contents present in the conclusion works of the Degree in Chemistry of the Universidade Federal do Recôncavo da Bahia and its reflexes for the formation of the teacher-researcher. To obtain such data, the structuring chemical concepts and thematic lines of Chemical Education present in thirty-six Chemistry Degree monographs defended from 2014 to 2018 were investigated. The analysis method used was content analysis. From the data obtained, it was possible to verify that the experimentation line in Chemistry Teaching is the one that has a greater amount of research. Regarding structuring chemical concepts, Organic Functions are the most cited. In this way, in addition to knowing the trends of research carried out in the Degree in Chemistry of this specific course, this work presents the potential that the monograph has in the process of training the researcher, in addition to providing more studies and understandings about the research carried out in the area of Chemistry teaching.

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Author Biographies

Kelly de Santana Santana, Universidade Estadual de Santa Cruz

Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC); Graduada em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Integrante dos seguintes grupos de pesquisa: Grupo de Pesquisa em Currículo e Formação de Professores em Ensino de Ciências (GPeCFEC) e PƎQUI - Pesquisa Ensino Extensão em Educação Química do CFP/UFRB

Mara A. Alves da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA); Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Professora do curso de Licenciatura em Química do Centro de Formação de Professores (CFP) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB); Líder do Grupo de Pesquisa Ensino Extensão em Educação Química (PƎQUI) do CFP/UFRB e Membro do grupo de pesquisa: DOCFORM- Grupo de Pesquisa em Docência, Currículo e Formação/UFRB.

José Gilberto da Silva , Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutor em Química pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pós-doutorado pela UFMG; Professor Associado do curso de Licenciatura em Química do Centro de Formação de Professores (CFP) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB); Membro dos seguintes grupos de pesquisa: DOCFORM- Grupo de Pesquisa em Docência, Currículo e Formação/UFRB e PƎQUI - Pesquisa Ensino Extensão em Educação Química do CFP/UFRB.

Elisa Prestes Massena , Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brasil. Professora e orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus, BA – Brasil. Professora Titular do Departamento de Ciências Exatas e Tecnológicas da mesma instituição.

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Published

2022-03-31

How to Cite

Santana, K. de S. ., Silva, M. A. A. da ., Silva , J. G. da, & Massena , E. P. (2022). RESEARCH DEVELOPED IN A CHEMISTRY LICENSE COURSE: REFLECTIONS FOR THE TRAINING OF TEACHER-RESEARCHER. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(7), 1-25. https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10347

Issue

Section

Dossiê Temático