INTERVENTION PROJECT: SEXUAL EDUCATION WITH A FOCUS ON TEENAGE PREGNANCY
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.10550Keywords:
Self-care in adolescence, Youth and Adult Education, Sexually Transmitted Infections, Preventive measuresAbstract
Teenage pregnancy can have a series of negative consequences, both physical and social. Our main objective is to report the experiences lived by students of Licentiate Degree in Biology during the application of an extension action in classes of Young and Adults Education (YAE) on the thematic teenage pregnancy. The intervention happened in classes from the 6th to the 9th grade of Elementary Education, on YAE, addressing preventive and educational measures that contribute to reducing teenage pregnancy and promoting self-care regarding sexuality. We hope that students can be able to put into practice what was discussed, contributing significantly to the possible reduction of teenage pregnancy, in addition to seeking to raise awareness among young people about the great responsibility that pregnancy entails during the period in which they could be involved with their formation. Other aspects, such as the use of condoms and the sexually transmitted infections, were also discussed.
Downloads
References
ALEXANDRE, R. B. S. Gravidez na adolescência: aspectos sociais e psicológicos. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso - Faculdade de Medicina - NESCON, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, p. 1-27, 2010.
ALMEIDA, S. A; NOGUEIRA, J. A; SILVA, A. O; TORRES, G. V. Orientação sexual nas escolas: fato ou anseio? Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 32, n. 1, p. 107-13, 2011.
ARAUJO, J. C. S. Do quadro-negro à lousa virtual: técnica, tecnologia e tecnicismo. In: VEIGA, I. P. A. (Org.). Técnicas de ensino: novos tempos, novas configurações. 1. ed. Campinas, SP: Papirus, 2006. p. 13-48.
AQUINO, C.; MARTELLI, A. C. Escola e educação sexual: uma relação necessária. In: ANPED SUL SEMINÁRIO DE PESQUISA E EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9, 2012, Cascavel. Anais do Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. Cascavel: Universidade Estadual do Oeste do Paraná, 2012. p. 6-8.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Pluralidade cultural, Orientação sexual. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas. Proteger e cuidar da saúde de adolescentes na atenção básica. Brasília: Ministério da Saúde, 2017.
BRASIL. Lei n.º 9394/96, de 20 de Dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 03 jan. 2021.
CAMPOS, F.; HENRIQUE, P. B. S.; HELENA, S. S. C. C. REGINA, T. C. S. Educação sexual na EJA. 2010. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação na Diversidade e Cidadania - EJA) - Universidade de Brasília, Universidade Aberta do Brasil, Brasília, 2010.
CHOERI, R. C. S. O conceito de identidade e redesignação sexual. Rio de Janeiro: Editora Renovar, 2004.
COLAVITTO, N. B.; ARRUDA, A. L. M. M. Educação de Jovens e Adultos (EJA): a importância da alfabetização. Revista Eletrônica Saberes da Educação, São Roque, v. 5, n. 1, p. 1-28, 2014.
COSTA, E. R.; OLIVEIRA, K. E. A sexualidade segundo a teoria psicanalítica freudiana e o papel dos pais neste processo. Itinerarius Reflectionis, v. 7, n. 1, 2011.
CRUZ, P.; MONTEIRO, L. (Orgs.). Anuário da Educação Básica. Todos pela Educação, São Paulo: Editora Moderna, 2013.
FIGUEIRÓ, M. N. D. (Org.). Educação sexual: múltiplos temas, compromissos comuns. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2009.
FIGUEIRÊDO, A. A. F. de; QUEIROZ, T. N. de. A Utilização de rodas da conversa como metodologia que possibilita o diálogo. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO, 10, 2013, Florianópolis. Anais eletrônicos: Fazendo Gênero 10: Desafios atuais do Feminismo. Florianópolis: UFSC, 2013.
FLORES, A. L. P.; OLIVEIRA-JÚNIOR, J. N. de; SANTOS, M. E. V.; TEIXEIRA, S. S. Erotização e infância: as duas faces da publicidade. Revista Anagrama, São Paulo, n. 3, p. 1-13, 2011.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’ Água, 1997.
INSTITUTO DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP) Censo Escolar 2010. Brasília, DF, p. 1-42, 2011. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=7277&It emid=. Acesso em: 03 jan. 2021.
INSTITUTO DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP) Censo Escolar 2020. Brasília, DF, p. 1-74, 2021. Disponível em: http://inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/6993007. Acesso em: 04 jan. 2021.
MEIRELLES, J. A. B de. Os Ets e a gorila: um olhar sobre a sexualidade, a família ele a escola. In: AQUINO, J. G. (Org.). Sexualidade na Escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997. p. 71-86.
MONTARDO, J. A escola e a educação sexual. La Salle - Revista de Educação, Ciência e Cultura, v. 13, n. 1, p. 161, jan./jun. 2008.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012.
MORAN, J. M. Internet no ensino universitário: pesquisa e comunicação na sala de aula. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 2, n. 3, p. 125-130, Ago. 1998.
MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 16 ago. 2022.
RAMOS, N. B.; CRUZ, S. P. S. Desafios e descobertas dos professores iniciantes na modalidade da EJA em Santa Maria no Distrito Federal. Horizontes – Revista de Educação, Dourados, v. 3, n. 6, p. 85-89, jul./dez. 2015.
SAITO, M.; I.; LEAL, M. M. Educação sexual na escola. Pediatria, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 44-48, 2000.
SCALABRIN, I. C.; MOLINARI, A. M. C. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista Unar, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 2-5, 2013.
WERNECK, S. Meninas, gravidez na adolescência. 2006. Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=bXbToN1lLPY. Acesso em: 07 ago. 2019.
YAZLLE, M. E. H. D.; FRANCO, R. C.; MICHELAZZO, D. Gravidez na adolescência: uma proposta para prevenção. Revista Brasileira Ginecologia Obstetrícia, Rio de Janeiro, v. 31, n. 10, p. 477-479, out. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.