INTERFACES OF ACTIVITIES WITH THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN TEXTBOOKS: TENSIONS AND PERSPECTIVES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10878

Keywords:

Digital technology, Textbook, Basic education, Bahia

Abstract

This article aims to analyze the interfaces of activities in textbooks from the fifth year of Elementary School (Initial Years) with the use of Digital Information and Communication Technologies - TDIC. The collection of books analyzed is composed of 06 works (Portuguese Language, Mathematics, Sciences, Geography, History and Arts), used in public schools of basic education, in a municipality in the countryside of Bahia. To this end, we adopted a research with a qualitative approach, of an exploratory and documentary kind. The data produced were analyzed from the perspective of content analysis, having as input Bardin (2011). The results reveal that textbooks present few suggestions for working with TDIC in the daily life of the classroom, specifically in Mathematics, History and Science books. Another aspect that we highlight is that there may be difficulties in carrying out the recommended activities, due to the absence of this discussion in the Reference Curriculum Document-DCRI of the municipality in question. We conclude that there is a gap regarding the exploration of TDIC in books and the proposed activities are incipient. In addition, the precariousness of the technology structure of schools is a situation that may compromise or limit the performance of activities with these interfaces, in the routine of school life.

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Author Biographies

Cosmerina de Souza de Carvalho, Secretaria Municipal de Educação de Ilhéus/BA

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Santa Cruz/UESC. Pós-graduada em Leitura e produção textual (IFBA). Pedagoga (UESB). Professora (Prefeitura Municipal de Ilhéus). Integra o grupo Grupo de Estudo e Pesquisa em Comunicação e Educação da UESC. 

Lilian, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Professora assistente da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)- Brasil. Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil/UESC. Grupo de Estudo e Pesquisas em Gênero e Sexualidade (UESB), Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Didática e Ludicidade (UFBA). Integrante do Programa Coletivo Paulo Freire/UESC.

Lívia Andrade Coelho, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Educação (UFBA), Professora Titular no Departamento de Ciências da Educação, da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação/UESC. Grupo de Estudo e Pesquisa em Comunicação e Educação (UESC).

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Published

2022-06-30

How to Cite

Carvalho, C. . de S. de ., Cruz, L. M., & Coelho, L. A. (2022). INTERFACES OF ACTIVITIES WITH THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN TEXTBOOKS: TENSIONS AND PERSPECTIVES. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(8), 1-19. https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10878

Issue

Section

Dossiê Temático