INTERFACES OF ACTIVITIES WITH THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN TEXTBOOKS: TENSIONS AND PERSPECTIVES
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10878Keywords:
Digital technology, Textbook, Basic education, BahiaAbstract
This article aims to analyze the interfaces of activities in textbooks from the fifth year of Elementary School (Initial Years) with the use of Digital Information and Communication Technologies - TDIC. The collection of books analyzed is composed of 06 works (Portuguese Language, Mathematics, Sciences, Geography, History and Arts), used in public schools of basic education, in a municipality in the countryside of Bahia. To this end, we adopted a research with a qualitative approach, of an exploratory and documentary kind. The data produced were analyzed from the perspective of content analysis, having as input Bardin (2011). The results reveal that textbooks present few suggestions for working with TDIC in the daily life of the classroom, specifically in Mathematics, History and Science books. Another aspect that we highlight is that there may be difficulties in carrying out the recommended activities, due to the absence of this discussion in the Reference Curriculum Document-DCRI of the municipality in question. We conclude that there is a gap regarding the exploration of TDIC in books and the proposed activities are incipient. In addition, the precariousness of the technology structure of schools is a situation that may compromise or limit the performance of activities with these interfaces, in the routine of school life.
Downloads
References
AGENDA SENADO. Infraestrutura das escolas públicas do Brasil é inaceitável, diz Dário Berger. Senado Notícias, 2019. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2019/07/04/infraestrutura-das-escolas-publicas-do-brasil-e-inaceitavel-diz-dario-berger. Acesso: 17 maio de 2022.
ALMEIDA, Sá Ivan Vasconcelos. O uso das tecnologias digitais em coleções didáticas de Geografia do PNLD 2020. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias-CIET e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. FAI, UFCar, 2020.
ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013.
AURELIANO, Francisca Edilma Braga Soares e QUEIROZ, Damiana Eulina de. As tecnologias digitais como recurso pedagógico do ensino remoto: implicações na formação continuada e nas práticas docentes. Scielo Preprints. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.385 Acesso em: 10 abr. 2022.
BAGETTI, Sabrina; MALLMANN, Elena Maria. Design da Mediação Pedagógica em ambientes virtuais de ensino-aprendizagem colaborativo: fluência tecnológico-pedagógica. Educação Em Foco, v. 21, n. 34, p. 219–241, 2018. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/1637. Acesso em: 19 maio. 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo, ed. 70, São Paulo, 2011.
BONILLA, Maria Helena. Políticas públicas de inclusão digital nas escolas. Revista Motriviência, Florianópolis, Ano XXII, n. 34, p. 40-60, jun/2010.
BONILLA, Maria Helena e PRETTO, Nelson. Política educativa e cultura digital: entre práticas escolares e práticas sociais. (Maria Helena Bonilla e Nelson Pretto). Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 2, p. 499 - 521, maio/ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2015v33n2p499 Acesso em: 07 abr. 2022.
BORTOLAZZO, Sandro Faccin. A geração digital como identidade cultural na contemporaneidade. X ANPED SUL, Florianópolis, 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/326-0.pdf . Acesso em: 07/04/2022.
BRASIL, Decreto nº 91.542, de 19 de agosto de 1985. Institui o Programa Nacional do Livro Didático, dispõe sobre sua execução e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília/DF, 1985.
BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília/DF, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Diário Oficial da União. Brasília/DF, 2018.
CARVALHO, Cosmerina de Souza de. CRUZ, Lilian Moreira; COELHO, Lívia Andrade. A educação como direito fundamental do/a estudante na pandemia da COVID 19: o ensino remoto e a realidade de escolas públicas de um município do interior baiano. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 10, n. 3, p. 1124-1142, 2021. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61535/32646. Acesso em: 28 fev. 2022.
Comitê Gestor da Internet no Brasil -CGIR.br. Pesquisa web sobre o uso da Internet no Brasil durante a pandemia do novo coronavírus: Painel TIC COVID-19 [livro eletrônico] Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. [editor] - ed. 1, São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021. Disponível em: https://cetic.br/pt/publicacao/painel-tic-covid-19/. Acesso em: 28 mar. 2022.
COELHO, Lívia Andrade. Contextos de uma política pública: (des)caminhos dos governos para inserção de tecnologias digitais nas escolas públicas. Tese, Doutorado, Universidade Federal da Bahia, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/17692. Acesso em: 22 abr. 2022.
CRUZ, Lilian Moreira; COELHO, Lívia Andrade; FERREIRA, Lúcia Gracia. Docência em Tempos de Pandemia: saberes e ensino remoto. Debates em Educação. v. 13, n. 31, jan./abr. Maceió/AL 2021. Disponível em https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/arle/view/11798. Acesso em: 28 fev. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. ed. 35, São Paulo: Paz e Terra, 2007.
GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2007.
LAJOLO, Marisa. Livro Didático: um (quase) manual de usuário. Em Aberto, Brasília, v.16, n. 69, Jan/Mar, 1996. Disponível em: http://www.emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2368. Acesso em: 28 fev. 2022.
LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo. Tradução Editora 34 Ltda, 1999.
NÓVOA, Antônio. E agora, Escola? Jornal da USP, 2020. Disponível em: https://jornal.usp.br/artigos/e-agora-escola/. Acesso: 17 maio 2022.
NÓVOA, Antônio. Escolas e professores: proteger, transformar, valorizar. Colaboração Yara Alvim. Salvador: SEC/IAT, 2022.
SANTOS, Edméa, SILVA, Marco. O desenho didático interativo na educação online. Revista Iberoamericana de Educación, n. 49 (2009), pg. 267-287.
SÁ-SILVA, Jackson Ronie.; ALMEIDA, Cristovão Domingos de; GUINDANI, Joel. Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 1, n. 1, jul., 2009. Disponível em: https://www.rbhcs.com/rbhcs/article/viewFile/6/pdf. Acesso em: 28 fev. 2022.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2008.
SCREMIN. Raquel Recursos educacionais abertos como estratégia pedagógica. In.: ROSA, Rosane et al (Orgs.) Mediações educomunicativas e interculturais entre Brasil e Moçambique [recurso eletrônico].Porto Alegre, RS: Editora Fi/Maputo, MOZ: Editora Educar, 2020.
SERAFIM, Maria Lúcia; SOUSA, Robson Pequeno de. Multimídia na educação: o vídeo digital integrado ao contexto escolar. In: SANTOS, A.L.P.; MOITA, F.M.G.S.C. Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: EDUEPB, 2011, p.17-48.
ZILI, Virgínia Maria. O que a escola pode fazer que o Google não pode. In.: LOUREIRO, Carine Bueira; LOPES, Maura Corcini - organizadoras. Inclusão, aprendizagem e tecnologias em educação: pensar a educação no século XXI. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.