EDUCATION AND TECHNOLOGY: A REFLECTION ON THE RIGHT TO EDUCATION IN THE COVID-19 PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10901Keywords:
Right to Education, ICT , Pandemic, ERTAbstract
This article aimed to analyze how the municipal public network of Canavieiras - BA ensured the right to education in the context of the COVID-19 pandemic. Its problem questions: what is the domain of these teachers for teaching through technological intermediation? What is the quality of access for teachers and students to carry out online teaching? Through a qualitative research, based on the results of the questionnaire applied to teachers in the Municipality of Canavieiras-BA, where the use of technological mediation during the pandemic was questioned, thus, it sought to describe how teachers and students of the Municipal Education System - SME developed educational activities in the period of social distancing and isolation. In this sense, it can be seen that the research data indicate that parts of the teachers chose to use only the printed activity, in the remote period, as it was the way found to ensure teaching to students, and, thus, this type of artifice made the teaching of students the responsibility of families, which compromised the Right to Education for students from families without the basic knowledge to help students during this process.
Downloads
References
ALVES, Lynn. (2020). Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Educação, 8(3), 348–365. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365
BRANDÃO, Edemilson. Informática e educação: uma difícil aliança. Passo Fundo: UPF, 1995.
CABRAL, Rosangela Costa Soares; MOREIRA, Joana da Rocha; DAMASCENO, Allan Rocha. Educação inclusiva em tempos de barbárie: questões sobre os desafios do ensino remoto. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, 2021. p. 360-374.
CARVALHO, Cosmerina de Souza de. CRUZ, Lilian Moreira; COELHO, Lívia Andrade. A educação como direito fundamental do/a estudante na pandemia da COVID 19: o ensino remoto e a realidade de escolas públicas de um município do interior baiano. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 10, n. 3, p. 1124-1142, 2021.
CRUZ, Rosana Evangelista da. Federalismo e educação Um pacto a se rever. In: Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 6, n. 4, p. 105 - 117, jan./jun. 2012. Brasília: CNTE, 2007.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Qualidade em Educação. [Belo Horizonte]: [s.n.], 2007. Não paginado
FÉLIX, Carlos Marcelo Cavalheiro. Escola pública, formação docente e as tecnologias digitais no contexto da pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, p. 1-19, 2021.
FERRAZ, Roselane Duarte; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. O coordenador pedagógico e a organização do trabalho escolar no contexto da pandemia. Humanidades & Inovação. 2021. v. 8, n. 61. p. 318-336.
FERREIRA, Lucimar Gracia; FERREIRA, Lúcia Gracia; ZEN, Giovana Cristina. Alfabetização em tempos de pandemia: perspectivas para o ensino da língua materna. Fólio - Revista De Letras, v. 12, n. 2. jul./dez., 2020. p. 283-299.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: Um novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012. p. 15-25.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2ª edição. São Paulo: EPU, 2013.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 31 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
MORAN, José Manuel. Novas questões que a educação on-line traz para a didática. Disponível em; https://noctuam.files.wordpress.com/2019/02/questoes.pdf Acesso em 05/12/21.
MOREIRA, J. A. SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, V.20, 63438. Recuperado em 02 dezembro, 2021, de https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438/34772
MUNIZ, Darluce Andrade de Queiroz; Báfica, Ana Paula Souza. O federalismo educacional e o Plano de Ações Articuladas - PAR: A experiência de Gestão no Município Canavieiras – Ba. Brazilian Journal of Development., Curitiba, PR; v.6, p.71209 - 71224, 2020.
NETO, Cidália de Lourdes Pereira. O papel da internet no processo de construção do conhecimento: uma perspectiva crítica sobre a relação dos alunos do 3º ciclo com a internet. Disponível em:http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/6191/1/Tese.pdf. Acesso em 27/12/2021
OLIVEIRA. Dalila Andrade. Direito à educação e federalismo no Brasil1. In: Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 6, n. 4, p. 39-47, jan./jun. 2012. Brasília: CNTE, 2007.
SALES, Mary Valda Souza. As tecnologias no contexto educativo: perspectivas de inovação e de transformação. In: SALES, M.V.S.(Org.) Tecnologias e Educação a Distância: os desafios para formação. Salvador: Eduneb, 2018, p. 79-102.
SANTOS. Iracy de Sousa. As Novas Tecnologias na Educação e seus Reflexos na Escola e no Mundo do Trabalho. II Jornada Internacional de Políticas Públicas, São Luiz, p.2-7, 23 ago. 2005
SENADO FEDERAL. Pandemia acentua deficit educacional e exige ações do poder público. https://www12.senado.leg.br/noticias/infomaterias/2021/07/pandemia-acentua-deficit-educacional-e-exige-acoes-do-poder-publico. Acesso em 22/05/22.
SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; FERREIRA, Lúcia Gracia. A matrícula como direito do estudante na pandemia da COVID-19. Práxis Educacional. Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 1-21, jan./mar, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.