EDUCATION AND TECHNOLOGY: A REFLECTION ON THE RIGHT TO EDUCATION IN THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10901

Keywords:

Right to Education, ICT , Pandemic, ERT

Abstract

This article aimed to analyze how the municipal public network of Canavieiras - BA ensured the right to education in the context of the COVID-19 pandemic. Its problem questions: what is the domain of these teachers for teaching through technological intermediation? What is the quality of access for teachers and students to carry out online teaching? Through a qualitative research, based on the results of the questionnaire applied to teachers in the Municipality of Canavieiras-BA, where the use of technological mediation during the pandemic was questioned, thus, it sought to describe how teachers and students of the Municipal Education System - SME developed educational activities in the period of social distancing and isolation. In this sense, it can be seen that the research data indicate that parts of the teachers chose to use only the printed activity, in the remote period, as it was the way found to ensure teaching to students, and, thus, this type of artifice made the teaching of students the responsibility of families, which compromised the Right to Education for students from families without the basic knowledge to help students during this process.

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Author Biographies

Darluce Andrade de Queiroz Muniz, Escola Comunitária São Boaventura - Brasil

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU); Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC); Pós-graduada em Gestão da Educação (UESC), Mídias e Educação (UESB), Coordenação Pedagógica (FINOM); Graduada em Pedagogia (UESC). Professora Da Educação Básica na Escola Comunitária São Boaventura – Canavieiras, Bahia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Movimentos Sociais. Diversidade e Educação do Campo (GEPEMDEC). E-mail: darluceaq@hotmail.com

Ana Paula Souza Báfica, Escola Comunitária São Boaventura

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC); Pós-graduada em Psicopedagogia Institucional e Clínica (UNIVES), Leitura e Produção Textual na Escola (UESC), Atendimento Educacional Especializado (UNIFAEL); Graduada em Pedagogia (UESC). Professora de Atendimento Educacional Especializado (AEE) na Escola Comunitária São Boaventura – Canavieiras, Bahia. E-mail: paulasbafica@hotmail.com

Débora Araújo da Silva Ferraz, Universidade Estadual da Bahia

Graduada em Letras inglês (UNEB), Pedagogia (UNIFIEO), Português (FAVENI). Especialista em coordenação pedagógica (UCAM), ensino de língua inglesa (UCAM), Educação a distância (UNEB), Psicopedagogia (FARJ), Neuropsicopedagogia (INE), Gestão do Suas (UNIASSELVI). Formação Continuada em Educação do Campo (UFRB), AEE (IFBA), TEA (IFBA). Mestre em Educação e Diversidade (UNEB). Aluna especial do doutorado PPGEDUC (UNEB); Professora substituta na UFRB, Psicopedagoga do IFS, tutora da Uniasselvi,  Coordenadora do CAEE Retirolândia-BA.

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Published

2022-06-30

How to Cite

Muniz, D. A. de Q., Báfica, A. P. S., & Ferraz, D. A. da S. . (2022). EDUCATION AND TECHNOLOGY: A REFLECTION ON THE RIGHT TO EDUCATION IN THE COVID-19 PANDEMIC. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(8), 1-19. https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10901

Issue

Section

Dossiê Temático