REMOTE TEACHING MEDIATED BY WORK PROJECTS IN THE DISCIPLINE OF ALPHABETIZATION AND LITERACY: AN EXPERIENCE WITH THE THIRD PERIOD CLASS OF THE PEDAGOGY COURSE, IFPR, CURITIBA CAMPUS
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10902Keywords:
Remote teaching, Pedagogy., Work projects, LiteracyAbstract
This article aims to share a remote teaching experience carried out with the third period class of the Pedagogy course at IFPR, Curitiba campus, in the curricular component of Alphabetization and Literacy throughout the first semester of the 2020 academic year. Due to the unfeasibility of face-to-face classes due to the pandemic caused by Covid-19, it became imperative, among many other situations, to rethink education and seek possible paths to offer remote learning in a way that it would not become distance learning (DL). Given this context, it was proposed to work through projects in a virtual learning environment (VLE), the Google Classroom, taking care not to offer merely informative classes, but mediated by significant pedagogical practices for students, while the learners also faced the challenge of composing a literacy work project for children in the first grades of elementary school based on readings made available in the VLE and discussions in weekly synchronous meetings, in a metalinguistic exercise. The result of this work can be observed at each stage of the project's development, continuously enriched as the students progressed in understanding the concepts worked on and transformed into pedagogical practices with a consistent didactic sequence.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011. Publicado originalmente na União Soviética em 1979.
BRASIL. Medida Provisória nº 934, de 1º de abril de 2020. Presidência da República. Brasília/DF, 2020.
CANAL TV ESCOLA CURITIBA. Língua Portuguesa – 1º ano – aula 01. Youtube, 13/04/2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0rdcxNCMOrk.
FERREIRA, Lucimar Gracia; FERREIRA, Lúcia Gracia; ZEN, Giovana Cristina. Alfabetização em tempos de pandemia: perspectivas para o ensino da língua materna. Fólio - Revista De Letras, v. 12, n. 2. jul./dez., 2020. p. 283-299.
LERNER, Delia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.
LIMA, Daniel Fernandes; FERREIRA, Lúcia Gracia. Leitura e escrita na escola: desafios e possibilidades na formação de leitores e escritores. REVELA -Periódico de divulgação científica da FALS. Ano IV, Nº VII, jan./abr., p. 1-10, 2010.
LINGUAGEM, Cultura, Educação e Tecnologia – Projeto Nacional de Letramento. Debate I: Letramentos e Método Fônico. Youtube, 20/05/2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=rS-uQ7glp7w.
LUIZ, Silvana de S. F. Alfabetização na pandemia: realidade e desafios. 2020. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2020.
MASSINI-CAGLIARI, Gladis; CAGLIARI, Luiz Carlos. Diante das letras: a escrita na alfabetização. Campinas: Mercado de Letras, 1999.
MOURA, Nalim; ZEN, Giovana. Professoras alfabetizadoras: desafios, experiências e práticas. fólio - Revista De Letras, v. 12, n. 2. jul./dez. p. 719-741, 2020.
PIRES, Maria das Graças Porto; FERREIRA, Lúcia Gracia; LIMA, Daniel Fernandes. Alfabetização, professor alfabetizador e prática pedagógica. Revista Letra Magna. Ano 06, n. 13, 2º Semestre de 2010. p. 3-27.
PIRES, Maria das Graças Porto; COSTA, Margareth Correia Fagundes; FERREIRA, Lúcia Gracia. Alfabetização e letramento: concepções e práticas. Linguagens, Educação e Sociedade. v. 12, p. 63-71 2007.
ROGERIO, Cris. Carmela Caramelo. São Paulo: Cortez, 2017.
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: José Olympio, 1976, p. 30.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2018.
SOARES, Magda. Como fica a alfabetização e o letramento durante a pandemia? Entrevista no canal Futura. 08/09/2020. Disponível em: https://www.futura.org.br/como-fica-a-alfabetizacao-e-o-letramento-durante-apandemia/. Acesso em: 21 de julho de 2021.
VEIGA, I. P. A. Organização didática da aula. In: VEIGA, I. P. A. (org). Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. 2. ed. Campinas: Papirus, 2011. p. 267-298.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.