REMOTE TEACHING MEDIATED BY WORK PROJECTS IN THE DISCIPLINE OF ALPHABETIZATION AND LITERACY: AN EXPERIENCE WITH THE THIRD PERIOD CLASS OF THE PEDAGOGY COURSE, IFPR, CURITIBA CAMPUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10902

Keywords:

Remote teaching, Pedagogy., Work projects, Literacy

Abstract

This article aims to share a remote teaching experience carried out with the third period class of the Pedagogy course at IFPR, Curitiba campus, in the curricular component of Alphabetization and Literacy throughout the first semester of the 2020 academic year. Due to the unfeasibility of face-to-face classes due to the pandemic caused by Covid-19, it became imperative, among many other situations, to rethink education and seek possible paths to offer remote learning in a way that it would not become distance learning (DL). Given this context, it was proposed to work through projects in a virtual learning environment (VLE), the Google Classroom, taking care not to offer merely informative classes, but mediated by significant pedagogical practices for students, while the learners also faced the challenge of composing a literacy work project for children in the first grades of elementary school based on readings made available in the VLE and discussions in weekly synchronous meetings, in a metalinguistic exercise. The result of this work can be observed at each stage of the project's development, continuously enriched as the students progressed in understanding the concepts worked on and transformed into pedagogical practices with a consistent didactic sequence. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Lopes Ribeiro, Instituto Federal do Paraná - Brasil

Professora efetiva do Instituto Federal do Paraná, Campus Curitiba. Doutora em Tecnologia - Tecnologia e
Trabalho, construções discursivas.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011. Publicado originalmente na União Soviética em 1979.

BRASIL. Medida Provisória nº 934, de 1º de abril de 2020. Presidência da República. Brasília/DF, 2020.

CANAL TV ESCOLA CURITIBA. Língua Portuguesa – 1º ano – aula 01. Youtube, 13/04/2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0rdcxNCMOrk.

FERREIRA, Lucimar Gracia; FERREIRA, Lúcia Gracia; ZEN, Giovana Cristina. Alfabetização em tempos de pandemia: perspectivas para o ensino da língua materna. Fólio - Revista De Letras, v. 12, n. 2. jul./dez., 2020. p. 283-299.

LERNER, Delia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.

LIMA, Daniel Fernandes; FERREIRA, Lúcia Gracia. Leitura e escrita na escola: desafios e possibilidades na formação de leitores e escritores. REVELA -Periódico de divulgação científica da FALS. Ano IV, Nº VII, jan./abr., p. 1-10, 2010.

LINGUAGEM, Cultura, Educação e Tecnologia – Projeto Nacional de Letramento. Debate I: Letramentos e Método Fônico. Youtube, 20/05/2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=rS-uQ7glp7w.

LUIZ, Silvana de S. F. Alfabetização na pandemia: realidade e desafios. 2020. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2020.

MASSINI-CAGLIARI, Gladis; CAGLIARI, Luiz Carlos. Diante das letras: a escrita na alfabetização. Campinas: Mercado de Letras, 1999.

MOURA, Nalim; ZEN, Giovana. Professoras alfabetizadoras: desafios, experiências e práticas. fólio - Revista De Letras, v. 12, n. 2. jul./dez. p. 719-741, 2020.

PIRES, Maria das Graças Porto; FERREIRA, Lúcia Gracia; LIMA, Daniel Fernandes. Alfabetização, professor alfabetizador e prática pedagógica. Revista Letra Magna. Ano 06, n. 13, 2º Semestre de 2010. p. 3-27.

PIRES, Maria das Graças Porto; COSTA, Margareth Correia Fagundes; FERREIRA, Lúcia Gracia. Alfabetização e letramento: concepções e práticas. Linguagens, Educação e Sociedade. v. 12, p. 63-71 2007.

ROGERIO, Cris. Carmela Caramelo. São Paulo: Cortez, 2017.

ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: José Olympio, 1976, p. 30.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2018.

SOARES, Magda. Como fica a alfabetização e o letramento durante a pandemia? Entrevista no canal Futura. 08/09/2020. Disponível em: https://www.futura.org.br/como-fica-a-alfabetizacao-e-o-letramento-durante-apandemia/. Acesso em: 21 de julho de 2021.

VEIGA, I. P. A. Organização didática da aula. In: VEIGA, I. P. A. (org). Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. 2. ed. Campinas: Papirus, 2011. p. 267-298.

Published

2022-06-30

How to Cite

Ribeiro, V. L. (2022). REMOTE TEACHING MEDIATED BY WORK PROJECTS IN THE DISCIPLINE OF ALPHABETIZATION AND LITERACY: AN EXPERIENCE WITH THE THIRD PERIOD CLASS OF THE PEDAGOGY COURSE, IFPR, CURITIBA CAMPUS. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(8), 1-16. https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10902

Issue

Section

Dossiê Temático