PROJECTS TO ENCOURAGE AND RETAIN WOMEN IN STEM AREAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.10939

Keywords:

Gender, Women in STEM, STEM education

Abstract

This study aims to present the results of a research that sought to map Brazilian initiatives that encourage women in STEM and show their main characteristics to explore the potential of impact in the educational field, especially in higher education. The theoretical foundation used in the study discusses the insertion and permanence of women in STEM areas. Its methodology consists of a systematic mapping of projects, programs, and initiatives included in the scope of this research and that was active in the first quarter of 2022. The results of this study point to the following scenarios: the first one shows initiatives described as extension projects, while the second revealed initiatives that seek to promote the image of women in STEM careers, using the social media to disseminate their stories.

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Author Biographies

Débora de Lima Velho Junges, Instituto Federal Catarinense

Doutora (2017) e Mestre (2013) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela mesma instituição (2010). Atualmente é Técnica em Assuntos Educacionais, atuando junto ao Instituto Federal Catarinense. Também atua como professora conteudista, colaboradora, revisora técnica e avaliadora de materiais didáticos. Cofundadora da In/visíveis: mulheres na STEM. É líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar Educação, Sociedade e Tecnologias que integra o Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPQ. 

Lucas Pereira da Rosa, Universidade Feevale

Mestre em Indústria Criativa pela Universidade Feevale e graduado em Marketing pela Universidade Cidade de São Paulo (2018). Especialista em Comunicação Empresarial e Marketing Digital pela Unicesumar e graduado em Marketing Em 2018, é um pesquisador focado em Serious Games e Game UX. Já atuou no desenvolvimento projetos com grandes marcas nacionais e internacionais, principalmente nas áreas de tecnologia, varejo e educação. Interessado, principalmente, nas seguintes áreas: Serious Games, User Experience (UX), Game User Experience, game design, Pensamento Computacional, educação e STEM.

Valéria Gislaine Grocinotti, Instituto Federal Catarinense

Graduanda em Análise e Desenvolvimento de Sistema no Instituto Federal Catarinense. Bolsista de Iniciação Científica.

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Published

2022-09-30

How to Cite

Junges, D. de L. V., Rosa, L. P. da, & Grocinotti, V. G. (2022). PROJECTS TO ENCOURAGE AND RETAIN WOMEN IN STEM AREAS. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(9), 1-18. https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.10939

Issue

Section

Dossiê Temático