PROJECTS TO ENCOURAGE AND RETAIN WOMEN IN STEM AREAS
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.10939Keywords:
Gender, Women in STEM, STEM educationAbstract
This study aims to present the results of a research that sought to map Brazilian initiatives that encourage women in STEM and show their main characteristics to explore the potential of impact in the educational field, especially in higher education. The theoretical foundation used in the study discusses the insertion and permanence of women in STEM areas. Its methodology consists of a systematic mapping of projects, programs, and initiatives included in the scope of this research and that was active in the first quarter of 2022. The results of this study point to the following scenarios: the first one shows initiatives described as extension projects, while the second revealed initiatives that seek to promote the image of women in STEM careers, using the social media to disseminate their stories.
Downloads
References
BONDER, Gloria. Infancia, Ciencia y Tecnología: un análisis de género desde el entorno familiar, educativo y cultural. Argentina: Cátedra Regional UNESCO Mujer Ciencia y Tecnología en América Latina, 2017.
BOTELLA, Carmen; LÓPEZ-IÑESTA, Emilia; RUEDA, Silvia; FORTE, Anabel; DE VES, Esther; GARCÍA, Xaro; MARZAL, Paula. Iniciativas contra la brecha de género en STEM. Una guía de buenas prácticas. Actas de las XXVI Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática. Valência: Asociación de Enseñantes Universitarios de la Informática, p.349-352, 2020.
BROYLES, Philip. The gender pay gap of STEM professions in the United States. International Journal of Sociology and Social Policy. v. 29, n. 5/6, p. 214-226, 2009.
DANTAS, Gisele Cristine da Silva; SILVA, Noelma; ANTLOGA, Carla Sabrina Xavier. Mulheres, trabalho e educação: entre a dominação e o discurso democrático. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, p. 1-21, 2021.
ELAS na Tecnologia e Engenharia. ELAS na Tecnologia e Engenharia. Disponível em: https://www.facebook.com/elasnatecnologiaengenharia/?ref=page_internal. Acesso em: 12 abr. 2022.
Elsevier Research Intelligence. Gender in the global research landscape: analysis of research performance through a gender lens across 20 years, 12 geographies, and 27 subject areas. Elsevier, 2017.
EMÍLI@S. Emíli@s – Armação em Bits. Disponível em: https://emilias.dainf.ct.utfpr.edu.br/. Acesso em: 10 abr. 2022.
ENGENHEIRAS DA BORBOREMA. Engenheiras da Borborema. Disponível em: https://edu.ieee.org/br-ufcg-wie/engenheiras-da-borborema/. Acesso em: 09 abr. 2022.
FARIAS, Salete Silva; MARTINS, Alcinda de Oliveira. Invisibilidade feminina e representações sociais de género em tecnologia e ciências. Actas do 12º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde. Lisboa: ISPA – Instituto Universitário. v. 1, n. 1, p. 731-739, 2018.
FERNANDES, Isabel M. B; CARDIM, Sofia. Percepção de futuros docentes portugueses acerca da sub-representação feminina nas áreas e carreiras científico-tecnológicas. Educação e Pesquisa [online]. v. 44, p. 1-20, 2018.
FREIRE, Priscila. Gênero, ideologia e poder: uma análise crítica dos discursos parlamentares sobre a política educativa no Brasil. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 3, p. 230-248, 2021.
GARCÍA-HOLGADO, Alicia; DÍAZ, Amparo Camacho; GARCÍA-PEÑALVO, Francisco J. La brecha de género en el sector STEM en América Latina: una propuesta europea. V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2019). p. 704-709, 2019.
GARCÍA-PEÑALVO, Francisco José; BELLO, Alessandro; DOMINGUEZ, Angeles; ROMERO, Rosaura Chacón. Gender Balance Actions, Policies and Strategies for STEM: Results from a World Café Conversation. Education in the Knowledge Society. v. 20, n. 31, p. 1-15, 2019.
GRAÑA, François. El asalto de las mujeres a las carreras universitarias “masculinas”: cambio y continuidad en la discriminación de género. Praxis Educativa. n. 12, p. 77-86, 2008.
GURIAS NA COMPUTAÇÃO. Gurias na Computação. Disponível em: https://www.facebook.com/guriasnacomputacao. Acesso em: 04 abr. 2022.
INSTITUTO FEDERAL CATARINENSE. PROEX. Disponível em: https://ifc.edu.br/proex/. Acesso em: 10 abr. 2022.
INVESTIGA MENINA. Investiga Menina. Disponível em: https://www.facebook.com/investigamenina/. Acesso em: 12 abr. 2022.
KITCHENHAM, Barbara; CHARTERS, Stuart. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Technical Report EBSE 2007-001, Keele University and Durham University Joint Report, 2007.
LAB DAS MINAS. Vamos colocar a mão na massa?. Disponível em: https://labdasminas.herokuapp.com/index.php. Acesso em: 01 abr. 2022.
LIMA, Betina Stefanello. Políticas de equidade em gênero e ciências no Brasil: avanços e desafios. Tese (Doutorado). Campinas (SP): Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, 2017.
MAESTRI, Desirée Sant’Anna. Ux design, gênero e tecnologia: a mídia do conhecimento como instrumento para inclusão de mulheres. Dissertação. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.
MENINAS.COMP. Meninas.Comp: projeto meninas na computação. Disponível em: https://www.meninas.cic.unb.br/. Acesso em: 08 abr. 2022.
MENINAS E MULHERES NA CIÊNCIA. Meninas e Mulheres na Ciência. Disponível em: https://www.facebook.com/meninasemulheresnaciencia/?ref=page_internal. Acesso em: 12 abr. 2022.
MENINAS E MULHERES NA RRD. Recursos Educacionais Produzidos. Disponível em: https://meninasemulheresrrd.wixsite.com/site/recursoseducacionais. Acesso em: 02 abr. 2022.
MENINAS NA CIÊNCIA. Meninas na Ciência. Disponível em: https://www.ufrgs.br/meninasnaciencia/. Acesso em: 07 abr. 2022.
MENINAS VELOZES. Meninas Velozes. Disponível em: https://sitemeninasvelozes.wixsite.com/meninasvelozes. Acesso em: 08 abr. 2022.
MOREIRA, Murilo César. Investigando vieses de gênero a respeito de profissões entre alunos das áreas de Ciências Exatas e Humanas. Dissertação (Mestrado em Psicologia). São Carlos (SP), Universidade Federal de São Carlos, 2020.
MOURA, Acácia Jéssica Maia de. Stemarias: o uso da gamificação para inserção de jovens mulheres nas áreas STEM. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Processos Institucionais). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020.
MULHERES NA MATEMÁTICA. Mulheres na Matemática. Disponível em: http://mulheresnamatematica.sites.uff.br/. Acesso em: 02 abr. 2022.
OLIVEIRA, Elisabete Regina Baptista de; UNBEHAUM, Sandra; GAVA, Thais. A educação STEM e gênero: uma contribuição para o debate brasileiro. Cadernos de Pesquisa, v. 49, n. 171, p. 130-159, 2019.
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO). Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (STEM). Brasília: UNESCO, 2018.
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO). Do acesso ao empoderamento: Estratégia da UNESCO para a igualdade de gênero na e por meio da educação para 2019-2025. França: UNESCO, 2020.
Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). The Pursuit of Gender Equality: An Uphill Battle, OECD Publishing, Paris, 2017.
PYLADIESBRASIL. PyLadies Brasil. Disponível em: https://www.facebook.com/PyLadiesBrazil/about/?ref=page_internal. Acesso em: 04 abr. 2022.
PETERSEN, Keegan; FELDT, Robert; MUJTABA, Shiraz; MATTSSON, Michael. Systematic mapping studies in software engineering. Proceedings of the 12th international conference on Evaluation and Assessment in Software Engineering. v. 12, p. 68–77, 2008.
PROGRAMA MULHERES E MENINAS NAS ENGENHARIAS. PME. Disponível em: https://campsite.bio/pmecamtuc. Acesso em: 03 abr. 2022.
QUEIROZ, Cecília Telma Alves Pontes de. Avaliação de um programa para inclusão de meninas em STEM na Paraíba - Brasil: articulação entre o Ensino Médio e o Superior. Tese (Doutorado em Educação). Paraíba: Universidade Federal da Paraíba, 2018.
QUIMINAS. QuiMinas UFU. Disponível em: https://www.facebook.com/quiminasufu. Acesso em: 12 abr. 2022.
REINKING, Anni; MARTIN, Barbara. La brecha de género en los campos STEM: Teorías, movimientos e ideas para involucrar a las chicas en entornos STEM. NAER: Journal of New Approaches in Educational Research. v. 7, n. 2, p. 148-153, 2018.
SÁINZ, Milagros. Brechas y sesgos de género en la elección de estudios STEM: ¿Por qué ocurren y cómo actuar para eliminarlas?. Colección Actualidad (Centro de Estudios Andaluces). n. 84, p. 1-22, 2020.
TRAPERO, Florina Guadalupe Arredondo; PARRA, José Carlos Vázquez; SÁNCHEZ, Luz María Velázquez. STEM y brecha de género en Latinoamérica. Revista de El Colegio de San Luis, v. 9, n. 19, p. 137-158, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.