REINVENTING TEACHING: PROBLEMING THE TIME OF THE PANDEMIC IN THE SUPERVISED STAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.11008

Keywords:

Teaching, Supervised internship, Pandemic

Abstract

The supervised internship is a mandatory subject for undergraduate degrees that was greatly impacted by the COVID-19 pandemic, due to its practical nature of professional performance. In this way, we seek in this article to problematize the time of the pandemic for the development of the supervised internship in the Licentiate in Pedagogy course, taking the reinvention of teaching as an entry point. We know that the teaching profession was hit by the health crisis in a peculiar way, as it was necessary to implement emergency remote teaching, due to the suspension of face-to-face activities. With that, here are shared narratives of students of a supervised internship that took place during the pandemic, produced from a problem situation proposed as an evaluative activity of the discipline. Thus, it took place in the qualitative and exploratory scope in the first academic semester of 2020. The narratives are exposed in blocks and showed that the pandemic required changes in the ways of organizing and developing the supervised internships of undergraduate courses. In addition, it boosted the construction of many teaching learning, related to the uncertainties that hover over the teaching profession for which we must be prepared, that in teaching it is necessary to reflect and also inflect, question, not give in, recognize the needs, build, mobilize, resignify, reinvent, among others. In this way, the time of the pandemic was problematized in the supervised internship and we were able to learn from it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA e da UESB. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP/ CNPq/UESB) e Docência, Currículo e Formação (CEPEP/ CNPq/UFRB)

 

References

AMADOR, Fernanda Spanier; PREDIGER, Juliana; FERNANDES, Daniel Rodrigues; SANTOS, Aline Talita Rosa dos. Cuidado pelo narrar: Ofício docente na educação básica brasileira e pandemia de Covid-19. Hachetetepé. Revista científica en Educación y Comunicación, n. 25, p. 1-12, 2022.

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves; MARTINS, Elcimar Simão. Estágio curricular supervisionado como práxis: algumas perguntas e possíveis respostas. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 28, n. 1, jan. 2020.

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. “Nova” Política Nacional de Formação de Professores com residência pedagógica: para onde caminha o estágio supervisionado? Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 24, n. 52, p. 253-273, set./dez. 2019.

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. O estágio como práxis, a pedagogia e a didática: que relação é essa? Revista Eletrônica de Educação, v. 14, 1-15, e3096048, jan./dez. 2020.

ARROYO, Miguel. Introdução: Os coletivos diversos repolitizam a formação. In: DINIZ-PEREIRA, Júlio Emilio; LEÃO, Geraldo. (Orgs.). Quando a diversidade interroga a formação docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 11-36.

BARRETO, Andreia Cristina Freitas; SANTOS, Jaciara de Oliveira Sant’Anna; MACHADO, Maira Souza. O trabalho docente em tempos de COVID-19: das políticas às práticas. In: COLARES, Getuliana Sousa; ANDRADE, Wendel Melo; COSTA, Gilmar Pereira. Entre a academia e a escola: reflexões sobre políticas, teorias e práticas educacionais. Curitiba, PR: CRV, 2021, p. 127-137.

CABRAL, Rosangela Costa Soares; MOREIRA, Joana da Rocha; DAMASCENO, Allan Rocha. Educação inclusiva em tempos de barbárie: questões sobre os desafios do ensino remoto. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, 2021. p. 360-374.

CARVALHO, Eliana Márcia dos Santos; ARAÚJO, Ginaldo Cardoso de. Ensino remoto, saberes e formação docente: uma reflexão necessária. Revista Cocar. v.14, n. 30. Set./Dez./2020, p. 1-19.

CRUZ, Lilian Moreira; COELHO, Livia Andrade; FERREIRA, Lúcia. Gracia. Docência em tempos de pandemia: saberes e ensino remoto. Debates em Educação. Vol. 13, Nº. 31, Jan./Abr. 2021. p. 992-1016.

CRUZ, Lilian Moreira; MOURA, Edite Marques de; MENEZES, Cláudia Celestes Lima Costa. Contributos freirianos para Formação Continuada de professores/as em contexto de pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 5, p. 1-16, 2021.

CRUZ, Lilian Moreira; BARRETO, Andreia Cristina Freitas; FERREIRA, Lúcia Gracia. Caminhos do desenvolvimento profissional docente na perspectiva freireana. Com a Palavra o Professor, v. 5, n. 12, maio-agosto/ 2020, Vitória da Conquista (BA).

ENGUITA, Mariano Fernández. Educar em tempos incertos. Tradução Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2004.

ESTRELA, Maria Teresa. Profissão docente: dimensões afectivas e éticas. Porto, PT: Areal Editores, 2010.

FARO, André; BAHIANO, Milena de Andrade; NAKANO, Tatiana de Cassia; REIS, Catiele; SILVA, Brenda Fernanda Pereira da; VITTI, Laís Santos. COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estudos de Psicologia (Campinas). vol.37, Campinas, 2020, Epub, e200074, 01-Jun-2020.

FÉLIX, Carlos Marcelo Cavalheiro. Escola pública, formação docente e as tecnologias digitais no contexto da pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, p. 1-19, 2021.

FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte. Educação em tempos de pandemia: consequências do enfrentamento e (re)aprendizagem do ato de ensinar. Revista Cocar. Edição Especial, N.09/2021 p.1-19.

FERRAZ, Roselane Duarte; FERREIRA, Lúcia Gracia. Estágio supervisionado no contexto do ensino remoto emergencial: entre a expectativa e a ressignificação. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, p. 1-28. 2021.

FERRAZ, Roselane Duarte; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. O coordenador pedagógico e a organização do trabalho escolar no contexto da pandemia. Humanidades & Inovação. 2021. v. 8, n. 61. p. 318-336.

FERRAZ, Roselane Duarte. Estágio supervisionado na formação do pedagogo: contribuições e desafios. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade - Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-12, jan./dez. 2020.

FERREIRA, Lúcia Gracia; ABREU, Roberta Melo de Andrade. Características e desafios dos/nos anos iniciais do ensino fundamental: vozes de estagiários. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, 2021. p. 1-31. 2021.

FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte. Por trás das lentes: o estágio como campo de formação e construção da identidade profissional docente. Revista Hipótese. v. 7, n. único. p. 301-320. 2021.

FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. Trabalho docente na pandemia: discursos de professores sobre o ofício. Fólio - Revista De Letras, v. 13, n. 1. 2021. p. 323-344.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Desenvolvimento profissional docente: percursos teóricos, perspectivas e (des)continuidades. Educação em Perspectiva. v. 11. jul. 2020a, p. 1-18.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Formação de professores e ludicidade: reflexões contemporâneas num contexto de mudanças. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, 410-431. 2020b.

FERREIRA, Lucia Gracia. Desenvolvimento profissional docente: cotidiano e aprendizagem da docência de professores iniciantes. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, p.58-80, 2021.

FERREIRA, Lúcia Gracia; FERREIRA, Lucimar Gracia; FERREIRA, Adriana G. Fazer docente: reflexões sobre formação, trabalho e especificidades das áreas de atuação docente. In: LOPES, A.; CAVALCANTE, M. A. DA S.; OLIVEIRA, D. A.; HYPÓLITO, A. M. (Orgs.). Trabalho Docente e Formação: Políticas, Práticas e Investigação: Pontes para a mudança. Porto/Portugal. Edição: FPCUPE, 2014, p. 224-232. Disponível em: https://fpce.up.pt/trabalhodocenteformacao/assets/TrabalhoDocenteEFormacao_Vol_I.pdf. Acesso em: 15 abr. 2022.

FERREIRA, Lucimar Gracia; FERREIRA, Lúcia Gracia; ZEN, Giovana Cristina. Alfabetização em tempos de pandemia: perspectivas para o ensino da língua materna. Fólio - Revista De Letras, v. 12, n. 2. 2020. p. 283-299.

FERREIRA, Lucimar Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte. O estágio com pesquisa: um olhar sobre o processo ensinar/aprender. Educação em Análise, Londrina, v.6, n.2, p.277-294, ago./dez. 2021.

FREITAS, Carlos Machado de; SILVA, Isadora Vida de Mefano; CIDADE, Natália da Cunha. A COVID-19 como um desastre global: desafios à governança de risco e vulnerabilidade social no Brasil. Ambiente & Sociedade. 2020, vol.23, e0115. Epub 03-Jul-2020.

FERREIRA, Valéria Milena Röhrich; ARCO-VERDE, Yvelise Freitas de Souza. Chrónos & Kairós: o tempo nos tempos da escola. Educar, Curitiba, n. 17, p. 63-78. 2001.

IMBERNÓN, Francisco. Un nuevo desarrollo profesional del profesorado para una nueva

educación. Revista de Ciências Humanas. Frederico Westphalen, v. 12, n. 19, p. 75-86,

Dez., 2011.

IMBERNÓN, Francisco. A Educação no Século XXI: os desafios do futuro imediato. Porto Alegre: Artmed, 2000.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

JARAUTA, Beatriz; IMBERNÓN, Francisco (Orgs.). Pensando no futuro da educação: uma nova escola para o século XXII. Tradução de Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Penso, 2015.

KOHAN, Walter Omar. Tempos da escola em tempo de pandemia e necropolítica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016212, p. 1-9, 2020.

LAUDA-RODRIGUEZ, Zenaida et al. Editorial n° 03/2020 A época COVID-19: Pesquisa interdisciplinar e uma nova ética sustentável e justa. Ambiente & Sociedade. 2020, vol.23, Epub 03-Jul-2020.

LEITE, Maria Laís dos Santos; TORRES, Geovane Gesteira Sales; CUNHA, Rocelly Dayane Teotonio da. Entre sonhos e crises: esquadrinhando os impactos acadêmicos da pandemia por COVID-19 na vida de pós-graduandas(os) brasileiras(os). Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 2, 2020. p. 7-30.

MACEDO, Lino de. Prefácio à edição brasileira. In: PERRENOUD, Philippe. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Tradução Cláudia Schilling. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. v-ix.

MAUAD, Samara; FREITAS, Léa G. de. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado em educação em tempos de pandemia da COVID-19. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. p. 1-27.

MEDEIROS, Emerson A. de; FORTUNATO, Ivan; ARAÚJO, Osmar Hélio A. Professores orientadores dos estágios supervisionados das licenciaturas do Brasil: análise de teses nacionais 2014-2018. Práxis Educacional, v. 16, n. 43, p. 29-50, 2020.

MORAIS, Erivania Melo de. O estágio supervisionado de formação docente em tempos de ensino remoto: os desafios de uma formação crítica e reflexiva. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. p. 1-16.

MOREIRA, José António Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out/dez, 2017.

NÓVOA, Antonio. Escolas e Professores: proteger, transformar, valorizar. Colaboração Yara Alvim. Salvador: SEC/IAT, 2022.

OLIVEIRA, Tiago Melo de; SANTOS, Fábio Viana. “Caminhando contra o vento, sem lenço e sem documento”: educação básica em tempos de pandemia. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 4, n. 11, p. 99–106, 2020.

ORGANIZAÇÃO Pan-Americana da Saúde (OPAS). Histórico. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875. Acesso em: 03 jun. 2020. 2020a.

ORGANIZAÇÃO Pan-Americana da Saúde (OPAS). OMS afirma que COVID-19 é agora caracterizada como pandemia. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6120:oms-afirma-que-covid-19-e-agora-caracterizada-como-pandemia&Itemid=812. Acesso em: 03 jun. 2020. 2020b.

PEREIRA, Hortência Pessoa; SANTOS, Fábio Viana; MANENTI, Mariana Aguiar. Saúde mental de docentes em tempos de pandemia: os impactos das atividades remotas. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 3, n. 9, p. 26-32, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/Pereiraetal. Acesso em: 20 mar. 2021.

PERRENOUD, Philippe. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Tradução Cláudia Schilling. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.

PÉREZ GÓMEZ, Angel L. As funções sociais da escola: da reprodução à reconstrução crítica do conhecimento e da experiência. In: SACRISTAN, J. Gimeno; PÉREZ GÓMEZ, Angel L. Compreender e transformar o ensino. Tradução Ernani F. da Fonseca Rosa. 4 ed. São Paulo: Artmed, 1998, p. 13-26.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

PRETTO, Nelson de Luca; BONILLA, Maria Helena Silveira; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza. Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Salvador: Edição do Autor, 2020.

RIBEIRO, Luís Tavora Furtado; ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. O estágio supervisionado: fios, desafios, movimentos e possibilidades de formação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 3, p. 1721–1735, 2017.

RIBEIRO, Djeissom Silva; FERREIRA, Lúcia Gracia. O estágio supervisionado em gestão escolar: construindo alternativas para a formação docente em tempos de ensino remoto. Espaço Acadêmico. v. 21, n. 233, mar./abr., p. 04-15. 2022.

SANTANA, Camila Lima Santana; SALES, Kathia Marise Borges. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia COVID-19. Interfaces Científicas - Educação. vol. 10, n. 1. Aracaju, 2020, p. 75-92.

SANTOS, Jurema Rosendo dos; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. Professores iniciantes em situação de ausência de bem-estar: perspectivas sobre dilemas no desenvolvimento profissional. Revista Cocar. Edição Especial, N. 8. Jan./Abr. 2020, p. 347-370.

SANTOS, Jurema Rosendo dos; FERREIRA, Lúcia Gracia. Desenvolvimento profissional, vida e carreira: histórias de professores atingidos pelo mal-estar docente. Revista Educação e Emancipação. São Luiz, v. 9, n. 2, jul./dez, p. 108-137, 2016.

SANTOS, Marcia Eliza de Godoi; OLIVEIRA, Adriana Leonidas de. Educação em tempos de pandemia: projeto de vida de jovens do ensino médio. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. abr./jun. p. 1-19.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus (Pandemia Capital). Boitempo Editorial. Edição do Kindle, 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O futuro começa agora: da pandemia a utopia. São Paulo: Boitempo, 2021.

SENHORAS, Eloi M. Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos. BOLETIM DE CONJUNTURA (BOCA) ano II, vol. 2, n. 5, Boa Vista, 2020, p. 128-136.

SCHMIDT, B., CREPALDI, M. A., BOLZE, S. D. A., NEIVA-SILVA, L.; DEMENECH, L. M. Impactos na Saúde Mental e Intervenções Psicológicas Diante da Pandemia do Novo Coronavírus (COVID-19)., Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e200063. 2020.

SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; MARTINS, Angela Maria Gusmão Santos. Estágio supervisionado nos cursos de licenciatura: pesquisa, extensão e docência. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil, v. 8, n. 13, p. 143-156, 2012.

SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; FERREIRA, Lúcia Gracia. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1-19, 4 out. 2020.

SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; FERREIRA, Lúcia Gracia. A matrícula como direito do estudante na pandemia da COVID-19. Práxis Educacional. Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 1-21, jan./mar, 2021.

SOUZA, Ester Maria de Figueiredo. Estágio Remoto Emergencial: refrações de um conceito para o ensino. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 4, p. 1-15. 2021.

TELES, Nayana; GOMES, Tiago Pereira; VALENTIM, Fabrício. Universidade multicampi em tempos de pandemia e os desafios do ensino remoto. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. abr./jun. p. 1-24.

TORRES, Ana Catarina Moura; COSTA, Ana Caline Nóbrega da Costa, ALVES, Lynn Rosalina Gama. Educação e Saúde: reflexões sobre o contexto universitário em tempos de COVID-19. Scielo preprint. DOI 10.1590/SciELOPreprints.640.

VALLE, Paulo Dalla; MARCOM, Jacinta Lucia Rizzi. Desafios da prática pedagógica e as competências para ensinar em tempos de pandemia. In: PALÚ, Janete; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro (Orgs.). Desafios da Educação em tempos de Pandemia. Cruz Alta, 2020, p. 139-153.

VINHAS, Thaís; SANTOS, Lorena Michelle Silva dos; BARRETO, Andreia Cristina Freitas. Estágio Supervisionado e Ensino Remoto Emergencial: quais os desafios para a formação docente?. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, p. 176-189, 2021.

Published

2022-06-30

How to Cite

Ferreira, L. G. (2022). REINVENTING TEACHING: PROBLEMING THE TIME OF THE PANDEMIC IN THE SUPERVISED STAGE. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(8), 1-25. https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.11008

Issue

Section

Artigos