CHALLENGES IN EDUCATIONAL PRACTICE IN BASIC EDUCATION: TEACHERS' CONCEPTIONS ABOUT THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.11123

Keywords:

Inclusive education. Learning. Challenges in educational practice.

Abstract

Current education establishes a paradigm shift to effect the inclusion of special education students in regular education from the perspective of inclusive education. This process is challenging for the school and for teachers who have students with disabilities. The research aimed to investigate the difficulties and challenges faced by teachers in the Final Years of Elementary School in relation to the process of including students with intellectual disabilities. An exploratory qualitative methodology was used with the application of questionnaires and semi-structured interviews. As a theoretical contribution, studies by Mantoan (2003), Pletsch and Glat (2012), Oliveira (2017), Michel (2005), Gil (1999), among others, are highlighted. The results show that, despite the need to include students with intellectual disabilities in regular education, teachers face difficulties, such as the absence of training aimed at inclusion, the inclusion process, knowing students in an integral way, lack of technological resources and the learning of students with intellectual disabilities. Therefore, a dialogue about the current inclusive school is necessary in the search for an instrumented school, a faculty prepared with language, concepts, values and perspective of teaching in the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juanice Pereira Santos, Universidade de Brasília

Professora da Carreira Magistério Público da Secretaria de Estado e Educação do Distrito Federal - SEEDF, desde 1999, componente curricular Biologia. Mestre em Geografia pela Universidade de Brasília - UnB. Graduada em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário de Brasília - UniCEUB (1997). Possui especialização em Educação Ambiental.

Daniel, UnB - University of Brasília / UaB - Open University of Brazil

Doutor e mestre em Geografia pela Universidade de Brasília (UnB), Graduado em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), 2ª Graduação em Pedagogia (Facibra-Paraná), Especialista em Gestão Educacional (Faculdade Apogeu), professor da Educação Básica desde 2008, tutor na Universidade Aberta do Brasil (UaB- UnB) desde 2020.

Maria Solange , UnB - University of Brasília / UaB - Open University of Brazil

Doctoral student at the Graduate Program in Geography at the University of Brasília (UnB), she has a master's degree in Urban, Rural and Regional Space Production, also at UnB, is a specialist in distance education and graduated in Geography. Retired teacher at the Education Department of the Federal District and works as a collaborating teacher at UAB/UnB.

References

AMERICAN ASSOCIATION OF INTELLECTUAL AND DEVELOPMENT DISABILITIES. Conception of intellectual disability according to the American Association of Intellectual and Developmental Disabilities. Washington, DC, USA: AAIDD, 2010.

AMERICAN ASSOCIATION ON MENTAL RETADATION. Mental retardation:

definition, classification and systems of supports. 4 ed. Washington, DC, USA: AAMR, 2006.

AMERICAN ASSOCIATION ON MENTAL RETADATION. Retardo mental: definição classificação e sistemas de apoio. 10 ed. Porto Alegre: Artmed, 2017.

ANACHE, A. A. Aprendizagem de pessoas com deficiência intelectual: desafios

para o professor. In: MITJÁNS, Martínez Albertina; TACCA, Maria Carmen Villela Rosa (org.). Possibilidades de aprendizagem: ações pedagógicas para alunos com dificuldade e deficiência. Editora: Campinas, SP: Alínea, 2011. p. 110-132.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARTALOTTI, Celina Camargo. Inclusão social das pessoas com deficiência: utopia ou possibilidade? São Paulo: Paulus, 2006.

BERNARDINO, Janaina da Silva Costa; NEGREIROS, Cláudia Landin; FERREIRA. Lucimar Luisa. Educação inclusiva em escolas da rede pública do município de Arenápolis/MT: uma experiência de ensino e aprendizagem em matemática com alunos de múltiplas deficiências. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 2, 2020. out./dez. 111- 128.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Diversidade e Inclusão. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SECADI, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Imprensa Oficial,1988.

BRASIL. Decreto legislativo nº 186, de 9 de julho de 2008. EMENTA: aprova o texto da Convenção Sobre o Direito das Pessoas com Deficiência e de seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/congresso/dlg/dlg-186-2008.htm. Acesso em: 18 out. 2019.

BRASIL. Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009 - DEC-6949-2009-08. Ementa Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm. Acesso em: 7 out. 2019.

BRASIL. Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020. EMENTA: Institui a Política Nacional de educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com aprendizado ao longo da vida. (suspensa, desde 08 de outubro de 2020. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019.2022/2020/decreto/D10502.htm.

Acesso em: 5 set. 2020.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e

Bases da Educação Nacional. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 set. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 18 out. 2019.

BRASIL. Lei Nº 14.333, de 4 de maio de 2022. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a garantia de mobiliário, equipamentos e materiais pedagógicos adequados à idade e às necessidades específicas de cada aluno. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2022/lei/L14333. Acesso em: 7 jun. 2022.

BRASIL. Resolução CNE/CEB 4/2009, de 2 de outubro de 2009 - Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Resolução CNE/CEB nº 5, de 17 de dezembro de 2009 Diário Oficial da União, Brasília, 5 de outubro de 2009, Seção 1, p. 17. Disponível em: Acesso em: 6 out. 2019.

CABRAL, Rosangela Costa Soares; MOREIRA, Joana da Rocha; DAMASCENO, Allan Rocha. Educação inclusiva em tempos de barbárie: questões sobre os desafios do ensino remoto. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, 2021. p. 360-374.

CRUZ, Lilian Moreira; FERREIRA, Lúcia Gracia. A Educação Especial na perspectiva inclusiva pensada a partir dos princípios da pedagogia freireana. Imagens da Educação, v. 11, n. 3, p. 41-55, 30 set. 2021.

CUNHA, M. I. Lugares de formação: tensões entre a academia e o trabalho docente. In: DALBEN, A.; LEAL, L.; SANTOS, L (Orgs.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: didática, formação de professores, trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 129-149.

DAMASCENO, Allan Rocha; CRUZ, Isabela Damaceno. Inclusão em educação e a formação de professores em perspectiva: entre velhos dilemas e desafios contemporâneos. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, 2021. jan./mar. p. 71-88.

DISTRITO FEDERAL. Currículo em Movimento da Educação Básica: Ensino Fundamental–Anos Finais. Distrito Federal, 2014.

ECCO, Idanir; NAGARO, Arnaldo. A educação em Paulo Freire como processo de humanização. Anais... EDUCERE XII Congresso Nacional em Educação, PUC/PR, 2015.

FERREIRA, Lucimar G. Adequações pedagógicas: uma reeleitura reflexiva das práticas docentes para alunos surdos. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 2, 2020. out./dez. p. 129-145.

FERREIRA, Lúcia Gracia; BARRETO, Denise Aparecida Brito; SOUZA, Ester Maria de Figueiredo. Educação Inclusiva e Currículo: reflexões sobre as novas exigências formativas. In: COSTA, Graça dos Santos; PUIGGRÒS, Núria Rajadell; NUNES, Cláudio P. (Orgs.). Educação e inclusão: desafios formativos e curriculares. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2020, p. 87-100.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GARDNER, Howard. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. tradução Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artmed, 1995.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GLAT, Rosana; PLETSCH, Marcia Denise. Inclusão escolar de alunos com necessidades especiais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

GOMES, Manoel Messias. Fatores que facilitam e dificultam a aprendizagem. Revista Educação Pública. Rio de Janeiro – RJ, 2018.

LIMA, Maria das Graças de. Contribuições aos procedimentos de pesquisa em geografia humana: questionários e entrevistas para levantamento de informações. In: ENDLICH, Angela Maria; ROCHA, Márcio M; FERREIRA, Maria Eugênia M. C. (org.) Apontamentos geográficos I. Maringá, UEM/PGE, 2011. p. 119-143.

LOUREIRO, Célia Regina Machado Jannuzzi; SILVA, Rosilene Lima da. Políticas públicas de educação inclusiva: desafios à formação de estudantes público-alvo da educação especial. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 2, 2020. out./dez. p. 196-210.

LUZ NETO, Daniel Rodrigues Silva; SILVA, Lineu Paz e. A escola como lugar de formação continuada do professor de geografia. Revista Ensino de Geografia. v. 10, nº 11, 2019. p. 100-113.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo. Moderna, 2003.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Igualdade e diferença na escola: como andar no fio da navalha. In: PRIETO, Rosângela Gavioli; ARANTES, Valéria Amorim (Org.). Inclusão escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus Editorial, 2006.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér; BAPTISTA, Maria Isabel Sampaio Dias. Inovar para fazer acontecer: como estamos fortalecendo redes de apoio à educação inclusiva. Revista de Política e Gestão Educacional [online]. Araraquara, v. 22, n. esp. 2, p. 763-777, dez., 2018. 1519-9029, 2018.

MARIN, Márcia; BRAUN, Patrícia. Tecnologias de baixo custo e o ensino de alunos com deficiência intelectual. Anais... I Seminário Internacional de Inclusão Escolar: prática em diálogo. UERJ, 2014.

MICHEL, Maria Helena. Metodologia e pesquisa científica em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 2005.

MONTI, Luisa Leoncio. A materialização da deficiência na atualidade: algumas considerações. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, v. 2, n. 6, p. 1-15, 2021.

NÓVOA, Antônio. Educação e formação ao longo da vida. 2004. CRE Mário Covas/SEE, SP. [Entrevista]. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/. Acesso em: 1º abr. 2019.

OLIVEIRA, Rosane de Machado. A importância da formação continuada dos educadores no contexto educacional inclusivo e a influência da mediação no ensino-aprendizagem na Educação Especial. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 2, ed. 1, vol. 16. pp. 522-545, mar., 2017.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidades e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999.

PIRES, Lucineide Mendes. Da formação inicial ao exercício da profissão docente: entre desafios, perspectivas e práticas no cotidiano do professor de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia. São Paulo, v. 2, n. 4, p. 15-39, 2012.

PLETSCH, Márcia Denise; GLAT, Rosana. A escolarização de alunos com deficiência intelectual: uma análise da aplicação do Plano de Desenvolvimento Educacional Individualizado. Linhas Críticas, v. 18, n. 35, p. 193–208, 2012.

ROPOLI, Edilene Aparecida; MANTOAN, Maria Teresa Eglér; MACHADO, Maria Terezinha da Consolação T. dos S. Rosângela. A Educação Especial na perspectiva da inclusão escolar: a escola comum inclusiva. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial; [Fortaleza]: Universidade Federal do Ceará, 2010. Disponível em: encurtador.com.br/crCKM. Acesso em: 7 set. 2019.

SANTOS, Juanice Pereira; SOUSA, Maria Solange Melo de. A formação inicial e continuada de professores de geografia a partir da reflexão docente. Revista de Geografia. Recife, v. 3, n. 2, 2020. p. 50-63.

SANTOS, Élida Cristina da Silva de Lima; MOREIRA, Jefferson da Silva. “Nova” política de educação especial como afronta aos direitos humanos: análise crítica do Decreto nº 10.502/2020. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, 2021. jan./mar. p. 156-175.

SILVA, Tomaz Tadeu. Identidade e diferença: impertinências. Educação & Sociedade. Campinas, v. 23, n. 79, p. 65-66, 2002.

SILVA, Juanice Pereira Santos. Possibilidades e desafios para o ensino de geografia em atividades práticas de hortas escolares: experiências com estudantes do ensino fundamental séries finais diagnosticadas com Deficiência Intelectual. 2019. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade de Brasília (UnB), 2019.

SHULMAN, Lee S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec. São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, 2014.

STAINBACK, Susan; STAINBACK, William. Inclusão: um guia para educadores. Tradução de Magda França Lopes. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 14. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2012.

Published

2022-09-30

How to Cite

Santos, J. P., Luz Neto , D. R. S., & Sousa, M. S. M. de. (2022). CHALLENGES IN EDUCATIONAL PRACTICE IN BASIC EDUCATION: TEACHERS’ CONCEPTIONS ABOUT THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(9), 1-25. https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.11123

Issue

Section

Artigos