GENDER, SEXUALITY AND EDUCATION: HOW DO HIGH SCHOOL GRADUATES EVALUATE THE EXPERIENCE THEY HAD IN PHILOSOPHY AND SOCIOLOGY CLASSES
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.11229Keywords:
School, Genre, Diversity, RightsAbstract
This article aims to analyze the evaluation that High School graduates made about the classes they had on the topic of Gender and Sexuality as a syllabus of the disciplines of Philosophy and Sociology. That content was taught by one of the researchers in a private school in Sabará and the classes took place in the 2nd year of High School, the sophomore year, as an integral part of the content in the 2nd term in 2019. In this sense, the aim here was to understand the importance that those classes had for them, and their respective positions, regarding to the understanding of issues related to the themes of Gender and Sexuality. The methodology adopted was an open questionnaire applied through Google Forms, in which the contact with the participants took place through digital means on Oct/21, because of the pandemic context. The reports showed a personal maturity when analyzing their anxieties / doubts / insecurities before and after the experiences in the classes. The importance of working on this theme in the classroom goes beyond the limits and needs of the school context, contributing to the experience of their own sexuality, as well as respect for sexual and gender diversity and the need to work on this content within the classroom.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2016. 2ª versão.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Versão final.
CRUZ, Lilian Moreira. Discurso cambiantes sobre corpo, gênero e sexualidade no curso de pedagogia da UESB. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Jequié-BA, 2014.
DANTAS, Gisele Cristine da Silva; SILVA, Noelma; ANTLOGA, Carla Sabrina Xavier. Mulheres, trabalho e educação: entre a dominação e o discurso democrático. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, p. 1-21, 2021.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: a vontade de saber. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988. 7ª ed.
FREIRE, Priscila. Gênero, ideologia e poder: uma análise crítica dos discursos parlamentares sobre a política educativa no Brasil. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 3, p. 230-248, 2021.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Homofobia nas Escolas: um problema de todos. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (Org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. v. 32. Coleção Educação para Todos. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, 2009. p. 85-93.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013a. p. 35-82 .
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 15 ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013b.
LÜDKE, Menga. O professor, seu saber e sua pesquisa. Educação & Sociedade, n. 74, p. 77-96, abr. 2001.
LÜDKE, M.; RODRIGUES, P. A. M.; PORTELLA, V. C. M. O mestrado como via de formação de professores da educação básica para a pesquisa. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 9, n. 16, p. 59-83, 2012.
MELLO, Luiz; GROSSI, Miriam; UZIEL, Anna Paula. A escola e @s filh@s de lésbicas e gays: reflexões sobre conjugalidade e parentalidade no Brasil. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (Org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. v. 32. Coleção Educação para Todos. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, 2009. p. 159-182.
SEFFNER, Fernando. Equívocos e armadilhas na articulação entre diversidade sexual e políticas de inclusão escolar. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (Org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. v. 32. Coleção Educação para Todos. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, 2009. p. 125-140.
SOUZA, Helder Júnio de. Diálogos sobre Diversidade Sexual em sala de aula: decifra-me ou te devoro. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO (ENDIPE), 20. Anais. Didática(s) entre diálogos, insurgências e políticas: tensões e perspectivas na relação entre novas epistemologias, biodiversidade, diferença, democracia e inclusão / organização: Inês Barbosa de Oliveira; Marcia Denise Pletsch; Talita Vidal Pereira; Yrlla Ribeiro. - 1. ed. - Rio de Janeiro/Petrópolis: Faperj; CNPq; Capes; Endipe /DP et Alii, 2020. p. 826-836 .
THIOLLENT, M. J. M.; COLETTE, M. M. Pesquisa-ação, formação de professores e diversidade. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 36, n. 2, p. 207, 2014.
ZEICHNER, Kenneth M.; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Pesquisa dos educadores e formação docente voltada para a transformação social. Cadernos de Pesquisa [online], v. 35, n. 125, p. 63-80, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000200005. Acesso em: 02 fev. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.