BECOMING A UNIVERSITY STUDENT IN MIDAGE: GENDER ISSUES, NECESSARY REFLECTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.11288

Keywords:

Genre. Middle-Aged Women. College Education

Abstract

Debating the presence of middle-aged women at the university has proved to be of great importance for understanding contemporary society and for building public policies in the field of education The study aims to analyze the voices of women aged between 40 and 60 years and their challenges and confrontations in the process of insertion in higher education in the pedagogy course at UESB - Campus Itapetinga. The methodology used was a qualitative, descriptive approach, 12 women volunteers, aged between 40 and 60 years were part of the sample. Data were collected through a virtual form sent to the women's email. The results were analyzed in order to broaden the understanding of the reality studied and demonstrated the naturalization of aspects of subordination of women in relation to men, in the power relations present in the traditional patriarchal family model. Public policies educational strategies capable of re-signifying the roles of women in the contemporary world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zoraide Santos Vieira, UESB

Professora Adjunta do Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem (DCHEL) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Doutora em Memória: Linguagem e Sociedade. 

Cristina Silva dos Santos, UESB

Professora Adjunta do Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem (DCHEL) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Doutora em Memória: Linguagem e Sociedade. 

Maria Cristina dos Santos Oliveira

Graduanda do 8º período no Curso de Pedagogia na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB. 

References

ANTUNES, P. de C.; SILVA, A. M. Elementos sobre a concepção da Meia Idade, no processo de envelhecimento humano. São Paulo, Revista Kairós Gerontonlogia, v. 16, n. 5, p. 123-140, 2013.

ÁVILA, R. C.; PORTES, É. A. A tríplice jornada de mulheres pobres na universidade pública: trabalho doméstico, trabalho remunerado e estudos. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 20, n. 3, p. 809-832, set.-dez., 2012.

BARRETO, A. A mulher no ensino superior: distribuição e representatividade. Cadernos do GEA. n. 6, jul./dez., 2014. Rio de Janeiro: FLACSO, GEA; UERJ, LPP.

BARROSO, C. L. M.; MELLO, G. N. O acesso da mulher ao ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, 15, p. 47-77, 1975.

BERTOLINI, L. B. A. Relações entre o trabalho da mulher e a dinâmica familiar. 2. ed. São Paulo: Vetor. 2002.

BRITTO DA MOTTA, A. Visão antropológica do envelhecimento. In: PY, L; FREITAS, E.V.; CANÇADO, F. A. X.; DOLL, J.; GORZONI, M. L. (Orgs.). Tratado de Geriatria e Gerontologia. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, v. 1, p. 78-82. 2006.

BRUSCHINI, M. C. A. Trabalho e gênero no Brasil nos últimos dez anos. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 132, p. 537-572. 2007.

CONNEL, R. W. Políticas da Masculinidade. Educação & Realidade. Recife, jul/dez. 1995.

COSTA, A. O.; BRUSCHINI, C. (Orgs.) Uma questão de gênero. Rio de Janeiro: Fundação Carlos Chagas, 1992.

CRUZ, L. M. Discurso cambiantes sobre corpo, gênero e sexualidade no curso de pedagogia da UESB. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Jequié-BA, 2014.

DANTAS, G. C. da S.; SILVA, N.; ANTLOGA, C. S. X. Mulheres, trabalho e educação: entre a dominação e o discurso democrático. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, p. 1-21, 2021.

DESSEN, M. A. Estudando a família em desenvolvimento: desafios conceituais e teóricos. Psicologia: Ciência e Profissão (Núm. Esp.), p. 202-219. 2010.

DRUMONTT, M. P. Elementos Para Uma Análise do Machismo. Perspectivas, São Paulo, v. 3, p. 81-85, 1980.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.1975.

FREIRE, P. Gênero, ideologia e poder: uma análise crítica dos discursos parlamentares sobre a política educativa no Brasil. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 3, p. 230-248, 2021.

HAHNER, J. E. Emancipação do sexo feminino: a luta pelos direitos da mulher no Brasil. 1850-1940. Florianópolis: Ed. Mulheres; Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2003.

IRINEU, R. de A; GONDIN, A. M. de C.; MENEZES, I. A educação superior e as políticas de igualdade de gênero: experiências no Brasil e em Portugal. Revista feminismos. v. 5, n.1, jan.-abr. 2017.

LEONEL, S. B.; GARCIA, Agnaldo. Mudanças Percebidas na Relações Familiares e de Amizade Por Mulheres de Meia-Idade Cursando a Universidade. Interação Psicologia. Curitiba, v. 20, n. 1, p. 39¬48, jan./abr., 2013.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pósestruturalista. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.

LUZ JÚNIOR, A. A. Educação física e gênero: olhares em cena. São Luís: Imprensa Universitária/UFMA/CORSUP, 2003.

MOURÃO, T. M.; GALINKIN, A. L. Equipes gerenciados por mulheres - Representações sociais sobre gerenciamento feminino. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 21, n. 1, p. 91-99. 2008.

OLIVEIRA, N. K de. Ciclos de vida: algumas questões sobre a psicologia do adulto. São Paulo, Educação e Pesquisa, v. 30, n. 2, p. 211-229, maio/ago. 2004.

PAPALIA, D. E.; OLDS, S. W.; FELDMAN, R. D. Desenvolvimento humano. 12. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.

PERROT, M. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2015.

RAPOSO, D. M. dos S. P.; GÜNTHER, I. de A. O ingresso na universidade após os 45 anos: um evento não normativo. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 13, n. 1, p. 123-131, jan./mar. 2008.

RIBEIRO, A. I. M. Mulheres Educadas na Colônia. In: LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M. de; VEIGA, C. G. (Orgs.). 500 Anos de Educação no Brasil. 2. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2000, p. 79-94.

SAFFIOTI, H. I. B. A Mulher na sociedade de classes: mito e realidade. Petrópolis: Vozes, 1987.

SARDENBERG, C.; MACÊDO, M. S. Relações de gênero: uma breve introdução ao tema. In: COSTA, A. A. A.; RODRIGUES, A. T.; VANIN, I. M. (Orgs.). Ensino e Gênero: perspectivas transversais. 2. ed. Salvador: UFBA/NEIM, 2011, v. 1, p. 39-58.

SCHINEIDER, R. H.; IRIGARAY, T. Q. O envelhecimento na atualidade: aspectos cronológicos, biológicos, psicológicos e sociais. Estudos de Psicologia, Campinas (PUCCAMP. Impresso), v. 25, p. 585-593, 2008.

SOUZA, B. T. M. de; SANTOS, M. I de F.; SANTOS, M. M. A. dos; MONTEIRO, A. M. L. Vozes de mulheres de meia idade: desafios e enfrentamentos no processo de inserção no ensino superior. 2019. UFPE. Disponível em: https://www.ufpe.br/documents/39399/2403144/SOUZA%3B+SANTOS%3B+SANTOS%3B+MONTEIRO+-+2019.1.pdf/46eb2643-0a3c-4af4-9bb4-7a235326b586. Acesso em: 13 jul. 2022.

TRENCH, B.; SANTOS, C. G. dos. Menopausa ou Menopausas? Saúde e Sociedade v. 14, n. 1, p. 91-100, jan-abr, 2005, p. 91-100.

Published

2022-09-30

How to Cite

Vieira, Z. S., Santos, C. S. dos, & Oliveira, M. C. dos S. (2022). BECOMING A UNIVERSITY STUDENT IN MIDAGE: GENDER ISSUES, NECESSARY REFLECTIONS. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(9), 1-15. https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.11288

Issue

Section

Dossiê Temático