GENDER, NORMS, BODY AND POWER: CONCEPTS TO ANALYZE A FAIRY TALE CURRICULUM
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.11299Keywords:
Gender. Norms. Bory. Power. Cultural curriculum.Abstract
The article aims to discuss the concept of gender, as it has been thought by the philosopher Judith Butler, and its potential to analyze cultural curricula. For this, it carries out a theoretical discussion, in which the studies carried out by Butler are articulated to the assumptions of Michel Foucault and some contemporary feminist theorists. It is argued that the concepts of norm, body and power are fundamental for understanding the concept of gender in the perspective developed by the philosopher and that this articulation is powerful for analyzing cultural curricula. In order to show how this occurs, we also analyze some Fairy Tales that constitute a curriculum of Fairy Tales analyzed in a master's thesis. Based on the post-critical perspective of the curricular field, particularly in the contributions of cultural studies, it is shown how these elements work for the analysis of this curriculum, showing both the reiteration of gender norms and the possibilities of resistance to them.
Downloads
References
ARGÜELLO, Zandra Elisa. Dialogando com crianças sobre gênero através da literatura infantil. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.
BUTLER, Judith. Atos performáticos e a formação dos gêneros: um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.
BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. (tradução Tomaz Tadeu da Silva). 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018a.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. (tradução de Renato Aguiar), 16 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018b.
BUTLER, Judith. Regulações de Gênero. Cadernos pagu, Campinas, v. 42, p. 249-274, [n. p.], 1º sem. 2014.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. (tradução de Rogério Bettoni). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
CALDEIRA, Maria Carolina da Silva. Dispositivos da infantilidade e da antecipação da alfabetização no currículo do 1º ano do ensino fundamental: conflitos, encontros, acordos e disputas na formação das crianças de seis anos. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de pós-graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2016.
CALDEIRA, Maria Carolina da Silva. Pedagogias de gênero em filmes infantis de animação: romantismo, heroísmo e infantilidade para produção de feminilidades e masculinidades. Textura, v. 23 n.55 p.148-169 jul./set. 2021.
CARVALHAR, Danielle Lameirinhas. Identidades generificadas no currículo da educação infantil: entre princesas, heróis e sapos. 2009. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
CORAZZA, Sandra. O Que quer um currículo?: pesquisas pós-críticas em Educação. Petrópolis: Vozes, 2001.
DAL’IGNA, M. C.; ESTERMANN MEYER, D.; GOMES DORNELLES, P.; KLEIN, C. Gênero, sexualidade e biopolítica: processos de gestão da vida em políticas contemporâneas de inclusão social. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 27, n. 140, 4 de novembro de 2019.
DANTAS, Gisele Cristine da Silva; SILVA, Noelma; ANTLOGA, Carla Sabrina Xavier. Mulheres, trabalho e educação: entre a dominação e o discurso democrático. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, p. 1-21, 2021.
FELIPE, Jane. Erotização dos corpos infantis. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
FINCO, Daniela. Relações de gênero nas brincadeiras de meninos e meninas na educação infantil. Pro-posições. Campinas: v. 14, n. 3 (42), p. 89-101, set./dez. 2003.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.114, nov. 2001.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no College de France (1975- 1976) Aula de 17 de Março de 1976. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
FOUCAULT, Michel. Poder-corpo. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 5. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017a. p. 234-243.
FOUCAULT, Michel. Não ao sexo rei. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 5. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017b. p. 344-362.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFRUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. (tradução Verda Porto Carrero). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
FOUCAULT, Michel. Os anormais: curso no Collège de France. (tradução Eduardo Brandão). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população: curso no Collège de France. (1977-1978). Aula de 1º de Março de 1978. São Paulo: Martins Fontes. 2008.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. (tradução de Raquel Ramalhete). 42. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FREIRE, Priscila. Gênero, ideologia e poder: uma análise crítica dos discursos parlamentares sobre a política educativa no Brasil. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 3, p. 230-248, 2021.
GIROUX, Henri A. A disneyzação da cultura infantil. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; MOREIRA, Antonio Flávio (Orgs.). Territórios contestados. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
GIROUX, Henri A. Praticando Estudos Culturais nas faculdades de educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula. 11. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
GOELLNER, Silvana Vilofre. A produção cultural do corpo. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
HILLESHEIM, Betina; GUARESCHI, Neuza Maria de Fátima. Contos de fadas e infância(s). Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 31, n.1, p. 107-126, jan./jun. 2006.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
MACHADO, Roberto. Introdução: Por uma genealogia do poder. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 5. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas ou Sobre como fazemos nossas investigações. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2. Ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Org.). Rapunzel [recurso eletrônico]. (Coordenado por Secretaria de Alfabetização – Sealf). Brasília, DF: MEC/Sealf, 2020a. 16 p. (Coleção Conta pra Mim).
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Org.). A água da vida [recurso eletrônico]. (Coordenado por Secretaria de Alfabetização – Sealf). Brasília, DF: MEC/Sealf, 2020b. 16 p. (Coleção Conta pra Mim).
NELSON, Cory.; TREICHLER, Paula A.; GRASSBERG, Lawrence. Estudos Culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo e as contribuições dos Estudos Culturais. Presença Pedagógica. Belo Horizonte, v. 10, n. 55, jan/fev, 2004.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Pesquisas sobre Currículos e Culturas: temas, embates, problemas e possiblidades. 1 ed. Curitiba: Editora CRV. 2010.
RAEL, Claudia Cordeiro. Gênero e Sexualidade nos desenhos da Disney. In.: FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre; LOURO, Guacira Lopes. (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2013.
REIS, Cristina D’Ávila. Currículo escolar e gênero: a constituição generificada de corpos e posições de sujeito meninos-alunos. Dissertação (Mestrado em educação), Faculdade de Educação - Universidade Federal de Minas Gerais, 2011.
SAFATLE, Vladimir. Posfácio: Dos problemas de gênero a uma teoria da despossessão necessária: ética, política e reconhecimento em Judith Butler. In: BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. (tradução de Rogério Bettoni). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
SILVA, João Paulo de Lorena. Infâncias queer nos entre-lugares de um currículo [manuscrito]: a invenção de modos de vida transviados 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo e identidade social: territórios contestados. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade; uma introdução às teorias do currículo. 3. Ed. – Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Os novos mapas culturais e o lugar do currículo numa paisagem pós-moderna. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; MOREIRA, Antonio Flávio (Orgs.). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
WOOLLVIN, Bethan. Rapunzel. (tradução Bruna Beber). São Paulo: V&R Editoras, 2018.
XAVIER FILHA, Constantina. Era uma vez uma princesa e um príncipe...: representações de ações de gênero nas narra gênero nas narrativas de crianças. Estudos Feministas, Florianópolis, vol. 19, n. 2, p. 591-603, maio-ago, 2011.
XAVIER FILHA, Constantina. Gênero e resistências em filmes de animação. Pro-Posições, v. 27, n. 1 (79), p. 19-36, jan./abr. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.