TRAJETÓRIAS DE ESTUDANTES DA EJAI: NARRATIVAS DE LUTAS E RESISTÊNCIAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i10.11584

Keywords:

Education of Youth, Adults and the Elderly. Trajectories. Narratives. Struggles. Resistance.

Abstract

This article, entitled "Trajectories of EJAI students: narratives of struggles and resistance", is the result of a study that aimed at reflecting on the life trajectories of Youth, Adult, and Elderly Education students who live in the community of Macuca, in São Miguel das Matas, Bahia. To this end, the methodological approach followed in the research is qualitative and field-based, using as instruments for the production of data a questionnaire and a semi-structured interview with students or former students of Youth and Adult Education who live in the aforementioned village. Thus, this research is based on classical and contemporary theorists who contributed to better understand the theme, articulating the narratives of the study collaborators. Among others, the contributions of Freire (1981, 1991, 2017) and Arroyo (2001, 2007, 2017) are particularly noteworthy. Therefore, the analyses carried out show similarities regarding the interviewees' life trajectories, as well as the importance of EJAI in their lives. However, the research provokes continuous inquiries for new studies on the theme addressed in this research.

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Author Biographies

Ana Claudia Santos Santana, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), pós-graduanda em Letras: Português e Literatura pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Atua na docência da Educação Básica na rede pública municipal de São Miguel das Matas-Bahia

Maria Eurácia Barreto de Andrade, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Professora Doutora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), com atuação no Cento de Formação de Professores (CFP). Pesquisadora e líder do Núcleo Carolina Maria de Jesus: Estudo, Pesquisa e Extensão em Educação Popular, Agroecologia e Alfabetização da Classe Trabalhadora, vinculada ao Programa de Extensão Tecelendo (UFRB/CFP).

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Published

2022-12-31

How to Cite

Santana, A. C. S., & Andrade, M. E. B. de. (2022). TRAJETÓRIAS DE ESTUDANTES DA EJAI: NARRATIVAS DE LUTAS E RESISTÊNCIAS. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(10), 1-22. https://doi.org/10.22481/reed.v3i10.11584

Issue

Section

Artigos