TRAJETÓRIAS DE ESTUDANTES DA EJAI: NARRATIVAS DE LUTAS E RESISTÊNCIAS
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i10.11584Keywords:
Education of Youth, Adults and the Elderly. Trajectories. Narratives. Struggles. Resistance.Abstract
This article, entitled "Trajectories of EJAI students: narratives of struggles and resistance", is the result of a study that aimed at reflecting on the life trajectories of Youth, Adult, and Elderly Education students who live in the community of Macuca, in São Miguel das Matas, Bahia. To this end, the methodological approach followed in the research is qualitative and field-based, using as instruments for the production of data a questionnaire and a semi-structured interview with students or former students of Youth and Adult Education who live in the aforementioned village. Thus, this research is based on classical and contemporary theorists who contributed to better understand the theme, articulating the narratives of the study collaborators. Among others, the contributions of Freire (1981, 1991, 2017) and Arroyo (2001, 2007, 2017) are particularly noteworthy. Therefore, the analyses carried out show similarities regarding the interviewees' life trajectories, as well as the importance of EJAI in their lives. However, the research provokes continuous inquiries for new studies on the theme addressed in this research.
Downloads
References
ARROYO, Miguel; et al. A educação de jovens e adultos em tempos de exclusão. Alfabetização, 2001.
ARROYO, Miguel G. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.
ARROYO, Miguel. Balanço da EJA: o que mudou nos modos de vida dos jovens-adultos populares. REVEJ@-Revista de Educação de Jovens e Adultos, v. 1, n. 0, 2007. Disponível em: http://mariaellytcc.pbworks.com/f/REVEJ@_0_MiguelArroyo.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020.
ARROYO, Miguel G. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petropólis, RJ: Vozes, 2017.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Ed. 70, 1977.
ESTEBAN, Maria Teresa. Educação popular: desafio à democratização da escola pública. Cadernos CEDES, v. 27, n. 71, p. 9-17, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo, Cortez, 1991.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 63. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2017.
GERHARDT, Tatiane Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre, UFRG, 2009.
GADOTTI, Moacir. Educação de adultos como direito humano. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.
GOMES, Gerusa de Mendonça. Do analfabetismo e da alfabetização. Cadernos de
Estudos Sociais, v. 7, n. 1, p.37-60, jan./jun, 1991. Disponível em: https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/1092/812. Acesso em 12 jan. 2020.
HADDAD, Sérgio. Por que o Brasil de Olavo e Bolsonaro vê em Paulo Freire um inimigo. Jornal Folha de São Paulo, 2019.
HADDAD, Sérgio; SIQUEIRA, Filomena. Analfabetismo entre jovens e adultos no Brasil. Revista Brasileira de Alfabetização, n. 2, 2015.
JAKIMIU, Vanessa Campos de L. Extinção da SECADI: a negação do direito à educação (para e com a diversidade). Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, p. 115-137, 2021.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
RABELO, Danilo; SILVA, Simone C. Rodrigues da. A terceira idade no contexto das políticas públicas para a Educação de Jovens e Adultos (1988-2011). Revista Polyphonía, v. 22, n. 2, 2011.
REIS, Jose Antonio Padilha dos. As trajetórias de vida dos estudantes-trabalhadores da educação de jovens e adultos: os significados da Educação Física um estudo em uma escola da rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. 2011. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano) - Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2011.
SANTANA, Edileusa Miranda; SILVA, Erica Bastos. da. Práticas pedagógicas e aprendizagem dos educandos da EJA: problematizações contemporâneas. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, p. 392-410, 2021.
SANTOS, Marcia Eliza de Godoi; OLIVEIRA, Adriana Leonidas de. Educação em tempos de pandemia: projeto de vida de jovens do ensino médio. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. abr./jun. p. 1-19.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Metodologia da pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil S.A. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.