CHALLENGES AND CONTRIBUTIONS OF THE SUPERVISED INTERNSHIP IN INITIAL TRAINING OF THE MATHEMATICS TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.11618

Keywords:

Supervised Internship, Teacher Training, Face-to-face Teaching, Emergency Remote Teaching

Abstract

The present study is an excerpt from the Course Completion Work by the author of this article which aimed to analyze the challenges and the contributions of the curricular Supervised Internships performed out in the form of face-to-face teaching and emergency remote for the academic training of students of the Graduation Course in Mathematics at the Federal Institute of Paraíba, Cajazeiras campus. The study employs a qualitative approach, with bibliographic procedures, being descriptive-exploratory in terms of objectives. Data collected happened through a questionnaire and semi-structured interview, and the results obtained were interpreted using the content analysis technique. As a result, it was found that the challenges were related to class management, lesson planning, the methodological approach and didactic transposition; and some students had difficulties regarding the handling of the technological apparatus and the use of educational software. On the other hand, this curricular component contributed to the articulation between theory and practice, professional experience and human relationship. It appears, therefore, that this topical has a broad dimension and presents different particularities that need to be studied, discussed, thought and rethought, since the Supervised Internship is configured as being important in the initial teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Igor de Souza Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB) - campus Cajazeiras

Graduado em Licenciatura em Matemática pelo IFPB, campus Cajazeiras. Professor da Educação Básica vinculado a Secretaria Municipal de Educação de Cajazeiras.

Fernanda Andréa Fernandes Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB) - campus Cajazeiras

Professora da Educação Básica Técnica e Tecnológica do Instituto Federal da Paraíba - IFPB, Campus Cajazeiras. Pós-doutorado pelo Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina, Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, Mestra em Ensino das Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, especialista em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Alagoas e graduada em Matemática (licenciatura) pela Universidade Federal de Alagoas. Tem experiências com pesquisas na área de Educação Matemática, atuando com ênfase nos seguintes temas: desenvolvimento cognitivo de conceitos matemáticos, ensino e aprendizagem em Matemática e formação de professores de matemática.

References

ALBUQUERQUE, Andreá de; GONÇALVES, Tadeu; BANDEIRA, Márcia. A formação inicial de professores: os impactos do ensino remoto em contexto de pandemia na região Amazônica. EmRede – Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 2, p. 102-123, jul./dez. 2020.

ALBUQUERQUE, Leila Cunha de; GONTIJO, Cleyton Hércules. A complexidade da formação do professor de matemática e suas implicações para a prática docente. Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 20, n. 1, p. 76-87, jan./jun. 2013.

ANDRADE, Arnon Alberto Mascarenhas de. O Estágio Supervisionado e a práxis docente. In: SILVA, Maria Lúcia Santos Ferreira da (Org.). Estágio curricular: contribuições para o redimensionamento de sua prática. Natal-RN: Editora da UFRN, 2005.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BORGES, Fábio Alexandre; STIRLE, Ariele Rodrigues. O papel do Estágio Supervisionado na formação do professor de matemática: com a palavra, os futuros educadores. Criar Educação, Criciúma, v. 9, n. 2, p. 117 – 142, edição especial 2020.

CARDOSO, Maurício Estevam. Discursos e Identidades: a emergência do termo “trabalhadores do ensino”. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.

D'AMBROSIO, Beatriz Silva. Formação de Professores de Matemática para o Século XXI: o grande desafio. Pro-posições, Campinas, v. 4, n. 1[10], p. 35 - 41, mar. 1993.

FILLOS, Leoni Malinoski; MARCON, Luzia da Conceição Jorge. Estágio supervisionado em Matemática: significados e saberes sobre a profissão docente. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, n. 10, 2011, Curitiba - PR. Anais... do Congresso Nacional de Educação, 2011.

GALINDO, Wedna Cristina Marinho. A construção da identidade profissional docente. Psicologia: ciência e profissão, Brasília, v. 24, n. 2, jun. 2004.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GHEDIN, Evandro. Professor Reflexivo: da alienação da técnica à autonomia. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Orgs.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2006.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LIMA, Maria Socorro Lucena. Reflexões sobre o estágio/prática de ensino na formação de professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 8, n. 23, p. 195 - 205, jan./abr. 2008.

MACHADO, Ana Paula Faria; MORAES FILHO, Aroldo Vieira de. A importância do Estágio Supervisionado curricular na formação inicial dos docentes. Revista Acadêmica Educação e Cultura em Debate, v. 6, n. 2, p. 70 – 79, jan./dez., 2020.

OLIVEIRA, Marcila Daiane Marcenio; SILVA, Jonson Ney Dias da; VALVERDE, Liliane Pires. Estágio Supervisionado em Matemática: uma contribuição para a formação de educadores. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, n. 11, 2013, Curitiba- PR. Anais... Campinas: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Educação Matemática: retrospectiva e perspectivas, 2013, p. 1 – 10.

PEREIRA, Igor de Souza; OLIVEIRA, Rosangela Pereira de; SANTOS, Rodiney Marcelo Braga dos. Matemática em foco no contexto do exercício do estágio supervisionado e na perspectiva da abordagem da ludicidade. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DAS LICENCIATURAS – COINTER PDVL, n. 6, 2019, Recife – PE. Anais... Recife: Instituto Internacional Despertando Vocações, 2019, p. 1 – 19.

PEREIRA, Igor de Souza; OLIVEIRA, Rosangela Pereira de; SILVA, Fernanda Andréa Fernandes. Estágio supervisionado no contexto do ensino remoto. In: SIMPÓSIO ON-LINE DE EDUCAÇÃO, n. 2, 2021, Ipanguaçu – RN. Anais... do II Simpósio On-line de Educação: educação, resistência e novos paradigmas: diálogos e possibilidades, 2021, p. 1365 – 1371.

PICONEZ, Stela Conceição Bertholo. A prática de ensino e o estágio supervisionado: a aproximação da realidade escolar e a prática da reflexão. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. Campinas- SP: Papirus, 1991, p. 15 – 38. Obra: 11 ed., 2005.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v. 3, n. 3 e 4, p. 5 – 24, 2005,2006.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2010.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo-RS: Feevale, 2013.

TAVARES, Nathália Pereira; COSTA, Lucélida de Fátima Maia da. O Estágio Supervisionado na formação do futuro professor de Matemática: expectativas, dificuldades e realizações. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2015.

TEIXEIRA, Bruno Rodrigo; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Desenvolvimento da identidade profissional de futuros professores de Matemática no âmbito da orientação de estágio. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 29, n. 52, p. 658 – 680, ago. 2015.

Published

2023-09-17

How to Cite

Pereira, I. de S., & Silva, F. . A. F. (2023). CHALLENGES AND CONTRIBUTIONS OF THE SUPERVISED INTERNSHIP IN INITIAL TRAINING OF THE MATHEMATICS TEACHER. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-20. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.11618