WOMEN SCIENTISTS: DISCUSSING SEXISM AND RACISM IN CHEMISTRY CLASSES IN HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.11654Keywords:
chemistry teaching, gender inequality, Educação, Racismo, Evasão Escolar, Espaço Escolar, women in scienceAbstract
This study aims to discuss sexism and racism in science/Chemistry through a didactic sequence used with students from a public high school in Juazeiro do Norte/CE, with a view to highlighting the role of women in this space, fostering a teaching of Chemistry less racist and sexist. The didactic sequence was organized in three moments, lasting 50 minutes each, involving the participation of 27 students. For the generation of data, two questionnaires were used with the class, at the beginning and at the end of the activity, in addition to the field diary. The activity revealed that the students had a caricatured and reductionist conception of the figure of a scientist, not considering the possibility of women, especially black women, in the production of scientific and technological knowledge. Allied to experimentation, the didactic sequence promoted a socially contextualized teaching of Chemistry, enabling a different vision among students about being a scientist.
Downloads
References
BIROLI, Flávia. Divisão sexual do trabalho e democracia. Dados - Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 59, n. 3, p. 719-681, 2016.
BENITE, Anna Maria Canavarro et al. Cultura africana e afro-brasileira e o ensino de Química: estudos sobre desigualdades de raça e gênero e a produção científica. Educar em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e193098, 2018.
CHASSOT, Attico. A ciência é masculina? É, sim senhora. 6. ed. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2013.
DAMIANI, Magda Floriano et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 45, p. 57-67, 2013.
GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro et al. As mulheres praticando ciência no Brasil. Estudos Feministas, Florianópolis, p. 1-20, 30, 2016.
LINO, Tayane Rogeria; MAYORGA, Cláudia. As mulheres como sujeitos da Ciência: uma análise da participação das mulheres na Ciência Moderna. Saúde & Transformação Social, Florianópolis, v. 7, n. 3, p. 96-107, 2016.
KONFLANZ, Tais Lazzari; SCHEID, Neusa Maria John. Concepção de cientista no Ensino Fundamental. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, Santo Ângelo, v. 1, n. 1, p. 70-83, 2011.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 3 ed. São Paulo: Perspectivas, 2016.
NUNES, Albino Oliveira et al. A história de sete mulheres químicas. Tchê Química, Porto Alegre, v. 6, n. 11, p. 17 - 22, 2009.
OLIVEIRA, Amurabi et al. Gênero e desigualdade na academia brasileira: uma análise a partir dos bolsistas de produtividade em pesquisa do CNPq. Configurações – Revista Ciências Sociais, Minho, v. 27, p. 75-93, 2021.
PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. @Descolonizando_saberes: mulheres negras na Ciência. São Paulo: Livraria da Física, 2020.
PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. As mulheres negras e a ciência no Brasil: “e eu, não sou uma cientista?”. ComCiência: Revista de Jornalismo Cientifico, 8 fev. 2019. Disponível em: https://www.comciencia.br/as-mulheres-negras-e-ciencia-no-brasil-e-eu-nao-sou-uma-cientista/. Acesso em: 14 mar. 2022.
SANTOS, Cristina Silva dos; RADL-PHILPP, Rita Maria; VIEIRA, Zoraide Santos. Mulheres nas ciências: uma questão de gênero? Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 3, n. 9, p. 1-16, 2022.
SILVA, Arlene Santos; PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Químicxs negros e negras do século XX e o racismo institucional nas ciências. Revista Exitus, Santarém, v. 9, n. 4, p. 121-146, 2019.
SILVA, Wanderson Diogo Andrade da; CARNEIRO, Claudia Christina Bravo e Sá. Quando o social indaga sobre a ciência: o ensino de Química e o direito de o aluno saber-se socialmente desigual. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 12., 2019, Natal. Anais [...]. Natal: ABRAPEC, 2019. p. 1-7.
SILVA, Nínive Matias Rodrigues; SILVA, Wanderson Diogo Andrade da; PAULA, Neidimar Lopes Matias de. O ensino de Química frente à experimentação: conhecendo diferente realidades. Revista Debates em Ensino de Química, Recife, v. 2, n. 2, p. 70-78, 2016.
SILVA, Wanderson Diogo Andrade da; COSTA, Elisangela André da Silva; PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Educação para relações étnico-raciais na constituição curricular da Licenciatura em Química no Ceará: que cor tem a formação de professores(as)? Revista Cocar, Belém, v. 15, n. 33, p. 1-21, 2021.
SOUSA, Célia et al. Representação da mulher em livros didáticos. Scientia Naturalis, Rio Branco, v. 1, n. 4, p. 241-253, 2019.
VARGAS, Regina Nobre. Sobre produção de mulheres negras nas ciências: uma proposta para a implementação da lei 10.639/03 no ensino de Química. 2018. Dissertação (Mestrado em Química) – Instituto de Química, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.