TEACHER´S WORK PROCESSES AND KNOWLEDGE: AN EXPERIENCE OF POSTGRADUATE FORMATION AT UNIVERSIDAD NACIONAL DE SAN LUIS, ARGENTINA
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i10.11836Keywords:
University, Work processes, Knowledge, Teachers´ practices, FormationAbstract
Researches about higher education in Latin America and the current educational policies show profound influences on the daily life of university professors, with the consequent configurations of their job. Teachers´ practices reveal high degrees of individualism, competitiveness and subordination to a business productive logic that affects the identities historically developed as regards the conception of knowledge as a social right, the public character of education and its institutions. Being the work of professors the focus of our studies, a qualitative methodological perspective is required in order to make our analysis possible concerning their work processes, practices and knowledge generation. This article aims at sharing a formation experience of a postgraduate course at Universidad Nacional de San Luis that was organized by the authors´ research project (2018 and 2019). Its value lies in promoting interchanges and reflections about the multiple and heterogeneous realities of everyday teachers´ work, making the complexity in which they generate knowledge evident in view of the present institutional conditions. Therefore, the attempt aims at creating possibilities for the constitution of a space where a collective of teachers can reflect on relevant social practices in favor of a public educational project.
Downloads
References
BRAVERMAN, Harry. Trabajo y Capital Monopolista. 4. ed. México: Editorial Nuestro Tiempo, 1974.
CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 5-15, 2003. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782003000300002. Acesso em: 10 out. 2022.
CUNHA, Maria Isabel. Aula universitaria: innovación e investigación. En: Universidad futurante: producción de la enseñanza e innovación. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras. UBA., 1999. p.15-21.
CUNHA, Maria Isabel da; SOARES, Sandra Regina; RIBEIRO, Marinalva Lopes. Docência Universitária: profissionalização e práticas educativas. Feira de Santana: UEFS Editora, 2009, p. 169-189.
CUNHA, Maria Isabel da. Indissociabilidade entre ensino e pesquisa: a qualidade da graduação em tempos de democratização. Perspectiva: Revista do Centro de Ciencias da Educação, v. 29, n. 2, p. 443-462, 2011.
FERREIRA, Marcia Ondina Vieira; FISCHER Beatriz Terezinha Daudt; PERES, Lúcia Maria Vaz (Org.). Memórias docentes: Abordagens teórico-metodológicas e experiências de investigação. Brasília: Líber Livro; 2009.
FREITAS, Lilliane Miranda; GHEDIN, Evandro Luiz. Narrativas de formação: Origens, significados e usos na pesquisa-formação de professores. Revista Contemporânea de Educação, v. 10, n. 19, p. 111-131, 2015.
FLORES, Maria Jose Batista Pinto. Docência universitária na percepção dos professores de uma universidade pública no Brasil e na Argentina. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.
HYPOLITO, Alvaro Moreira (2010). Processo de Trabalho Docente. En Andrade Oliveira, Dalila Duarte, Adriana Cancela; Vieira, Livia Fraga. (Eds.) DICIONÁRIO: Trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. Disponível em: http://www.gestrado.net.br/index.php?pg=dicionario-apresentacao.
LARROSA, Jorge; ARNAUS, Remei; FERRER, Virginia; PEREZ de LARA, Nuria; CLANDININ, Jean; GREENE, Maxine. Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes, 1995. p. 11-61.
ROCA, Daniel Fabián Flores Pinto El trabajo del profesor en una universidad peruana originaria de los movimientos estudiantiles. 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2017.
ROCA, Daniel Fabián Flores Pinto; CUNHA, Daisy Moreira; CUNHA, Rogerio Campos (2018). El démarche ergológico en el análisis de la actividad de trabajo del profesor universitario. Revista Docência do Ensino Superior. v. 8, n. 1, Belo Horizonte, DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2210: p. 27-42, jan./jun. 2018.
SANTOS, Boaventura de Souza. A universidade no século XXI: Para uma reforma democrática e emancipadora da Universidade. São Paulo: Cortez, 2011.
SCHWARTZ, Yves. Reconnaissances Du Travail, Pour Une Approche Ergologique; Ouvrage Collectif. Paris, 1997.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
TELLO, Ana Maria Sagrario, DEQUINO, María Cristina; BENEGAS, Isidoro Eduardo; SILVAGE, Carlos Alberto; DEL BUENO, Horacio Daniel; ROMERO, Marcelo Fabián. Las Condiciones del Trabajador Docente en la Universidad Nacional de San Luis. Un Análisis a partir de la Carrera Docente. Revista Trabalho e Educação, v. 13, n.2, ago/dez. 2004.
TELLO, Ana Maria Sagrario; DEQUINO, María Cristina; DEL BUENO, Horacio Daniel; SILVAGE, Carlos Alberto; BENEGAS, Isidoro Eduardo; ROMERO, Marcelo Fabián; JOFRÉ, José Luis; BERRAONDO MARCOS, María Rosa. Trabajo Docente en la Universidad. Regulaciones, Subjetividad y Sentidos, inscriptos en los ciclos de una investigación. In: TELLO, Ana María, DEQUINO, Cristina y MARTÍNEZ, Deolidia (Comps.) Revista Fundamentos en Humanidades, Año X – Nº II, 20: 241-264. Disponible en: http//fundamentos.unsl.edu.ar. FCH, Nueva Editorial Universitaria, UNSL. Año X – Nº II, 20. pp 241-264, diciembre 2009.
TELLO, Ana María Sagrario. Processo de Trabalho Docente na Educação Superior. In ANDRADE Oliveira, Dalila; DUARTE, Adriana Cancela; VIEIRA, Livia Fraga. (Eds.) DICIONÁRIO: Trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação. http://www.gestrado.net.br/index.php?pg=dicionario-apresentacao . p.22, 2010.
TELLO, Ana Maria Sagrario; DEQUINO, María Cristina; DEL BUENO, Horacio Daniel; SOMARE, Rosa; VIGLIONE, Elizabeth; ZABALA, María Teresa & BALDO, María Verónica. Trabajo docente en la universidad: regulaciones, sujetos y prácticas. En Actas del VIII Seminario de la Red Estrado-UCH-CLACSO Y II Seminario de políticas educativas en Latinoamérica - UCH: "Educación y trabajo docente en el nuevo escenario latinoamericano. Entre la mercantilización y la democratización del conocimiento". Lima. Perú: Red Estrado, Versión CD. 2010.
TELLO Ana María, ZABALA, María Teresa; BALDO, María Verónica; SOCHOR Ana Inés. Procesos de trabajo de docentes universitarios en la enseñanza de lenguas extranjeras. En Actas/Anales del X Seminario Internacional de la Red Latinoamericana de Estudios Sobre Trabajo Docente – Red ESTRADO: “Derecho a la educación, políticas educativas y trabajo docente en América Latina: experiencias y propuestas en disputa” (Versión CD). Salvador, Bahia, Brasil: Universidade do Estado da Bahia. 2014.
TELLO, Ana María Sagrario. Trabajo Docente y Políticas Institucionales en la Universidad Nacional de Rio Cuarto, Argentina, 2011-2015. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
TELLO, Ana María Sagrario. Docência universitária: Uma experiência argentina. In: BARBOSA, Maria Auxiliadora Fidelis; TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; COSTA, Maria do Perpetuo Socorro de Lima (Org.) Territórios da Docência no Ensino Superior. Curitiba, Brasil: CRV, 2017. p. 175-187.
TELLO, Ana María, ZABALA, María Teresa; LUCERO ARRÚA, Graciela. Cultura universitaria y la enseñanza de la lectura en inglês. Revista: Intercambios. Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, v. 7, n. 2, p. 57-65, 2020.
TELLO, Ana María Sagrario; ZABALA, María Teresa; ROCA, Daniel Fabián Flores Pinto. La formación de profesores de Inglés desde la experiencia laboral en una universidad argentina. Revista Internacional de Formação de Professores (RIPF). Dossiê Formação e Trabalho docente: Interfaces e proposições. FoPeTec: Grupo de Pesquisas. Formação de professores ensino básico, técnico e tecnológico. Itapetininga, SP, Brasil, p. 104-126, out. 2020.
TERIGI, Flavia. “Discurso normativo y prácticas normalizadoras en el sistema educativo.” Clase 6, Seminario II. Especialización “Psicoanálisis y prácticas socioeducativas”, FLACSO Argentina, disponible en: flacso.org.ar/flacso-virtual, 2014.
TIZIO, Hebe. Reinventar el vínculo educativo. Aportaciones de la pedagogía social y del psicoanálisis. Barcelona: Gedisa, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.