Investigation of the demand for the implementation of a night day care center at the federal institute goiano - campus Ceres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.12870

Keywords:

Nursery, Student-mothers, Institution

Abstract

The project entitled Investigation of the demand for the implementation of a night day care center at the IF Goiano - Campus Ceres aimed to carry out a survey of the legacy of the implementation of a night nursery at the Instituto Federal Goiano Campus Ceres, for students and attendent mothers. In this regard, qualitative and quantitative research was developed and carried out on the research object. The qualitative approach was developed through a literature review on the subject, while the quantitative one took place through descriptive research, in which data were collected and analyzed to compose the study in question. As a result of the research, it was observed that the demand for the index of servants and student-mothers of the night period is low, however there is a need due to the situation of student-mothers. In addition, it is expected that this research can contribute to the permanence and success of student-mothers, as well as to the formation of a fruitful space for innovative pedagogical practices related to teaching, research and extension projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Maria Marques Salomão, Instituto Federal Goiano

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Uberlândia. Docente no Instituto Federal Goiano Campus Ceres.

Léia Aquillauane Alves da Silva, Instituto Federal Goiano

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal Goiano Campus Ceres.

References

AQUINO, Ligia Maria Motta Lima Leão de. Pelo direito de ser mãe e estudante: Educação Infantil na pauta estudantil universitária. Revista zero a seis, v. 20, n.37 p. 42-57, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2018v20n37p42. Acesso em: 29 abr. 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2021: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2021/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2021.pdf. Acesso em: 15 maio. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Senado Federal. Secretaria de Editoração e Publicações Coordenação de Edições Técnicas. Brasília, 2016. Disponível em: Constituição (planalto.gov.br). Acesso em: 18 abr. 2022

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Brasília, 2014. Disponível em: PNE - Plano Nacional de Educação - Plano Nacional de Educação - PNE (mec.gov.br). Acesso em: 18 abr. 2022.

BRASIL. Decreto nº7234, Programa Nacional de Assistência Estudantil (PNAE). Brasília.2010. Disponível em: Decreto nº 7234 (planalto.gov.br). Acesso em: 20 abr. 2022.

BRASIL. L9394, Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB). Brasília. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 abr. 2022.

BRASIL. L8069, Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA). Brasília. 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 18 abr. 2022.

BRASIL, Ministério da Educação. Instituto Federal Goiano: histórico. 2015. Disponível em: https://www.ifgoiano.edu.br/home/index.php/historico-ceres.html. Acesso em: 09 mar. 2023.

BRASIL, Ministério da Saúde. Benefícios da amamentação. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/s/saude-da-crianca/beneficios-da-amamentacao. Acesso em: 20 maio. 2022.

BITENCOURT, Silvana Maria. A maternidade para um cuidado de si: Desafios para a construção de equidade de gênero. Estudo de sociologia. Araraquara, v. 24, n. 47, p. 261-281. 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/11407. Acesso em: 17 abr. 2022.

CÂMARA DOS DEPUTADOS. Projeto de Lei 2189/19. Agência Câmara de Notícias. 2021. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2197420. Acesso em: 16 abr. 2022.

NUNES, Cícera; SILVA, Livia M. Nascimento. Acesso e permanência na educação superior X exercício da maternagem: entre trajetórias, representações e exigibilidade de políticas estudantis. Direito. UnB, Vol. 04, n.1, p. 41-79, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistadedireitounb/article/view/28322. Acesso em: 26 abr. 2022.

PALMEN, Sueli Helena de Camargo; ESTEVES, Vivian Colella. A constituição das creches nas universidades públicas estaduais paulistas: as relações de gênero e os direitos da mulher e da criança pequena - a busca por novas práticas. Revista zero-a-seis, São Paulo, V. 20, n. 37, p. 58-75, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2018v20n37p58. Acesso em: 19 abr. 2022.

PEREIRA, Jéssica Louza. Unidades de Educação Infantil de Universidades Federais: contribuições e perspectivas. 225 -271, Brasília. 2019. Disponível em: https://publica.ciar.ufg.br/ebooks/eleb-2019/2_artigos/b041.html. Acesso em: 01 maio. 2022.

SILVA, Maria Clara Ramos da Fonseca; GUEDES, Cristiano. Redes sociais e ativismo materno: desafios entre estudantes de uma universidade pública. Revista Katálysis. Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 470-479, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/KmmbBSdWxFtjXsMR5zVzZGp/. Acesso em: 27 abr. 2022.

SOARES, Brenda Vanessa Pereira; DIAS, Marly de Jesus Sá. Creche nas universidades: um debate necessário para o ingresso e permanência de estudantes-mães na graduação. UFES, Vitória, 2018. Disponível em: https://portaldepublicacoes.ufes.br/index.php/abepss/article/view/22427. Acesso em: 28 abr. 2022.

Published

2024-10-01

How to Cite

Salomão, V. M. M. ., & Silva, L. A. A. da. (2024). Investigation of the demand for the implementation of a night day care center at the federal institute goiano - campus Ceres. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 5(12), 1 - 19. https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.12870