History of women in early childhood education: teaching possibilities based on the work “Frida Kahlo”
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.13607Keywords:
Teaching, Frida Kahlo, History of WomenAbstract
This text seeks to raise some reflections on the needs and possibilities of developing teaching practices that meet and promote the appreciation of women's history, starting from early childhood education. To do this, I draw on observations from gender studies and women's history to discuss the possibilities of using literature as a mediator for this proposal. Thus, based on the selection of the work “Frida Kahlo”, by Nadia Fink and Pitu Saá, from the Antiprincesas Collection, published by Chirimbote SUR, I establish reflections and raise possibilities of how to conduct educational practices from early childhood education to the appreciation of history of the women.
Downloads
References
ANTIPRINCESAS EANTI-HERÓIS. Site. s/d. Disponível em: http://www.antiprincesas.com.br/#a-colecao. Acesso em: 10 maio 2023.
BRASIL. Edital 04/2015 – CGPLI. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o Programa Nacional do Livro Didático PNLD 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=39561-pnld-2018-edital-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 maio 2023.
CHARTIER, Roger. História Cultural: entre práticas e representações. 2. ed. Algés: DIFEL, 2002.
FERREIRA, Andressa; MORENO, Jean Carlos. Antiprincesas no ensino de história: potencialidades dacoleção para a decolonização das práticas educativas na América Latina. In: Encontro Nacional: Perspectivas do Ensino de História: “Histórias, Memórias e Projetos para o ensino de História do Brasil. 11, 2020, Belém. Anais [...]. 11, Belém, 2020.
FIGUEIREDO, Angela. Beleza Negra: Representações dobre o cabelo, o corpo e a identidade das mulheres negras. 1. ed. Belo Horizonte: UFRB - Fino Traço, 2016.
FINK, Nadia; SAÁ, Pitu. Frida Kahlo. Chirimbote SUR, Florianópolis, 1016.
GOMES, Nilma Lino. Sem perder a raiz: corpo e cabelo como símbolo da identidade negra. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
PAULA, Elenice de; ZALUSKI, Jorge Luiz. Gênero, interseccionalidade e ensino de história. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Revista Pemo, v. 4, p. e49167, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9167. Acesso em: 22 jun. 2023.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. O mundo como texto: leituras da história e da literatura. Revista Brasileira de História da Educação. v. 7, n. 14, jul./dez. 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/30220. Acesso em: 22 jun. 2023.
PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (org.). Nova história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2012.
RAU, Maria Cristina Trois Dorneles. Educação Infantil: práticas pedagógicas de ensino e aprendizagem. Intersaberes, Curitiba, 2012.
RAUDA, Jamis. Frida Kahlo. Editora Martins Fontes, 2015.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez., 1995.
ZALUSKI, Jorge Luiz. No “box explicativo”: livros didáticos, Revolução Russa e a história das mulheres no PNLD 2018. Sobre Ontens. Paranavaí-Rio de Janeiro, v.1, p. 51-74, 2018. Disponível em: https://revistasobreontens.blogspot.com/p/volumes-anteriores.html. Acesso em: 22 jun 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.