Thinking about race in BNCC: a marxist analysis of the coloniality of knowledge in the chemistry curriculum in high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14002

Keywords:

anticolonialism, BNCC, chemistry education

Abstract

This work aimed to conduct an analysis of the Brazilian National Core Curriculum (BNCC) for the Teaching of Sciences, specifically Chemistry, drawing on decolonial, anticolonial, and marxist theoretical frameworks to understand how the category of race is addressed in the text of this curriculum document. Historical-dialectical materialism (HDM) was employed as the research method and served as the foundational theory throughout the course of the work. The study was carried out as a documentary research, with excerpts related to human rights and race within the BNCC serving as the corpus for textual analysis, examined in the context of a dialogue with categories such as race, class, and the historical and social aspects of the document. Thus, the undertaken endeavor resulted in key outcomes: a bibliographic survey of the historical moment of BNCC production; an understanding of the curricular document as a policy that perpetuates a disposition where the condemned of the earth and the working class remain in their oppressed positions; and critiques of the impossibilities of envisioning a Chemistry curriculum within the BNCC that truly leads individuals from the working class to genuine emancipation and the overcoming of their oppressed conditions.

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Author Biographies

Alan Cerqueira, UFBA

Licenciado em Química pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e cursando o Bacharelado em Química na mesma universidade. Ex-membro do Grupo de Pesquisas em Química de Superfícies, Coloides e Surfactantes, com bolsa de pesquisa financiada pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) (2020-2022). Ex-integrante do do Programa de Residência Pedagógica UFBA (2022/2024) no Colégio Estadual Central da Bahia como professor estagiário de Química. Integrante do Laboratório de Catálise (LabCat) IQ-UFBA e bolsista de Iniciação Científica pelo CNPq (2023-2024). Interessado em estudos na área de ensino de ciências, especificamente das relações étnico-raciais, marxismo e ensino de química, bem como também tenho me aproximado dos estudos do recente campo da filosofia da química.

 

Rafael Moreira Siqueira, UFBA

Possui graduação em Química - Licenciatura - pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009), Mestrado em Ciências, na área de Física e Química de Materiais na Universidade Federal de São João Del Rei, e Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências na Universidade Federal da Bahia, com pesquisa sobre currículo e políticas curriculares para o Ensino Médio e a Química, sob orientação do Prof. Dr. Edilson Fortuna de Moradillo. É Professor Adjunto na Universidade Federal da Bahia (UFBA), da área de Ensino de Química, e professor efetivo no Programa de Pós-graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (PPGEFHC), estando como Coordenador do PPGEFHC UFBA/UEFS no mandato 2022-2024. Já atuou como professor na UFRB, no qual atuou como Coordenador de Gestão do PIBID/UFRB e como vice-coordenador do Curso de Licenciatura de Química da UFRB. Membro do PEQUI - Grupo de Pesquisa, Extensão e Educação em Ensino de Química. Como principais áreas de pesquisa, situam-se: ensino de Química, currículo, pedagogia histórico-crítica, formação de professores de Ciências/Química, formação de conceitos, alfabetização e divulgação científica.

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Published

2023-12-22

How to Cite

Cerqueira, A., & Siqueira, R. M. (2023). Thinking about race in BNCC: a marxist analysis of the coloniality of knowledge in the chemistry curriculum in high school. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-14. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14002