Domestic waste and pollution of the Catu River: a didactic proposal for teaching chemistry
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14020Keywords:
chemistry teaching, CTS approach, socioscientific themesAbstract
The formation of a thinking, participatory citizen who acts consciously on society's problems is one of the concerns that guide Science Teaching. Therefore, thinking about teaching strategies that aim to meet the needs of socially active, scientifically educated individuals is fundamentally important. It is in this sense that this work presents the didactic proposal “Domestic waste and pollution of the Catu River” as a methodological alternative to aid teaching and learning in Chemistry Education. Prepared from the perspective of the CTS approach and structured based on the dynamics of the Three Pedagogical Moments, it is expected to stimulate critical thinking in the socio-scientific issue addressed, and the development of research and problem-solving skills, as well as actions in favor of the environment and the local community.
Downloads
References
CASTRO, M. C.; JUNIOR, P. M.; LIU, A. S.. Abordagem CTS: uma análise dos Anais dos Encontros Nacionais de Ensino de Química, de 2012 a 2018. Revista Ciências & Ideias, v. 10, n. 3, p. 191-205, 2019.
FERREIRA, W. M et al. Corantes: uma abordagem com enfoque ciência, tecnologia e sociedade (CTS) usando processos oxidativos avançados. Revista Química Nova na Escola, São Paulo-SP, v. 40, n. 4, p. 249-257, nov.2018.
LIMA, L. B. Abordando a Poluição Hídrica com estudantes do ensino médio por meio de uma Sequência Didática. Dissertação (Mestrado em Química) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
MUENCHEN, C; DELIZOICOV, D. A construção de um processo Didático-Pedagógico: aspectos epistemológicos. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 14, n. 03, p. 199-215. set/dez. 2012.
NETO, F. M. Potencial poluidor e risco ambiental dos recursos hídricos da bacia hidrográfica do rio Gramame, Paraíba, Brasil. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil e Ambiental) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
PRSYBYCIEM, M. M. A experimentação investigativa em um enfoque CTS no ensino das funções químicas inorgânicas de ácidos e óxidos na temática ambiental. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2015.
PRSYBYCIEM, M. M; SILVEIRA, R. M. C. F.; SAUER, E. Experimentação investigativa no ensino de química em um enfoque CTS a partir de um tema sociocientífico no ensino médio. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 3, p. 602-625, 2018.
SANTOS, W. L. P; SCHNETZLER, R. P. Educação em Química. 4. Ed. Ijuí: Unijuí, 2010.
SILVA, M. A. N; QUADROS, A. L. Ensino por temas: a qualidade do ar auxiliando na construção de significados em química. Revista Química Nova na Escola, São Paulo-SP, v. 38, n. 1, p. 40-46, fev. 2016.
SOUZA, P. S.; GEHLEN, S. T. Questões sociocientíficas no Ensino de Ciências. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v.19, n.11, p.1-22, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.