Domestic waste and pollution of the Catu River: a didactic proposal for teaching chemistry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14020

Keywords:

chemistry teaching, CTS approach, socioscientific themes

Abstract

The formation of a thinking, participatory citizen who acts consciously on society's problems is one of the concerns that guide Science Teaching. Therefore, thinking about teaching strategies that aim to meet the needs of socially active, scientifically educated individuals is fundamentally important. It is in this sense that this work presents the didactic proposal “Domestic waste and pollution of the Catu River” as a methodological alternative to aid teaching and learning in Chemistry Education. Prepared from the perspective of the CTS approach and structured based on the dynamics of the Three Pedagogical Moments, it is expected to stimulate critical thinking in the socio-scientific issue addressed, and the development of research and problem-solving skills, as well as actions in favor of the environment and the local community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silmaria Coelho dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia Baiano

Licenciada em Química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano campus Catu-Ba.

Helenira Lúcia Oliveira Gonçalves, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia Baiano

Licencianda em Química pelo IF Baiano campus Catu-Ba e Bolsista do programa Residência Pedagógica.

Juliana Catulino de Santana Costa, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia Baiano

Licencianda em Química pelo IF Baiano campus Catu-Ba e bolsista do programa Residência Pedagógica.

Wanderson Farias da Silva Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano,

Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, Campus Catu-Ba
 

Rosemeire Baraúna Meira de Araújo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano

Doutora em Educação pela pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Federal da Bahia (UFBA/ FACED) Docente Instituto Federal Baiano – Campus Catu. Líder do grupo ACAD. Bolsista do CNPq, PQ1B.

References

CASTRO, M. C.; JUNIOR, P. M.; LIU, A. S.. Abordagem CTS: uma análise dos Anais dos Encontros Nacionais de Ensino de Química, de 2012 a 2018. Revista Ciências & Ideias, v. 10, n. 3, p. 191-205, 2019.

FERREIRA, W. M et al. Corantes: uma abordagem com enfoque ciência, tecnologia e sociedade (CTS) usando processos oxidativos avançados. Revista Química Nova na Escola, São Paulo-SP, v. 40, n. 4, p. 249-257, nov.2018.

LIMA, L. B. Abordando a Poluição Hídrica com estudantes do ensino médio por meio de uma Sequência Didática. Dissertação (Mestrado em Química) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.

MUENCHEN, C; DELIZOICOV, D. A construção de um processo Didático-Pedagógico: aspectos epistemológicos. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 14, n. 03, p. 199-215. set/dez. 2012.

NETO, F. M. Potencial poluidor e risco ambiental dos recursos hídricos da bacia hidrográfica do rio Gramame, Paraíba, Brasil. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil e Ambiental) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.

PRSYBYCIEM, M. M. A experimentação investigativa em um enfoque CTS no ensino das funções químicas inorgânicas de ácidos e óxidos na temática ambiental. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2015.

PRSYBYCIEM, M. M; SILVEIRA, R. M. C. F.; SAUER, E. Experimentação investigativa no ensino de química em um enfoque CTS a partir de um tema sociocientífico no ensino médio. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 3, p. 602-625, 2018.

SANTOS, W. L. P; SCHNETZLER, R. P. Educação em Química. 4. Ed. Ijuí: Unijuí, 2010.

SILVA, M. A. N; QUADROS, A. L. Ensino por temas: a qualidade do ar auxiliando na construção de significados em química. Revista Química Nova na Escola, São Paulo-SP, v. 38, n. 1, p. 40-46, fev. 2016.

SOUZA, P. S.; GEHLEN, S. T. Questões sociocientíficas no Ensino de Ciências. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v.19, n.11, p.1-22, 2017.

Published

2023-12-22

How to Cite

Santos, S. C. dos, Gonçalves, H. L. O., Costa, J. C. de S., Alves, W. F. da S. ., & Araújo, R. B. M. de . (2023). Domestic waste and pollution of the Catu River: a didactic proposal for teaching chemistry. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-10. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14020