The Farmei! podcast in teacher initial training: contributions to a humanized approach to non-formal spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14025

Keywords:

Podcast, Chemistry Education, Teacher training

Abstract

The present work aims to promote the analysis and discussion regarding the use of the Farmei! podcast, whose production aims to disseminate the natural sciences and their connections with human rights through games and playful activities, especially video games. To achieve this, surveys were conducted in the proceedings of two scientific events, the National Meeting on Chemistry Teaching and the National Meeting on Research in Science Education, between the years 2010 and 2020, in order to identify theoretical productions addressing the use of podcasts as formative tools for natural science teachers. From the analysis performed, a gap was noticed in relation to research addressing the use of podcasts as didactic tools and, even more incipiently, their use in teacher training. Seeking to contribute to overcoming this situation, recommendations are presented to identify the potentials and limitations of a podcast, Farmei!, as an assisting tool in the teaching and learning process of future teachers, addressing innovative themes for education, in this case, non-formal spaces and their contributions to science education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paloma Ribeiro Bezerra, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Discente da Licenciatura em Química na Universidade Federal do Oeste da Bahia. Bolsista do PIBID - CNPq.

Mayara Soares de Melo, Federal University of Western Bahia

Doutora em Educação em Ciências pelo PPGEduC/UnB. Docente na Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB). Vice-líder do grupo de pesquisa Diálogos FormAtivos em Educação em Ciências da UFOB.

References

HENRIQUES, Rosali; LARA, Lucas. F. Os museus virtuais e a pandemia do covid 19: a experiência do Museu da Pessoa. Museologia & Interdisciplinaridade, v. 10, n. Especial, p. 209–220, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/35924. Acesso em: 15 abr. 2023.

JACOBUCCI, Daniela. F. C. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Em Extensão. Uberlândia, v. 7, 2008. Disponível em: www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/download/20390/10860. Acesso em: 10 mar. 2023.

KRAPAS, Sonia.; REBELLO, Lúcia. O perfil dos museus de ciência da cidade do Rio de Janeiro: a perspectiva dos profissionais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Porto Alegre, v. 1, n. 1 p. 68-85, jan./abr. 2001. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4185. Acesso em: 10 mai. 2023.

MARQUES, Fabrício. Microfones abertos para a ciência. Revista Pesquisa FAPESP, n. 277, março de 2019. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/microfones-abertos-para-aciencia. Acesso em: 22 de ago. 2023.

OLIVEIRA, Roberto. D. V. L.; SILVA, João. R. R. T. Jogos digitais como arte na interface entre educação científica e educação em direitos humanos: reflexões e possibilidades. Revista Eletrônica Ludus Scientiae. Foz do Iguaçu, v. 3, n. 2, p.12 - 34, Jul./Dez. 2019. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/relus/article/view/1843/1938. Acesso em: 24 de mar. 2023.

PINHEIRO, Bárbara C. S.; OLIVEIRA, Roberto D. V. L. Divulgação... de qual ciência? Diálogos com epistemologias emergentes. In: ROCHA, Marcelo B.; OLIVEIRA, Roberto D. V. L. (orgs.). Divulgação científica: textos e contextos. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019.

SILVA, Camila. S. Formação e atuação de monitores de visitas escolares de um centro de Ciências: saberes e prática reflexiva. 2009. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2009. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/90931. Acesso em: 10 mai. 2023.

Published

2023-12-22

How to Cite

Bezerra, P. R., & Melo, M. S. de. (2023). The Farmei! podcast in teacher initial training: contributions to a humanized approach to non-formal spaces. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-13. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14025