Walking with thermochemistry: exploring the potential of experimentation and playfulness in supervised internship classes
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14036Keywords:
playfulness, experimentation, teaching of chemistryAbstract
This study aims to analyze the development of a didactic sequence incorporating experimentation and games in the classroom to enhance Thermochemistry education. Experimentation not only provides context but also encourages investigation and problem-solving. The playful element offers students an enjoyable approach to assimilate and review Thermochemistry concepts, stimulating their active participation in the learning process. In the context of the Supervised Internship in Chemistry II, a qualitative research was conducted through observations recorded in internship journals. The Textual Discursive Analysis of these journals resulted in analytical categories, highlighting the contributions of playfulness and experimentation to Thermochemistry education. The game not only aided in content retention but also familiarized students with unfamiliar terms, facilitating correlations in subsequent classes. Regarding experimentation, the active students participation fostered positive interaction, enabling an understanding of experiment reactions. In conclusion, the combination of experimentation and playful elements significantly contributes to content comprehension, active student engagement, and concept correlation, making the learning process more meaningful.
Downloads
References
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação. Tradução: ALVAREZ, M. J.; SANTOS, S. B.; BAPTISTA, T. M. Rev. VASCO, A. B. Portugal: Porto, 1994. 336p.
BRASIL. MEC. Lei 9394, de 20 de dezembro de 1996. LDB - Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. D.O.U. de 23 de dezembro de 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CUNHA , Marcia Borin. Jogos no Ensino de Química: Considerações Teóricas para sua Utilização em Sala de Aula. Química Nova na Escola , v. 34, n. 2, p. 92-98, 2012. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc34_2/07-PE-53-11.pdf. Acesso em: 24 dez. 2022.
FELÍCIO, Cinthia M.; SOARES, Márlon H. F. B. Da Intencionalidade à Responsabilidade Lúdica: Novos Termos para Uma Reflexão Sobre o Uso de Jogos no Ensino de Química. Química Nova na Escola , São Paulo, v. 40, n. 3, p. 160-168, 2018. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/artigos/05-EA-33-17.pdf. Acesso em: 23 dez. 2022.
GIORDAN, M. O papel da experimentação no ensino de ciências, Química Nova na Escola. 10, 43-49, 1999.
HUIZINGA, J. Homo Ludens: O jogo como Elemento da Cultura. Tradução: João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 2001.
LIMA, José Ossian Gadelha de. Perspectivas de novas metodologias no Ensino de Química. 2012. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br. Acesso em: 23 out. 2023.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. 2. ed. Rio Grande do Sul: Unijuí, 2013. 224p.
OLIVEIRA, Noé de et al. Atividades de experimentação investigativas lúdicas no ensino de química. 2009.
PIAGET, J. A formação do símbolo na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.
SOARES, M. H. F. B.; CAVALHEIRO, E. T. G. O ludo como um jogo para discutir conceitos de termoquímica. Química Nova na Escola, n. 23, maio de 2006.
VIANA, H. M. Pesquisa em educação: a observação. Brasília: Plano Editora, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.