The role of contextualization in chemistry in the mechanical engineering training course: an analysis by the monitor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14038

Keywords:

contextualization, general chemistry teaching, mechanical engineering

Abstract

Chemistry is a science present in both trivial situations and complex everyday contexts. In the field of Mechanical Engineering, this influence stands out as mechanical engineers face the crucial choice of materials, considering requirements such as strength, durability, lightness, and corrosion resistance. These decisions directly impact the performance of the vehicles/the mechanical systems that they design. Therefore, this study aims to investigate the impact of contextualization on the understanding of chemically-related concepts and their importance in the professional activities of trainee mechanical engineers. To conduct this research, an interview was conducted with students by the monitor of the General Experimental  Chemistry II discipline. Research results have indicated that the contextual approach significantly promoted learning. Students began to perceive chemistry as essential for solving complex problems in mechanical engineering. The integration of theory and practice made the subject more relevant, engaging, and motivating. In conclusion, effective contextualization not only enhances academic performance but also transforms perceptions of the relevance of chemistry, developing practical skills and comprehensively preparing students for the challenges of Mechanical Engineering.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael, State University of Santa Cruz

Undergraduate student in Chemistry Education. Enrolled at the State University of Santa Cruz.

Rosilene, State University of Santa Cruz

Master's in Science and Mathematics Education from UESB. Faculty member at the State University of Santa Cruz.

Luiza Renata Felix de Carvalho Lima, State University of Santa Cruz

Ph.D. in Teaching, Philosophy, and History of Sciences from UFBA. Faculty member at the State University of Santa Cruz.

References

ALMEIDA, M. O.; RIBEIRO, V. G. P.; ARRUDA, A. R. P.; MAIA, F. J. N.; MAZZETTO, S. E. O Efeito da Contextualização e do Jogo Didático na Aprendizagem de Funções Orgânicas. Química em foco, Revista Virtual de Química. v. 8, n. 3, p. 767-779, 12 jun. 2016.

AULETE, C., e GEIGER. Novíssimo Aulete. Dicionário contemporâneo da Língua

Portuguesa. São Paulo: Lexikon, 2011.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação. Tradução: ALVAREZ, M. J.; SANTOS, S. B.; BAPTISTA, T. M. Rev. VASCO, A. B. Portugal: Porto, 1994. 336p.

CUNHA , M. B. Jogos no Ensino de Química: Considerações Teóricas para sua Utilização em Sala de Aula. Química Nova na Escola, v. 34, n. 2, p. 92-98, 2012.

MÓL, G. S. Pesquisa Qualitativa em ensino de Química. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 9, p. 495-513, 16 dez. 2017.

SILVA, J. C. R.; ROSA, C. T. W.; CORTEZ, J.. A contextualização no ensino de ciências: overview. Conceitos científicos em destaque. Research Society and Development, v. 9, n. 16, jun. 2020.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE SANTA CRUZ. Resolução CONSEPE Nº 71/2017. Alterações no Projeto Acadêmico Curricular do Curso de Engenharia Mecânica. Diário oficial da UESC, Ilhéus, 15 dez. 2017.

VIANA, H. M. Pesquisa em educação: a observação. Brasília: Plano Editora, 2007.

WARTHA, E. J.; FALJONI-ALARIO, A. A contextualização no ensino de química através do livro didático. Pesquisa no ensino de química. Química Nova na escola, n. 22, 13 jul. 2005.

WARTHA, E. J.; SILVA, E. L. da; BEJARANO, N. R. R. Cotidiano e Contextualização no Ensino de Química. Conceitos científicos em destaque. Química Nova na escola, v. 35, n. 2, p. 84-91, 26 jan. 2013.

Published

2023-12-22

How to Cite

Teixeira, R. R., Souza, R. V. de, & Lima, L. R. F. de C. (2023). The role of contextualization in chemistry in the mechanical engineering training course: an analysis by the monitor. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-12. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14038