The teaching of formulas, equations, and chemical reactions: developing a chemical dictionary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14049

Keywords:

educational material, chemical kinetics, thermodynamics

Abstract

This work proposes a "Chemical Dictionary" as a didactic material to facilitate the learning of complex concepts in Chemistry. Developed on the website canva.com, it addresses selected topics based on the authors' experiences during observation and teaching internships in the Chemistry Teaching program at the State University of Santa Cruz. The proposal is for this resource to be used in Basic Education by students and teachers, providing an accessible approach to interpret the processes and symbologies involved in subjects such as chemical kinetics and thermodynamics. To evaluate the didactic material, a demonstrative class was conducted simulating a High School environment in the Integrated Chemistry Practice I discipline. As part of the activity's dynamics, the "Chemical Dictionary" was incorporated into the class to assist in understanding and resolving questions randomly selected by the students. The didactic material was assessed for its creation and application by two groups using four distinct evaluation criteria, previously defined in the discipline. In the end, the evaluations indicated that the "Chemical Dictionary" has the potential to be used in the classroom. The feedback received was considered to further refine the proposal, emphasizing the potential of the "Chemical Dictionary" as a support material for the teaching and learning of Chemistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natália Alves Gomes da Silva, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE SANTA CRUZ

Graduanda em Licenciatura em Química pela Universidade Estadual de Santa Cruz, campus Ilhéus.

Ester Costa Silva, Santa Cruz State University

Graduanda em Licenciatura em Química pela Universidade Estadual de Santa Cruz, campus Ilhéus. Bolsista do CNPq em Iniciação Científica.

Francisco Carneiro Lima, Santa Cruz State University

Graduando em Licenciatura em Química pela Universidade Estadual de Santa Cruz, UESC, campus Ilhéus, Brasil. Bolsista do CNPq em Iniciação Científica.

Rosilene Ventura de Souza, Universidade Estadual de Santa Cruz

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pela UESB. Docente na Universidade Estadual de Santa Cruz.

References

ANDRADE, R. S; ZUIN, V.G. A experimentação na educação em química verde: uma análise de propostas didáticas desenvolvidas por licenciandos em química de uma IES federal paulista. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. e25960-22, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u13171338. Acesso em: 10 set. 2023.

BORGES, D. S. L.; DAMATTA, R. A. Letramento Científico E Seus Desdobramentos Na Literatura Nacional E Internacional. SciELO Preprints, 2023. DOI: 10.1590/SciELOPreprints.6006. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/6006. Acesso em: 11/09/2023.

CAMPOS, L. M. L.; BORTOLOTO, T. M. A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. São Paulo: Instituto de Biociências da Unesp – Campus de Botucatu, 2002.

FREITAS, F. M. D. E.; KOHN, P. B. A.; SANGIOGO, F. A. Modelagem no Ensino de Química: alguns fundamentos e abordagens da Educação Básica ao Ensino Superior. In: Encontros de Debates sobre o Ensino de Química, 41., 2022, Capão do Leão-RS. Anais […]. n. 41. Capão do Leão-RS: UFPel, 2022. p. 1-11. Disponível em: https://edeq.com.br/submissao2/index.php/edeq/article/view/125. Acesso em 26/07/2023.

JUSTINO, M. N. Pesquisa e recursos didáticos na formação e prática docente. 1. ed. Curitiba: Ibpex, 2011.

MEDEIROS, D. R. Resolução de Problemas Como Proposta Metodológica Para O Ensino de Química. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé, Bagé, 2019. Disponível em: https://repositorio.unipampa.edu.br/jspui/handle/riu/4597. Acesso em: 17/08/2023.

LIMA, F. S., et al. Educação Inclusiva no Ensino de Ciências e de Química: Uma revisão da literatura sobre as propostas pedagógicas direcionadas a estudantes com desenvolvimento atípico. Ciência e Natura, v. 44, n. 5, p. 32-32, 2022.

LIMA, M. M.; IBRAIM, S. de S.; SANTOS, M. Análise de aspectos de natureza da ciência expressos por uma professora em formação inicial no contexto de uma disciplina de história da química. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 23, p. 1-19, 2021.

OLIVEIRA, L. A. B.; C, L.; ROCHA da. F. O Ensino De Química Por Investigação Em Um Livro Didático: Análise Da Abordagem Experimental. Revista Prática Docente, v. 7, n. 2, p. e22042–e22042, 2022.

SANDRI. C. M.; FILHO. O. S. Os Modelos de Abordagem Da Química Verde No Ensino de Química. Educación Química. v. 30, n. 4, p. 34-46, 2019. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/pdf/eq/v30n4/0187-893X-eq-30-04-34.pdf. Acesso em: 17/07/2023.

SANTOS, G. P.; LATINE. R. M. Construção de Significados Na Interlocução Entre Contextualização E Atividades Experimentais No Ensino de Química. Alexandria, v. 12, n. 1, p. 205-225, 2019.

SANTOS, I. P dos; SANTOS, L. B. dos.; PEREIRA, A. I. S.; MADEIRA, K. M. L. O Ensino De Química E A Importância Da Conexão Com A Realidade Discente: Um Estudo Sobre A Percepção De Docentes Da Rede Estadual Do Ensino Médio No Município De Codó-Ma. Humanidades & Inovação, v. 9, n. 21, p. 323-333, 2022. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3024. Acesso em: 17/09/2023.

SILVA, F. C. et al. Relação entre as dificuldades e a percepção que os estudantes do ensino médio possuem sobre a função das representações visuais no ensino de Química. Ciência & Educação (Bauru), v. 27, p. 1-21, 2021.

SILVA, G. B. DA; TEODORO, D. L.; QUEIROZ, S. L. Aprendizagem Cooperativa No Ensino De Ciências: Uma Revisão Da Literatura. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 3, p. 01-30, 2019.

SILVA, W. L. A Dificuldade Do Ensino Aprendizado No Exercício Da Química No Ensino Médio De Algumas Escolas Públicas Do Interior Do Tocantins. Facit Business and Technology Journal, v. 1, n. 23, p.207-221, 2021.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. Arq Mudi. v. 11, (Supl.2), p. 110-114, 2007.

STAFUSA, A. M. F. L.; SANTOS, M. R. DE O.; CARDOSO, V. C. Teoria cognitiva da aprendizagem multimídia e jogos digitais. Matemática e Ciência: construção, conhecimento e criatividade. Matemática e Ciência, v. 3, n. 2, p. 8-36, 2020. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/matematicaeciencia/article/view/25329/17668. Acesso em: 10 out. 2023.

Published

2023-12-22

How to Cite

Silva, N. A. G. da, Silva, E. C., Lima, F. C., & Souza, R. V. de. (2023). The teaching of formulas, equations, and chemical reactions: developing a chemical dictionary. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-13. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14049