The chemistry of pesticides: a didactic proposal for high school with a focus on the CTS approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14060

Keywords:

pesticides, teaching proposal, CTS teaching

Abstract

Pesticides, also known as pesticides or agrochemicals, are used to combat agents that damage plant growth and production. However, excessive use of the chemical substances in their composition can cause some harm to human health and the environment. Although this information is publicized, it does not clarify the effects it has on people who handle pesticides and consume contaminated products. The aim of this study is therefore to propose methodological strategies for introducing the subject into the high school curriculum, through the subject of chemistry. After a literature review to conceptually situate the CTS (Science, Technology and Society) approach in the subject in focus, we propose a didactic sequence based on the three pedagogical moments proposed by Delizoicov and Angotti (1990). With this initiative, we aim to encourage the formation of critical citizens who are committed to the society in which they live.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alania da silva Santos, Instituto Federal Baiano- Campus Catu

Alania da Silva Santos. Licenciando em Química pelo Instituto Federal Baiano – Campus Catu. Bolsista do PIBID.

Quézia Ramos Pereira, Instituição If baiano Campus Catu

Graduating in Chemistry from the Federal Institute of Baiano – Campus Catu. PRP scholarship holder. Authorship contribution: author of the work

Neila santos dos Anjos, Instituto Federal Baiano- Campus Catu

 Licenciando em Química pelo Instituto Federal Baiano – Campus Catu. Bolsista do PRP. 

Wanderson Farias da Silva Alves, Instituto Federal Baiano- Campus Catu

Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Docente no Instituto Federal Baiano – Campus Catu. 

Rosemeire Barauna Meira de Araujo, Instituto Federal Baiano- Campus Catu

Doutora em Educação pela. Docente Instituto Federal Baiano - Campus Catu. Líder do grupo ACAD. Bolsista do CNPq, PQ1B. 

References

BRAIBANTE, M. E. F.; ZAPPE, J. A. A Química dos Agrotóxicos. Química Nova na Escola, v. 34, p. 10-15, 2012.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Secretaria de Educação Média e Tecnológica. (SEMTEC). PCN+ ensino médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, DF: MEC/SEMTEC, 2002.

CASTRO NETO, N.; DENUZI, V. S. S.; RINALDI, R. N. e STADUTO, J. A. R. Produção orgânica: uma potencialidade estratégia para a agricultura familiar. Revista Percurso, v. 2, p. 73-95, 2010.

CAVALCANTI, J. A.; FREITAS, J. C. R.; MELO, A. C. N. e FREITAS FILHO, J. R. Agrotóxicos: uma temática para o ensino de química. Química Nova na Escola, v. 32, p. 31-36, 2010.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Física. São Paulo: Cortez, 1990.

FARIA, A. P. L.; PANDOLFI, M. A. C. Os perigos de resíduos de agrotóxicos nos alimentos. In: Simpósio de Tecnologia da Fatec Taquaritinga, 2017, Taquaritinga - SP. Anais[...]. Taquaritinga - SP, 2017. Disponível em: http://simtec.fatectq.edu.br/index.php/simtec/article/view/209. Acesso em: 10 Out. 2023.

FONSECA, B.; GRIGORI, P. Laranja, pimentão e goiaba: alimentos campeões de agrotóxicos acima do limite. Brasil de Fato, 24 de Out. de 2020. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2020/10/24/laranja-pimentao-e-goiaba-alimentos campeoes-de-agrotoxicos-acima-do-limite. Acesso em: 23 ago.2023.

GARCÍA, J. L. et al. Ciencia, tecnología y sociedad: una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología. Madrid: TECNOS, 1996.

HOFSTEIN, A.; AIKENHEAD, G.; RIQUARTS, K. Discussions over STS at the fourth IOSTE symposium. International Journal of Science Education, v. 10, n. 4, p.357-366, 1988.

KRAUSHAAR, A.; ROSKOSZ, K. A. Concepções de estudantes do ensino médio sobre agrotóxicos e transgênicos. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 5., 2016. Anais [...]. 2016. p. 1-12.

LIMA, A. M.; MOZZER, N. B. Análise do entendimento conceitual em uma sequência didática sobre o uso de pesticidas fundamentada na modelagem analógica. Química Nova na Escola, v. 41, p. 82-97, 2019.

Published

2023-12-22

How to Cite

Santos, A. da silva, Pereira, Q. R., Anjos, N. santos dos ., Alves, W. F. da S., & Araujo, R. B. M. de . (2023). The chemistry of pesticides: a didactic proposal for high school with a focus on the CTS approach. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-9. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14060