The base and the plan: tensions and gaps in Brazilian educational policy
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.14334Keywords:
Plano Nacional de Educação, Base Nacional Comum Curricular, Política Educacional, CurrículoAbstract
Review of the work “The BNCC against the PNE 2014-2024: evaluation and perspectives”, organized by professor Márcia Angela da S. Aguiar and professor Luiz Fernandes Dourado, both linked to the National Association of Education Policies and Administration (ANPAE).Downloads
References
AGUIAR, Márcia Angela da S.; DOURADO, Luiz Fernandes. A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018.
MANENTI, Mariana Aguiar; MOREIRA, Núbia Regina. Las diferencias en disputas en curriculum de formación en psicología. Revista de Educación, n. 31. 1, p. 277-295, 2024. Disponível em: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/7757. Acesso em: 21 jan. 2024.
MANENTI, Mariana Aguiar; SANTOS, Fábio Viana; MOREIRA, Nubia Regina. Cultura, identidade e política no currículo de formação em Psicologia. Conjecturas, v. 22, n. 5, p. 622-631, 2022. Disponível em: https://conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/1005. Acesso em: 21 jan. 2023.
PEREIRA, Hortência Pessoa; SANTOS, Fábio Viana; MANENTI, Mariana Aguiar. Educação Infantil e currículo: o (não) lugar do brincar nos atos curriculares. Revista JRG de Estudos Acadêmicos, v. 7, n. 14, p. e14893-e14893, 2024. Disponível em: https://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/893. Acesso em: 21 jan. 2024.
SANTOS, Fábio Viana; DE OLIVEIRA SEREJO, Janaína Alves; MANENTI, Mariana Aguiar. Educação, currículo e pandemia: o fracasso das competências socioemocionais da BNCC. Ensino em Perspectivas, v. 3, n. 1, p. 1-5, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7186. Acesso em: 21 jan. 2024.
SANTOS, Fábio Viana; DE OLIVEIRA SEREJO, Janaína Alves; DA SILVA MOREIRA, Jefferson. Apresentação: Práticas curriculares, didáticas e inovações no contexto da educação básica e do ensino superior. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 2, p. 1-7, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5375. Acesso em: 21 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.