University teaching in arts courses: student perceptions about teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.14349

Keywords:

University Teaching, Art, Successful teacher

Abstract

This article presents an analysis of university teaching in the context of Arts courses with regard to student perception of the teaching practice. This discussion aims to expand knowledge about university teaching, contributing to the debates about teaching in higher education. The methodological option adopted is defined as qualitative, given its interpretative character. The construction of the data became possible through questionnaires. Among the most significant results are: when justifying their choices regarding the teachers who contributed to their training, the students participating in the research did not list elements related to a recognized artistic production. It stood out for the students the fact that the teachers have mastery of the content, good didactics to teach, knowledge in the area and the planning of classes. Above all, we highlight the intertwining of teaching and artistic practices in the university context. Also, the concept of successful teacher emerged.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paloma Oliveira Bezerra, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutoranda em Educação pela UFBA. Docente na Universidade Estadual de Santa Cruz – DCIE. Mestre em Educação pela UFU

Narciso Telles, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Associate Professor II at UFU. PhD in Theater from UNIRIO. Actor, director and professor of the Theater Course. PQ Scholarship - 1D - CNPq - http://lattes.cnpq.br/7159513683604358

References

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Tradução, Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ANASTASIOU, L. das G. Docência na educação superior. In: RISTOFF, D.; SEVEGNANI, P. (Orgs.). Docência na educação superior: Brasília: Instituto de Estudos e pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006. p. 147-171.

AVELINO, W. F.; CORREA, A. C.; DEPS MIGUEL, K. C. “A escola como espaço de aprendizagem: implicações para as Políticas Educacionais”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 9, n. 25, 2022.

ANDRÉ, M. ROSA, D. E. G.; BEILLORET, J. O Papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 12. ed. Campinas - SP: Papirus, 2012.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARREIRO, A.C.M. A prática docente na Universidade. In: MALUSÁ, S. A Prática da docência universitária. São Paulo: Factash Editora, 2003. p.137-174.

BEZERRA, P. O. A constituição da identidade profissional e dos saberes docente: territórios da experiência. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 1, n. 2, p. 432-445, out./dez., 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7902. Acesso em: 15 fev. 2023.

BIOTO, P. A. “Pressupostos teóricos da investigação sobre formação de professores”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 12, n. 34, 2022.

BOGDAN, R; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

COSTA, R. P. D. Experiências de Formação do professor artista: cenários de apaixonamento entre teatro e educação no curso de Graduação em Teatro: Licenciatura da FUNDARTE/UERGS. Porto Alegre, UFRGS, 2009. 127f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

CRUZ, L. M; FERREIRA, L. G. A Formação Stricto Sensu e seus Contributos para Prática Docente: um estudo freireano. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, ano V, v. 14, n. 42, p. 529-551, 2023.

CUNHA, M. I. da. O bom professor e sua prática. Campinas, SP: Papirus, 2008.

CUNHA, M. I. da. O professor universitário na transcrição de paradigmas. 2. ed. Araraquara: JM Editora, 2005.

DINIZ-PEREIRA, J. E. Formação de professores: pesquisas, representações e poder. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

FELTRAN, R; A sabedoria no melhor professor universitário. In: MALUSÁ, S; FELTRAN, R.C. de S. (Orgs.). A Prática da docência universitária. São Paulo: Factash Editora, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991

LANKSHEAR, C; KNOBEL, M. Panorama da coleta de dados na pesquisa qualitativa. Pesquisa Pedagógica: do projeto à implementação. Trad. Magda França Lopes. Porto Alegre: Artmed, 2008.

LARROSA, J. “Notas sobre experiência e o saber de experiência”. Revista Brasileira de Educação. n. 19. São Paulo, p. 20 – 28 jan/fev/mar/abr, 2002.

LARROSA, J. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2. p. 04-27, jul./dez. 2011.

LIBÂNEO, J. C. O ensino de graduação na universidade – a aula universitária. Texto apresentado na XII Semana de Planejamento Acadêmico Integrado da Universidade Católica de Goiás (UCG), 2003. p. 01-13. Disponível em: https://www.univille.edu.br/community/novoportal/VirtualDisk.html?action=readFile&file=O_ensino_de_graduacao_A_aula_universitaria_Libaneo.pdf&current=/AI/CIP/Planejamento_anual_de_aula. Acesso em: 26 jan. 2023.

LOPONTE, L. G. Arte e estética da docência: conversas com Nietzsche e Foucault. Educação e Arte, Santa Catariana, UDESC, n. 16. ANPED/SUL, 2008.

MALUSÁ, S. Investigação sobre a atualização docente no ensino superior. In: MALUSÁ, S; FELTRAN, R.C. de S. (Orgs.). A Prática da docência universitária. São Paulo: Factash Editora, 2003. p.137-174.

MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.

TEIXEIRA, G. F. M. Docência: uma construção a partir de múltiplos condicionantes. Boletim Técnico do Senac., v. 35, n. 1, p. 28-37, jan./abr. 2009.

TELLES, N. Paragens de um artista-docente-pesquisador. In: TELLES, N. (Org.). Pesquisa em Artes Cênicas: textos e temas. Rio de Janeiro: E-Papers, 2012. p. 45-58.

PAPI, S. de O. G. Professoras iniciantes bem-sucedidas: um estudo sobre seu desenvolvimento profissional. 2011. Tese (Doutorado) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2011.

RABELLO, R. S. Cada um sabe a dor e a delícia de ser o que é: arte e ludicidade na formação do professor. In: D’AVILA, C. (Org.). Ser professor na contemporaneidade: desafios, ludicidade e protagonismo. 2. ed. Curitiba: Editora CRV, 2013. p. 91-105.

Published

2024-02-15

How to Cite

Bezerra, P. O., & Silva, N. L. T. da. (2024). University teaching in arts courses: student perceptions about teaching practice. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 5(12), 1-18. https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.14349