A freirian view to childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.15596

Keywords:

Childhood, Law, Paulo Freire

Abstract

This article arises from discussions and debates held during the II Seminar "Paulo Freire, life and work in movement: dialogues that endure," held between Sergipe and Bahia in 2021. With the purpose of reflecting on Early Childhood Education in light of Paulo Freire's ideas, the event brought to light questions that encouraged broad reflections: What are Paulo Freire's conceptions of childhood? How does he see children? What contributions does Freire's thought offer to Early Childhood Education? To answer these questions, we adopted a qualitative approach. The result of this study points to the need to ensure an emancipatory Early Childhood Education inspired by Freire's concepts, aiming at an education for social justice, for a visible, dignified and pleasurable childhood, capable of developing the dreaming, creative and bold capacities to, through the education of children, reduce social inequality. Young citizens need a quality education that meets the peculiarities of childhood. In this context, a pedagogical practice is needed that values ​​respect for children as active subjects in their learning process, recognizing their uniqueness and potential. Furthermore, it is essential that the educational process be based on dialogue and cooperation, in which children can express themselves freely and develop a critical conscience from an early age. Inspired by the ideas of Paulo Freire, we propose an Early Childhood Education committed to the formation of conscious citizens, capable of questioning reality and actively participating in the construction of a more just and egalitarian society.

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Author Biographies

Cláudia Celeste Lima Costa Menezes, Universidade Estadual de Santa Cruz

Pedagoga pela Universidade Estadual de Santa Cruz/UESC, Mestre e Doutra em Educação pela Universidade Federal da Bahia/UFBA. Professora Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz/UESC. Professora de Educação Infantil e Estágio em Educação Infantil. Coordenadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Infantil/GEPEI/UESC. Integrante do Programa de Extensão Coletivo Paulo Freire/UESC. Pesquisadora da Área de Educação Infantil com foco na criança, infância, políticas e gestão da educação, espaços e tempos educativos, estágio, prática pedagógica, currículo, avaliação, ludicidade.

Gilvânia da Conceição Nascimento, Universidade Estadual de Santa Cruz

Mestra em Educação. Pedagoga. Docente da Universidade Estadual de Santa Cruz. Professora de Políticas e Legislação da Educação. Estuda e pesquisa a Organização dos Sistemas de Ensino e Políticas e Gestão da Educação. Tem inserção direta nos Conselhos Municipais de Educação. Foi Presidente da União Nacional dos Conselhos Municipais de Educação/UNCME. Faz parte da Diretoria Nacional da UNCME, como Diretora Jurídica e de Legislação e Normas e Coordenadora Estadual da UNCME Bahia. Atua no Fórum Estadual de Educação da Bahia, no Fórum Ampliado dos Conselhos de Educação, no Conselho Nacional de Educação, no Comitê de Olho nos Planos – Ação Educativa e no Comitê Diretivo da Campanha Nacional Pelo Direito à Educação.

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Published

2024-12-02

How to Cite

Menezes, C. C. L. C. ., & Nascimento, G. da C. (2024). A freirian view to childhood education. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 5(12), 1-13. https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.15596