BETWEEN DREAMS AND CRISES: SQUADRINIZING THE ACADEMIC IMPACTS OF THE PANDEMIC BY COVID-19 ON THE LIFE OF BRAZILIAN POST-GRADUATES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7532

Keywords:

Coronavirus, Women, Impacts of the pandemic, Graduate students, Gender issues

Abstract

The Covid-19 pandemic has aggravated modern socioeconomic crises and made it possible to glimpse more clearly the antinomies that already existed within capitalist societies. In this hiatus, the challenges faced as a result of the ongoing pandemic crisis are evident in the abrupt changes in modern daily life, produced and felt in different ways, given the changes in the planning of personal, collective and institutional actions. The necessary measures to suspend face-to-face activities and restructure and / or cancel the academic calendar taken by Brazilian universities, in line with national and international health authorities, triggered changes in the lives of masters and doctoral students in the country, a category that despite being commonly seen as privileged has suffered several inequities in recent years. At this conjuncture, we have established to analyze the impacts of the pandemic Covid-19 in the life of stricto sensu graduate students in Brazil. The survey is characterized as a quanti qualitative and the data collection was performed virtually, through SurveyMonkey and received 114 valid responses, 71,93% of which were carried out by women. The age range of the participants varied from 22 to 60 years old, from 17 different Brazilian states. Among the results, as we analyzed the average hours devoted to the activities by the participants before and during the pandemic, we concluded that women already showed an average workload of 13 hours more than men before the pandemic and that the hours devoted to domestic activities during the pandemic increased by an average of 6 hours for them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Laís dos Santos Leite, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Psicóloga, Doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Servidora técnico-administrativa da Universidade Federal do Cariri – UFCA. Coordenadora do Laboratório de Estudos em Políticas Públicas do Cariri - LEPP Cariri.

Geovane Gesteira Sales Torres, Universidade Federal do Cariri - Brasil

Graduando em Administração Pública e Gestão Social pela Universidade Federal do Cariri – UFCA. Bolsista do projeto de pesquisa “Planejamento Urbano e Territorial em Juazeiro do Norte – CE: Repercussões e Inter-Relações na Região Metropolitana do Cariri” (BPI/FUNCAP). Pesquisador no Laboratório de Estudos Urbanos, Sustentabilidade e Políticas Públicas - Laurbs.

Rocelly Dayane Teotonio da Cunha, Universidade Federal do Rio Grande do Norte -Brasil

Professora do curso de Psicologia do Centro Universitário do Rio Grande do Norte (UNIRN). Graduada em Psicologia pela Universidade Potiguar (UnP) (2010), Mestre (2014) e Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). É membro do grupo de pesquisa Modos de Subjetivação, Políticas Públicas e Contextos de Vulnerabilidades. Foi Coordenadora do curso de Psicologia do UNIRN (2016-2017). Possui experiência nas áreas da Psicologia e Políticas Públicas, com ênfase em relações de gênero, principalmente nos seguintes temas: gênero, mulheres, educação e violência de gênero.

References

ARAÚJO, Clara; GAMA, Andrea; PICANÇO, Felícia; CANO; Ignácio. (org.). Gênero, família e trabalho no Brasil do século XXI: mudanças e permanências. Rio de Janeiro: Gramma, 2018.

BABBIE, Earl. Métodos de Pesquisa de Survey. Tradução de Guilherme Cezarino. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999.

BASCHET, Jérôme. COVID-19: O século XXI começa agora. São Paulo: Editora n-1, 2020.

CALAZANS, Roberto; MATOZINHO, Christiane. Pandemia, paranóia e política. São Paulo: Editora n-1, 2020.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3ª ed., Magda F. Lopes, Trad. Porto Alegre: Artmed, 2010.

GONZÁLEZ, Georgina Afonso. ¿Por qué mueren más hombres que mujeres por el covid-19? Por el machismo. Observatorio social del coronavirus: CLACSO, v.1, n. 1, p. 1-3, 2020.

MORETTIN, Luiz Gonzaga. Estatística Básica: Probabilidade e Inferência. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO – OIT. COVID-19: Países do G7 devem tornar a igualdade de gênero eficaz para que o futuro das mulheres no trabalho seja melhor. Disponível em: https://www.ilo.org/brasilia/noticias/WCMS_745194/lang--pt/index.htm. Acesso em 15 maio 2020.

SAFATLE, Vladimir. Bem-vindo ao Estado Suicidário. São Paulo: Editora n-1, 2020.

SANTOS, Boaventura de Souza. La cruel pedagogía del virus. 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2020.

SANTOS, Boaventura de Souza. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 14. ed. - São Paulo: Cortez, 2013.

SCHMIDT, Flávia; MELLO, Janine; CAVALCANTE, Pedro. Estratégias de coordenação governamental na crise da Covid-19. Brasília - DF: IPEA 2020.

SENHORAS, Eloi Martins. Novo Coronavírus e seus impactos econômicos no mundo. Boletim de conjuntura (BOCA), v. 1, n. 2, p. 39-42, 2020.

SIMAO, Andréa Branco. Entre o ideal e o real: percepções e práticas acerca da divisão de atividades domésticas e de cuidados no Brasil. Rev. bras. estud. popul., São Paulo, v. 36, e0078, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-30982019000100500&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 30 jun. 2020. Epub Sep 16, 2019. https://doi.org/10.20947/s0102-3098a0078.

Published

2020-12-31

How to Cite

Leite, M. L. dos S. ., Torres, G. G. S., & Cunha, R. D. T. da. (2020). BETWEEN DREAMS AND CRISES: SQUADRINIZING THE ACADEMIC IMPACTS OF THE PANDEMIC BY COVID-19 ON THE LIFE OF BRAZILIAN POST-GRADUATES. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 1(2), 07-28. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7532

Issue

Section

Artigos