AMONG NURSERY RHYMES, CORDELS AND POEMS: WEAVING LORES IN LITERACY PRACTICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7546

Keywords:

Alphabetization, Literacy, Teaching practice

Abstract

This paper approaches the contribution of the craft of rhyming in an Elementary School class from the Municipal Education System in Salvador. It is an exploratory bibliographic study (GIL, 2002). The paper aims at revealing that the playfulness brought by visual arts and poetic texts such as nursery rhymes, quadrinhas, Brazilian folk songs and cordel can construct a knowledge that may help the literacy process. It evinces the richness of the work with rhymes in the broadening of the cultural repertoire, phonological awareness and the multiple literacies. The notions of reading and writing are based on Arapiraca, Araújo and Muniz (2015); Koch and Elias (2011); Lerner (2006), Salvador (2018) and Soares (2004). The investigation shows that the promotion of reflection on how students learn, and the perception that the lessons must validate the world experienced by them makes the dialogue with reality a potential pathway that the pedagogical actions in a classroom could follow. It is paramount to invest in critical and reflective teacher training, which enables teachers to analyze their own practice, aiming at the development of significant pedagogical actions which value the students’ knowledge.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andreia Vieira da Conceição, Rede Municipal de Educação de Salvador/BA- Brasil

Mestre em Educação e Contemporaneidade pelo Universidade do Estado da Bahia. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal da Bahia – UFBA; Especialista em Alfabetização e Letramento - Centro Universitário Internacional - UNINTER. Integrante do Grupo de Pesquisa Griô Culturas Populares, Ancestralidade Africana e Educação –  Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Professora e Coordenadora Pedagógica da Rede Municipal de Salvador.

References

REFERÊNCIAS

ARAPIRACA, Mary; ARAUJO, Liane Castro de e MUNIZ, Dinéa Maria Sobral . Professora alfabetizadora: um ofício e muitos fazeres. In: PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 33, n. 1, 179-199, jan./abr 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/viewFile/2175-795X.2014v33n1p179/31216. Acesso em 10 de Nov. de 2018.

BARRET, Antônio Carlos de Oliveira. ABC da Geografia. Cordelaria Flor da Serra. Fortaleza – CE. 2017.

KOCH, Ingedore Vilaça & Vanda Maria Elias. Ler e compreender. Os sentidos do texto. São Paulo: Editora Contexto, 2011. 215 p.

LERNER, Delia. É preciso dar sentido à leitura. In: NOVA ESCOLA Edição 195, 01 de Setembro, 2006. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/957/delia-lerner-e-preciso-dar-sentido-a-leitura. Acesso em 15 de nov de 2018.

NASCIMENTO, Cristiane Ribeiro. Habilidades Auditivas e Consciência Fonológica. In: Keila Alessandra, Baraldi Knobel e Lilian Cristine Ribeiro Nascimento (Orgs). Pró-Fono, 2009.

QUEIROZ, Amarino Oliveira de. Ritmo e poesia no nordeste brasileiro: Confluências da embolada e do rap. Dissertação de Mestrado apresentada ao programa de Pós-Graduação em Literaturas e Diversidade Cultural da UEFS. Feira de Santana, 2002.

SALVADOR, Prefeitura Municipal. Caderno do Professor. Sarau de Poesias. Caderno Língua Portuguesa, 1º ano, 1º bimestre. Nossa Rede, 2016. Disponível em: https://issuu.com/nossarede/docs/1bi_1ano_lp_prof_alta . Acesso em: 17 de Nov de 2018.

_____ Referencial Curricular Municipal para os Anos Iniciais de Ensino Fundamental, 2019. Disponível em: http://educacao.salvador.ba.gov.br/adm/wp-content/uploads/2018/03/Referencial-Curricular-Municipal-para-os-anos-iniciais-do-EF_versao-onli...-1.pdf. Acesso em 15 de jul de 2018.

SOARES. Magda. Letramento e Alfabetização: As Muitas Facetas, Universidade Federal de Minas Gerais, Centro de alfabetização, Leitura e Escrita, Revista Brasileira de Educação, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a01.pdf . Acesso em 11 de Nov de 2018.

_____. Alfabetização e Letramento: caminhos e descaminhos. In: Revista Pátio – Revista Pedagógica de 29 de fevereiro de 2004, pela Artmed Editora. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40142/1/01d16t07.pdf . Acesso em 09 de Nov de 2018.

Published

2020-12-31

How to Cite

Conceição, A. V. da. (2020). AMONG NURSERY RHYMES, CORDELS AND POEMS: WEAVING LORES IN LITERACY PRACTICES. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 1(2), 339-359. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7546

Issue

Section

Artigos