INCLUSIVE EDUCATION IN SCHOOLS IN THE PUBLIC NETWORK OF THE MUNICIPALITY OF ARENÁPOLIS / MT: AN EXPERIENCE OF TEACHING AND LEARNING IN MATHEMATICS WITH STUDENTS OF MULTIPLE DISABILITIES
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7610Keywords:
Teaching, Learning, Inclusive Education, MathematicsAbstract
This article presents a teaching and learning experience in Mathematics in early childhood and elementary school 2, involving a student with Multiple Disabilities (DM) and a student with Down Syndrome (DS). A qualitative investigation, descriptive and bibliographic and documentary analysis, whose objective is to discuss classroom experiences with students with multiple disabilities. The data were produced in two moments. In the first, a bibliographic review was carried out on the topic of special education in scientific articles, books and other materials concerning this topic. In the second, the narrative about the two experiences was presented, namely, DM and SD. The theoretical framework that supports the analyzes refers to special education, inclusive education, the teaching of mathematics in special education, and others. The narrative showed results that indicated that the practices developed did not always allow the active participation of the disabled in classes, and also points out a possible way to create a more inclusive Mathematics Education.
Downloads
References
ALMEIDA, Marina Ferreira Araújo de; et al. O Ensino De Matemática Para Alunos Portadores De Necessidades Especiais: A Inclusão A Partir Da Ludicidade. IV Simpósio Internacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa-PR. Anais [...] 2014.
BRASIL, MEC. Base Nacional Comum Curricular. 2 ver, 2016. Disponível em: https://undime-sc.org.br/wp-content/uploads/2016/05/2%C2%AA-BNCC-BOOK.pdf. Acesso em: 04 dez. 2019
______. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília. Documento elaborado pelo Grupo de Trabalho nomeado pela Portaria n. 555/2007, prorrogada pela Portaria n. 948/2007, entregue ao Ministro da Educação em 07 de janeiro de 2008.
______. MEC. Política nacional de educação especial. Brasília: SEESP, 1994.
______. (PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. CASA CIVIL). Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). – Brasília: CCIVIL, 2015.
______. (MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO; INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA). Censo escolar da educação básica 2016: notas estatísticas. – Brasília: MEC, INEP. 2016. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2017/notas_estatisticas_censo_escolar_da_educacao_basica_2016.pdf/>. Acesso em: 20 nov. 2017.
______. (CONSTITUIÇÃO DA REPÚBLICA FEDERATIVA DO BRASIL). Promulgada em 05 de outubro de 1988. 51. ed. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2017a.A
______. (SENADO FEDERAL). LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. – Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017b. Disponível em: http://www2.senado.gov.br/bdsf/item/id/529732/. Acesso em: 20 nov. 2019.
CARNEIRO, Relma Urel Carbone. Educação inclusiva na educação infantil. – Vitória da Conquista: Práxis Educacional, v. 8, n. 12, p. 81-95, 2012.
COSTA, Maria da Piedade Resende da; TURCI, Paulo Cesar. Inclusão Escolar na Perspectiva da Educação para Todos se Paulo Freire. Disponível em: http://evetos/congressosmultidisciplinar/pages/arquivos/anais/2011/politicas/346-2011.pdf. Acesso em: 20 nov. 2019.
GOMES, Rayssa Alves Oliveira. Processo de ensino-aprendizagem para alunos portadores de Síndrome de Down. 2011. 21f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática). Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2011.
LIBARDI, Helena; et al. Pibid e a educação inclusiva de alunos com deficiência visual: materiais manipulativos e linguagem matemática para o ensino de ciências. VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011.
MACHADO, Nilson José. Qualidade da educação: cinco lembretes e uma lembrança. – São Paulo: Revista Estudos Avançados, v. 21 n. 61. set./dez. 2007. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-40142007000300018/. Acesso em: 20 nov. 2019.
MAGALHÃES, Shamila Del Prete; ROCHA, Maíra Gomes de Souza da.; PLETSCH, Márcia Denise. A aprendizagem de alunos com deficiência múltipla: contribuições da teoria histórico-cultural por meio da pesquisa colaborativa. In: Anais do VII Congresso Brasileiro de Educação Especial. Londrina, PR. 2013.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér; MARQUES, Carlos Alberto. A integração de pessoas com deficiência: contribuições para uma reflexão sobre o tema. – São Paulo: SENAC, 1997.
MATO GROSSO. (Estado). Orientações Curriculares: Concepções para a Educação Básica. Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso. Cuiabá: SEDUC/MT, 2010.
MENEZES, Suzimeire Gomes.; DECHICHI, Cláudia. Educação infantil: trajetória rumo à inclusão. – Uberlândia: CEPAE, 2012.
MONTESSORI, Maria. Mente absorvente, Portugália: Ed 2, Editorial Nórdica, 1987.
MULLER, Tania Mara Pedroso.; GLAT, Rosana. Uma professora muito especial: questões atuais de educação especial. Viveiros de Castro, 1999.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA; MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CIÊNCIA DE ESPANHA (Org.). Declaração de Salamanca e enquadramento da ação na área das necessidades educativas especiais. In: CONFERÊNCIA MUNDIAL SOBRE NECESSIDADES EDUCATIVAS ESPECIAIS: ACESSO E QUALIDADE. – Salamanca, Espanha: UNESCO, 1994. Disponível em: http://redeinclusao.web.ua.pt/docstation/com_docstation/19/fl_9.pdf/. Acesso em: 20 nov. 2019.
PLETSCH, Márcia Denise. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar em Revista, n. 33, p. 143-156, 2009.
REIS, Pedro. As narrativas na formação de professores e na investigação em educação. NUANCES: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, v. 15, n. 16, p. 17-34, jan-dez, 2008.
SCHWARTZMAN, José Salomão et al. Síndrome de Down. São Paulo: Mackenzie, v. 13, p. 14, 1999.
SILVA, Roberta Nascimento Antunes. A educação especial da criança com Síndrome de Down. 2002. Monografia (Licenciatura em Biologia) - Universidade Veiga de Almeida. Rio de Janeiro, 2002.
SILVA, Yara Cristina Romano. Deficiência Múltipla: conceito e caracterização. Anais Eletrônico VIIII EPCC–Encontro Internacional de Produção Científica Cesumar. CESUMAR–Centro Universitário de Maringá. Editora CESUMAR Maringá–Paraná, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.