INCLUSIVE EDUCATION IN SCHOOLS IN THE PUBLIC NETWORK OF THE MUNICIPALITY OF ARENÁPOLIS / MT: AN EXPERIENCE OF TEACHING AND LEARNING IN MATHEMATICS WITH STUDENTS OF MULTIPLE DISABILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7610

Keywords:

Teaching, Learning, Inclusive Education, Mathematics

Abstract

This article presents a teaching and learning experience in Mathematics in early childhood and elementary school 2, involving a student with Multiple Disabilities (DM) and a student with Down Syndrome (DS). A qualitative investigation, descriptive and bibliographic and documentary analysis, whose objective is to discuss classroom experiences with students with multiple disabilities. The data were produced in two moments. In the first, a bibliographic review was carried out on the topic of special education in scientific articles, books and other materials concerning this topic. In the second, the narrative about the two experiences was presented, namely, DM and SD. The theoretical framework that supports the analyzes refers to special education, inclusive education, the teaching of mathematics in special education, and others. The narrative showed results that indicated that the practices developed did not always allow the active participation of the disabled in classes, and also points out a possible way to create a more inclusive Mathematics Education.

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Author Biographies

Janaina da Silva Costa Bernardino, Rede Estadual de Educação do Mato Grosso - Brasil

Licenciada em Matemática pela Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT (2019), Especialista em Educação Inclusiva com Ênfase em Deficiências Múltiplas e Intelectual pela Faculdade Batista de Minas Gerais – IPEMIG (2020). Professora de Matemática dos anos iniciais na Escola Plena Estadual Prefeito Alfredo de Araújo Granja em Arenápolis - MT (2020).

Cláudia Landin Negreiros, Universidade do Estado de Mato Grosso - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2013). Mestra em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT (2008). Licenciada em Letras Português-Inglês pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (1987), Bacharel em Design de Interiores pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (1988). Coordenadora do Curso de Licenciatura em Letras Português-Inglês - UAB-DEAD-UNEMAT. Docente do Mestrado Profissional em Letras - ProfLetras - UNEMAT - Campus de Sinop. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino de Ciências e Matemática - PPGECM - UNEMAT - Campus de Barra do Bugres. Docente do Curso de Licenciatura em Matemática - UNEMAT - Campus de Barra do Bugres.

Lucimar Luisa Ferreira, Universidade do Estado de Mato Grosso - Brasil

Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2013). Mestra em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2000). Licenciada em Letras pela Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT (1997). Membro do Projeto de Extensão Formação Continuada de Professores Tapirapé: produção de saberes, práticas e materiais de apoio didático/pedagógico no contexto da escola - Unemat/MEC - Proext -2015-2020. Pesquisadora dos Grupos de Pesquisa Arte, Discurso e Prática Pedagógica - UFMT/CNPq e Warã - Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Etnomatemática - Unemat/CNPq. Professora colaboradora, ao PPGECII - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino em Contexto Indígena Intercultural - Unemat - Barra do Bugres-MT

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Published

2020-12-31

How to Cite

Bernardino, J. da S. C., Negreiros, C. L., & Ferreira, L. L. (2020). INCLUSIVE EDUCATION IN SCHOOLS IN THE PUBLIC NETWORK OF THE MUNICIPALITY OF ARENÁPOLIS / MT: AN EXPERIENCE OF TEACHING AND LEARNING IN MATHEMATICS WITH STUDENTS OF MULTIPLE DISABILITIES. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 1(2), 111-128. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7610

Issue

Section

Artigos