THE SCHOOL FACING THE EDUCATIONAL DIFFICULTIES OF STUDENTS IN THE SITUATION OF POVERTY AND SOCIAL INEQUALITY
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7622Keywords:
Public school, Poverty, Social Inequality, Educational Difficulties, CurriculumAbstract
The study aims to carry out a reflective critical analysis of what the management team and teachers of a municipal school in the city of Camaçari in Bahia have done in concrete to help students overcome educational difficulties arising from the situation of poverty and social inequality in that they meet. Methodologically anchored in field research with a qualitative approach, the study revealed nuances not previously perceived by the professionals of the researched school, until then considered as something natural in the school routine. It also revealed that the main obstacles that hinder learning and school performance are of diverse origins, from the lack of adequate food at home and at school to health problems.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam et al. Juventude, violência e vulnerabilidade social na América Latina: desafios para políticas públicas. Brasília: UNESCO/ BID, 2002.
ARAÚJO, Jurandir de Almeida. Educação, desigualdade e diversidade: grupos menos favorecidos frente ao sistema escolar brasileiro. Revista da ABPN, v. 4, n. 8, p. 114-125, jul./out. 2012.
ARAÚJO, Jurandir de Almeida. A Conjuntura Atual do Ensino Público no Brasil. Revista Direitos Humanos e Democracia, ano 2, n. 3, p. 125-157, jan./jun. 2014.
ARROYO, Miguel Gonzales. O direito à educação ameaçado: segregação e resistência. In: ARROYO, Miguel Gonzales; ABRAMOVICZ, Anete. (Orgs.). A reconfiguração da escola: entre a negação e a afirmação de direitos. Campinas, SP: Papirus, 2009. p. 129-159.
ARROYO, Miguel Gonzales. Módulo Introdutório: Pobreza, Desigualdades e Educação. Brasília: SECADI/MEC, 2014.
BRITO, Maria Helena de Paula; ARRUDA, Neivaely Aparecida de Oliveira de; CONTRERAS, Humberto Silvano Herrera. Escola, pobreza e aprendizagem: reflexões sobre a educabilidade. Educere - XII Congresso Nacional de Educação. Anais... PUCPR, 2015.
BRASIL, Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB de 9.394, de 20 de dezembro de 1996.
GAMA, Carolina Nozella; DUARTE, Newton. Concepção de currículo em Demerval Saviani e suas relações com a categoria marxista de liberdade. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 21, n. 62, p. 521-30, 2017.
GARCIA, Adir Valdemar; YANNOULAS, Silvia Cristina. Educação, pobreza e desigualdade social. Em Aberto, Brasília, v. 30, n. 99, p. 21-41, maio/ago. 2017.
GENTILI, Pablo. Pedagogia da Exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. São Paulo: Vozes, 1997.
LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.
MINAYO, Maria Cecilia de Souza. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 34 ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
OLIVEIRA, Dalila Andrade; SARAIVA, Ana Maria Alves. A relação entre educação e pobreza: a ascensão dos territórios educativos vulneráveis. ETD – Educ. Temat. Digit. Campinas, SP. v. 17, n. 3, p. 614-632, set./dez. 2015.
SANTOS, Zélia Maria Melo de Lima. Escola como espaço de transformação: a articulação da educação, pobreza e desigualdade social no currículo escolar. Rev. Int. Investig. Cienc. Soc. v. 13, n. 2, p. 239-252, dez. 2017.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.