THE SCHOOL FACING THE EDUCATIONAL DIFFICULTIES OF STUDENTS IN THE SITUATION OF POVERTY AND SOCIAL INEQUALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7622

Keywords:

Public school, Poverty, Social Inequality, Educational Difficulties, Curriculum

Abstract

The study aims to carry out a reflective critical analysis of what the management team and teachers of a municipal school in the city of Camaçari in Bahia have done in concrete to help students overcome educational difficulties arising from the situation of poverty and social inequality in that they meet. Methodologically anchored in field research with a qualitative approach, the study revealed nuances not previously perceived by the professionals of the researched school, until then considered as something natural in the school routine. It also revealed that the main obstacles that hinder learning and school performance are of diverse origins, from the lack of adequate food at home and at school to health problems.

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Author Biographies

Maria Vanuzia de Oliveira Santos, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Graduada em Letras Vernáculas pela Universidade Federal da Bahia. Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social, pela Universidade Federal da Bahia – UFBA. Secretária Escolar da Rede Municipal de Ensino do Município de Camaçari, Bahia.

Jurandir de Almeida Araújo, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Membro do Grupo de pesquisa Política e Gestão da Educação, do grupo de pesquisa Educação, Desigualdade e Diversidade, do Laboratório de Tecnologias Informacionais e Inclusão Sociodigital (LTI Digital UFBA) e da Associação Brasileira de Pesquisadores(as) pela Justiça Social (Abrapps). Professor do curso de Pedagogia da Fundação Visconde de Cairu (FVC).

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Published

2020-12-31

How to Cite

Santos, M. V. de O., & Araújo, J. de A. (2020). THE SCHOOL FACING THE EDUCATIONAL DIFFICULTIES OF STUDENTS IN THE SITUATION OF POVERTY AND SOCIAL INEQUALITY. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 1(2), 77-94. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7622

Issue

Section

Artigos