FOOTBALL AND RACISM: SOME REFLECTIONS IN THE CONTEXT OF PHYSICAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i5.7632Keywords:
Soccer, Racism, School Physical EducationAbstract
This writing unfolded from an experience referring to the theme of football carried out with a group of eighth grade students from a public school in the city of Guanambi/Bahia. It is intended to share some reflections regarding racism and the confrontations of black people throughout the history of this sport, therefore leveraging the debate about the need to combat racist manifestations and recognize the Brazilian cultural plurality. The classes had as a guiding basis the Cultural Perspective of Physical Education, proposed by Neira and Nunes (2008) and were developed from the practice of mapping, reframing, deepening and enlarging, as well as, the evaluation of the entire thematization process. Throughout these actions, in order to encourage the class to read critically in relation to football, the history of this corporal practice was problematized, emphasizing racial inequalities and racist conducts present in their fabric. The students had little knowledge of the racial inequalities that cross the history of the sport and evaluated the theme positively. The insertion of ethnic-racial issues in the Physical Education curriculum is analyzed as emerging, since the pedagogical work of this component can contribute significantly to the fight against inequalities that affect society.
Downloads
References
BALZANO, Otávio Nogueira; OLIVEIRA, Daniel Maia Nogueira de; PEREIRA FILHO, José, Mário. A retrospectiva histórica da discriminação e inserção dos jogadores de origem negra no futebol brasileiro. Revista Digital, Buenos Aires, Año 15, nº 149, Octubre de 2010. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd149/discriminacao-dos-jogadores-de-origem-negra.htm. Acesso em: 08 out. 2020.
CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antonio Flavio; CANDAU, Vera Maria. (Org.) Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
DAMO, Arlei Sander. Do dom à profissão: uma etnografia do futebol de espetáculo a partir da formação de jogadores no Brasil e na França. 2005. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade Federal rio Grande do Sul, Porto alegre, 2005.
FERNANDES, Barboza Viviane; SOUZA, Maria Cecilia Cortez Christiano de. Identidade Negra entre exclusão e liberdade. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, nº 63, abril, p. 103-120, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rieb/a/Qxn7Fj4Q5d73gGYsQKHyJ4s/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 08 out. 2020.
GOMES, Nilma Lino. Diversidade cultural, currículo e questão racial. In: ABRAMOWICZ, Anete; BARBOSA, Lúcia Maria da Assunção.; SILVÉRIO, Valter Roberto. (Org.). Educação como prática da diferença. Campinas, SP: Armazém do Ipê (Autores Associados), 2006.
GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. Portal Geledés, 2017. Disponível em: https://www.geledes.org.br/wp-content/uploads/2017/03/Alguns-termos-e-conceitos-presentes-no-debate-sobre-Rela%C3%A7%C3%B5es-Raciais-no-Brasil-uma-breve-discuss%C3%A3o.pdf. Acesso em: 08 out. 2020.
GOMES, Nilma Lino. Educação, Relações Étnico-raciais e a Lei 10.639/03. Portal Geledés, 2011. Disponível em: https://www.geledes.org.br/educacao-relacoes-etnico-raciais-e-lei-10-639032/?gclid=CjwKCAjwkoz7BRBPEiwAeKw3qxHv5zP01K0_WxdWqldFs8MjL3QGBzgqe6HIvEIA-wc4gIUlaseb0hoCxZUQAvD_BwE. Acesso em: 08 out. 2020.
MAGALHÃES, Lília Gonçalves. Histórias do Futebol. São Paulo, 2010.
MARIO FILHO, Rodrigues. O negro no futebol brasileiro. 4 ed. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.
MARTINS, Débora Nascentes; ASSUNÇÃO, Maria Madalena Silva de. Bichas, macacos, marias: narrativas de opressão, invisibilidade, preconceito e resistência no futebol. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas v. 4, n. 7, jan./jun. 2019. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pretextos/article/view/20767. Acesso em: 08 out. 2020.
MÁXIMO, João. Memórias do futebol brasileiro. Estudos Avançados, 1999.
MULLER, Tânia Mara Pedroso; SANTOS, Jorge Luiz Rodrigues dos. A presença/ausência da história e cultura negra na escola. In: MULLER, Tânia Mara Pedroso; COELHO, Wilma de Nazaré Baia (org). Relações Étnico-raciais e Diversidade. Editora Alternativa, Niterói, 2013.
MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. In: BRANDÃO, André Augusto P. (Org). Programa de educação sobre o negro na sociedade brasileira. Ed. UFF: Niterói-RJ, 2004.
MUNANGA, Kabengele. Superando o Racismo na Escola. 2. ed. revisada. Brasília: MEC/ SECAD. Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e diversidade, 2005.
MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. Editora Ática S.A, 1986.
MUNANGA, Kabengele. Educação e Diversidade Étnico-cultural: importância da história do negro e da África no sistema educativo brasileiro. In: MULLER, Tânia Mara Pedroso; COELHO, Wilma de Nazaré Baía (org.). Relações Étnico-raciais e Diversidade. Editora Alternativa, Niterói, 2013.
NEIRA, Marcos Garcia. A Reflexão e a Prática no Ensino: Educação Física. São Paulo, Brucher, 2011.
NEIRA, Marcos Garcia. O Currículo Cultural da Educação Física: pressupostos, princípios e orientações didáticas. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.16, n.1, p. 4-28 jan./mar.2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/27374. Acesso em: 08 out. 2020.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Pedagogia da Cultura Corporal: críticas e alternativas, 2 ed. São Paulo: Phorte, 2008.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física, Currículo e Cultura. São Paulo: Phorte, 2009.
OLIVEIRA, David Eduardo de. Cosmovisão africana no Brasil: elementos para uma filosofia afrodescendente. Curitiba: Editora Gráfica Popular, 2006.
PEREZ GÓMEZ, Angel Ignácio. As funções Sociais da Escola: da reprodução à reconstrução crítica do conhecimento e da experiência. In: GIMENO SACRISTAN, José; PEREZ GÓMEZ, Angel Ignácio. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SANT`ANA, Antônio Olímpio de. História e Conceitos Básicos sobre o Racismo e seus Derivados. In: MUNANGA, Kabengele (org.). Superando o Racismo na escola. 2 ed. revisada, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. – 3. ed., 3° reimp. – Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
SILVA, Fábio Henrique Alves da; PAULA, Ângela de Figueiredo Paula e. Os Impactos do Racismo na Subjetividade do Jogador de Futebol Negro. Psicologia: Ciência e Profissão. vol.40 no.spe Brasília 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/DSdQCbppgCb9BQcG75htG4p/. Acesso em: 10 ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.