CURRICULAR AND EVERYDAY (RE) INVENTIONS: THE DIVERSITY PUT INTO PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7639

Keywords:

Black Personalities, Invisibility, Anti-racist Education, Decoloniality, Curriculum

Abstract

This article aims to highlight the relevance of black personalities entering the school curriculum in order to diversify it considering that the majority of personalities and authors propagated by canons are composed of non-black subjects. The methodological path was constituted in the bibliographical survey of the works and biographies of personalities pointed out by the text, as well as in the analysis of the bibliography that deals with the curricular theme with a view to decoloniality and anti-racist Education. Understanding that the consideration with the ethnic-racial diversity is a teaching principle foreseen in the Law of Directives and Bases of the National Education nº 9.394/96, we aim, with this work, to understand the importance of this not being restricted to the speeches, but to present itself in the daily actions that are established in school spaces. To this end, we will present some examples of black personalities and their respective contributions to ratify what Gomes (2012) highlights about the need to decolonize thought and, consequently, school curricula.

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Author Biographies

Maria Alice Garcia de Mattos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Brasil

Professora Regente, SME-RJ e SME-PMDC / Mestranda de Ensino no Programa de Pós-Graduação em Básica na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGEB - CAp UERJ) / Grupo de Pesquisa em Políticas Públicas, Movimentos Sociais e Culturas (GPMC).

Cláudia Gomes Cruz, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Brasil

Professora Regente, SME-PMDC/ Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Básica na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGEB - CAp UERJ) / Grupo de Pesquisa em Políticas Públicas, Movimentos Sociais e Culturas (GPMC) / Aluna do Curso de Especialização EREREBÁ do Colégio Pedro II.

Ana Lúcia da Silva Raia, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Brasil

Professora da Prefeitura Municipal do Rio de Janeiro, graduada em Pedagogia, pós-graduada em Educação Psicomotora e Metodologia de Ensino do 2.º Grau, mestranda (UERJ) do Programa de Pós-Graduação de Ensino em Educação Básica da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), orientanda da Profª Drª Mônica Regina Ferreira Lins e membro do Grupo de Pesquisa em Políticas Públicas, Movimentos Sociais e Culturas (Grupo interinstitucional).

Mônica da Silva Gomes, Universidade Federal do Rio de Janeiro - Brasil

Mestre em Avaliação pela Fundação Cesgranrio, Especialização em Psicopedagogia pela Universidade Cândido Mendes e Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense. Pedagoga estatutária da Universidade Federal do Rio de Janeiro como Pedagoga, Membro da Câmara de Políticas Raciais e da Comissão de Heteroidentificação.

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Published

2020-12-31

How to Cite

Mattos, M. A. G. de, Cruz, C. G., Raia, A. L. da S., & Gomes, M. da S. (2020). CURRICULAR AND EVERYDAY (RE) INVENTIONS: THE DIVERSITY PUT INTO PRACTICE. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 1(2), 95-110. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7639

Issue

Section

Artigos