NEW TECHNOLOGIES IN THE POST-METHOD CONDITION
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7668Keywords:
New technologies, Digital literacy, Post method condition, Teaching-learningAbstract
In this article, we present a dialogical view between the importance of new technologies in teaching and the prospects of the post-method condition (KUMARAVADIVELU, 2008). Based on studies of digital literacy (RIBEIRO, 2009; SOARES, 2002) and considering the evolution of cyberculture, we discuss the diversity of teaching-learning methods and models, in order to propose a discussion on the emergence of different challenges in teaching and learning and point out ways for the convergence of approaches that address the demands of the information society. At the end of this article we present the guidelines for research with new literacies proposed by Lankshear and Knobel (2013), which can serve as a parameter for works with new technologies in the post-method condition.
Downloads
References
BALADELI, Ana Paula; FERREIRA, Aparecida de Jesus. A Interface Linguagem e Tecnologia: um olhar a partir dos novos estudos do letramento. Revista Travessias, v. 6, n. 1, p. 463-475, 2012. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/6083. Acesso em: 10 mai. 2020.
BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, 2006.
BOTELHO, Flávia Girardo. A Construção do Letramento Digital em Crianças em Fase de Alfabetização. 2013. Tese (Doutorado em Letras) - Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1966.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1967.
FONSECA, Hejaine de Oliveira. Navegar é Preciso: a internet como ferramenta suplementar na leitura e escrita de inglês. Uberlândia: 2007.
KALINKE, Marco Aurélio. Para não ser um Professor do Século Passado. Curitiba: Gráfica Expoente, 1999.
KUMARAVADIVELU, B. Understanding language teaching: from method to postmethod. Mahwah: Tayor & Francis e-Library, 2008.
LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. A new literacies reader: educational perspectives/edited by Colin Lankshear, Michele Knobel. New York: Peter Lang, 2013
.
LEFFA, Vilson José. O ensino do inglês no futuro: da dicotomia para a convergência. In: STEVENS, Cristina Maria Teixeira; CUNHA, Maria Jandyra Cavalcanti. Caminhos e colheita: ensino e pesquisa na área de inglês no Brasil. Brasília: Editora UnB, 2003. p. 225-250.
LEMOS, André. Cibercutura, cultura e identidade. Contemporânea - Revista de comunicação e cultura, v. 2, n. 2, p. 9-22, dez. 2004. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/%0bviewFile/3416/2486. Acesso em: 16 jun. 2020.
LÉVY, Pierre. Cibercultura, Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.
MAGNABOSCO, Gislaine Gracia. Hipertexto e gêneros digitais: modificações no ler e escrever? Conjectura, Caxias do Sul, v. 14, n. 2, p. 48-63, maio/ago. 2009. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/14/13. Acesso em: 16 jun. 2020.
MOREIRA, Carla. Letramento digital: do conceito à prática. Anais do SIELP. Volume 2, Número 1. Uberlândia: EDUFU, 2012.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo/Brasília: Cortez/UNESCO, 2000.
PRETTO, Nelson de Luca. O desafio de educar na era digital: Educações. Revista Portuguesa de Educação, v. 24, n. 1, p. 95-118, 2011. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/3042. Acesso em: 19 mai. 2020.
RIBEIRO, Ana Elisa. Letramento Digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da ABRALIN, v.8, n.1, p. 15-38, jan./jun. 2009. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/be28/c5033d13cbdd99acfa2e58a2116dafb15bec.pdf. Acesso em: 23 jul. 2020.
SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v23n81/13935.pdf. Acesso em: 23 jul. 2020.
VALENTE, José Armando. Aprendendo para a Vida: o uso da informática na educação especial. In: FREIRE, Fernanda Maria Pereira; VALENTE, José Armando. (Orgs.). Aprendendo para a vida: os computadores na sala de aula. São Paulo: Cortez, 2001, p. 41-53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.