MULTICULTURALISM IN CINEMATOGRAPHIC PRODUCTIONS: ANALYSIS OF CHRONICALLY UNFEASIBLE FILMS AND CRASH
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.7735Keywords:
Cultural Studies, Philosophy of Difference, Film Analysis, NeorealismAbstract
This work is a collective cine-cartography of the films Chronically Unfeasible (2000) and Crash (2005). We delivered us to the movement of thoughts provoked by the readings of authors of cultural studies, such as Hall (2006), Silva (2000), Grosfoguel (2008), Quijano (2005), Wash (2007) and McLaren (2000), we trace theories to the philosophy of difference by Deleuze and Guattari potentiating the films analysis's. Organized in four parts, our paper debuts on a possible marriage between cinema, multicultural curriculum and education. The second part exposes a dense analysis of the film Chronically Unfeasible investigating possible particles of realities and fictions between Brazilian identities, power relations and the explicit. The third part, we maps the territories, the rhythms, the chaos and the becomes from the movie Crash. In this part, we highlight encounters and conversations between the film and theories, which fertilized writings and thoughts. Finally, in final considerations, we multiply possibilities, thoughts and contexts, offering to the reader a different look behind movies. Films as research’s objects, as composers of school curricula, active in this construction. Films like binoculars of real-fiction, which builds and deconstructs realities. Consider the deviation of clichés as a possible escape route, "Look at what you don't see".
Downloads
References
BAZIN, André. O que é o cinema? São Paulo: Ubu Editora LTDA-ME, 2018.
BORSA, Matheus; KLEINERT PERUSSATTO, Melina. Representações sobre o corpo do homem negro: filme mandingo o fruto da vingança. Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 10, n. 2, 3 mar. 2020. Disponível em: https://periodicos.unipampa.edu.br/index.php/SIEPE/article/view/100454. Acesso em: 13 out. 2020.
COELHO, Marcelo. Cronicamente Inviável’ traz denúncia moral e desconforto. Folha de São Paulo, caderno Ilustrada, p. E10, 10 mai. 2000. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/inde10052000.htm. Acesso em: 13 out. 2020.
CORRÊA, Mariza. Sobre a invenção da mulata. Cadernos Pagu, v.6, n. 7, p. 35-50, 1996. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1860/1981. Acesso em: 13 out. 2020.
CRONICAMENTE, Inviável. "Direção: Sérgio Bianchi." Produção: Sérgio Bianchi, Gustavo Steinberg e Alvarina Souza e Silva. São Paulo: Agravo Produções 1. 2000.
DEBUS, José Carlos dos Santos. O cinema que pensa a pedagogia: autonomia e emancipação das práticas pedagógicas nos filmes o contador de histórias e entre os muros da escola. 2011. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2011.
DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense (1985): 1972-1990.
DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo: cinema 2. São Paulo: Brasiliense, 2005.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. v.1. Tradução: Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1997.
FABRIS, Mariarosaria. Neo-realismo italiano. In: MASCARELLO, F. História do Cinema Mundial. Campinas, SP: Papirus, 2006. p. 191-219. Disponível em: http://paginapessoal.utfpr.edu.br/cfernandes/linguagem-visual-2/textos/historia-do-cinema-mundial.pdf. Acesso em: 13 out. 2020.
GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista crítica de ciências sociais, n. 80, p. 115-147, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.4000/rccs.697. Acesso em: 13 out. 2020.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
LIMITE, Crash–No. "Directed by Paul Haggis." São Paulo: Imagem Filmes 1 (2005).
LOURENÇO, Keyme Gomes; ESTEVINHO, Lúcia de Fátima Dinelli; CUNHA-JUNIOR, Ezequias Cardozo da. O cinema de Kiarostami em devir biologia. In: FALEIRO, Wender; VIVEIRO, Alessandra Aparecida; ASSIS, Maria Paulina de (Org.). Inovação & letramento científico: caminhos e descobertas no ensino de Ciências da Natureza. Livro 7. Goiânia: KELPS, 2020. p. 137-159. Disponível em: https://kelps.com.br/catalogo/inovacao-e-letramento-cientifico-caminhos-e-descobertas-no-ensino-de-ciencias-da-natureza. Acesso em: 13 out. 2020.
MCLAREN, Peter. Multiculturalismo revolucionário: pedagogia da dissenso para o novo milênio. Tradução de Márcia Moraes e Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad y modernidad/racionalidade. Perú Indígena, v. 13, n. 29, p. 11-20, 1992. Disponível em: https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf. Acesso em: 18 out. 2020.
QUIJANO, Aníbal. Dom Quixote e os moinhos de vento na América Latina. Estudos Avançados, v. 19, n. 55, p. 9-31, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40142005000300002. Acesso em: 13/10/2020).
SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000. n.p. Disponível em: http://www.diversidadeducainfantil.org.br/PDF/A%20produ%C3%A7%C3%A3o%20social%20da%20identidade%20e%20da%20diferen%C3%A7a%20-%20Tomaz%20Tadeu%20da%20Silva.pdf. Acesso em: 13 out. 2020.
TURNER, Graeme. Cinema como prática social. São Paulo: Summus Editorial, 1997.
WALSH, Catherine. Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento y posicionamiento “otro” desde la diferencia colonial. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (Editores). El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 47-62. Disponível em: http://www.unsa.edu.ar/histocat/hamoderna/grosfoguelcastrogomez.pdf. Acesso em: 13 out. 2020.
ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.