MULTICULTURALISM IN CINEMATOGRAPHIC PRODUCTIONS: ANALYSIS OF CHRONICALLY UNFEASIBLE FILMS AND CRASH

Authors

  • Keyme Gomes Lourenço Universidade Federal de Uberlândia/Mestrado Acadêmico em Educação FACED-UFU
  • Ezequias Cardozo da Cunha Junior Universidade Federal de Uberlândia/Mestrado Acadêmico em Educação FACED-UFU http://orcid.org/0000-0002-0255-0669
  • Roberta Paixão Lelis da Silva Universidade Federal de Uberlândia/Mestrado Acadêmico em Educação FACED-UFU https://orcid.org/0000-0001-8167-1612
  • Astrogildo Fernandes da Silva Júnior Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia/ FACED-UFU http://orcid.org/0000-0001-8983-4471

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.7735

Keywords:

Cultural Studies, Philosophy of Difference, Film Analysis, Neorealism

Abstract

This work is a collective cine-cartography of the films Chronically Unfeasible (2000) and Crash (2005). We delivered us to the movement of thoughts provoked by the readings of authors of cultural studies, such as Hall (2006), Silva (2000), Grosfoguel (2008), Quijano (2005), Wash (2007) and McLaren (2000), we trace theories to the philosophy of difference by Deleuze and Guattari potentiating the films analysis's. Organized in four parts, our paper debuts on a possible marriage between cinema, multicultural curriculum and education. The second part exposes a dense analysis of the film Chronically Unfeasible investigating possible particles of realities and fictions between Brazilian identities, power relations and the explicit. The third part, we maps the territories, the rhythms, the chaos and the becomes from the movie Crash. In this part, we highlight encounters and conversations between the film and theories, which fertilized writings and thoughts. Finally, in final considerations, we multiply possibilities, thoughts and contexts, offering to the reader a different look behind movies. Films as research’s objects, as composers of school curricula, active in this construction. Films like binoculars of real-fiction, which builds and deconstructs realities. Consider the deviation of clichés as a possible escape route, "Look at what you don't see".

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Author Biography

Astrogildo Fernandes da Silva Júnior, Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia/ FACED-UFU

Graduado em História (1996) e Pedagogia (2011); especialização em História (1999); mestrado em Educação (2007) e Doutorado em Educação (2012). Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia (FACED/UFU). Atua no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia - PPGED/UFU, na linha de saberes e práticas educativas e no mestrado profissional de História, ProfHistória. Investiga temáticas relacionadas ao ensino de História, formação histórica, consciência histórica, juventude, identidades, formação de professores e Educação do Campo. Participa do Grupo de Pesquisa: Grupo de Pesquisa Formação Docente, Saberes e Práticas de Ensino de História e Geografia (GEPEGEH).

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Published

2021-06-30

How to Cite

Lourenço, K. G., Cunha Junior, E. C. da, Silva, R. P. L. da ., & Silva Júnior, A. F. da. (2021). MULTICULTURALISM IN CINEMATOGRAPHIC PRODUCTIONS: ANALYSIS OF CHRONICALLY UNFEASIBLE FILMS AND CRASH. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(4), 1-21. https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.7735

Issue

Section

Artigos